Fjärrkontroll och Live!

Moderator: Telldus

Post Reply
snej81
Posts: 84
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Fjärrkontroll och Live!

Post by snej81 »

Hej,

När jag tänder/släcker lampor via fjärrkontrollen då både fjärrströmbrytare och fjärrkontroll är inlagda i Live, ska inte kommandona registreras i Live då? Alltså om jag tänder enhet 1 med fjärrkontroll = lampa tänds på enhet 1 i Live.

I mitt system så sker detta på EN av de 3 enheterna som är inlagda på fjärrkontrollen, t.ex. när jag tänder enhet 1 med fjärren så tänds lampan i Live, men inte enhet 2 eller 3 när jag tänder dom via fjärren.

Dock så har jag noterat att fjärrkontrollen får samma enhetskod som en av de 3 enheterna vid inlärning, i mitt fall 14, 15 eller 16. Scannar jag fjärren och trycker på 1:an så får fjärren enhetskod 14 (samma som enhet 1), scannar jag igen och trycker på 2:an på fjärren så får den enhetskod 15 (samma som enhet 2), osv.

Beroende på vilken enhetskod jag sparar fjärren med avgör vilken av enheterna som registreras i Live vid tändning/släckning givetvis, dock undrar jag om det verkligen ska vara så här? Kan man inte få Live att registrera när samtliga enheter tänds/släcks via fjärrkontroll?

Den enhet som sparas med samma enhetskod som fjärren tänds/släcks i Live även ifall jag tänder/släcker fjärrkontrollen i Live, vilket också logiskt med tanke på att de har samma enhetskod, men finns ju ingen anledning till att använda dessa kommandon på en fjärrkontroll dock utan detta är bara något som jag märkt när jag provat att ``tända/släcka´´ fjärren (det kanske bara är så).
gbgustaf
Posts: 33
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fjärrkontroll och Live!

Post by gbgustaf »

http://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur ... -tellstick

Här är en bra förklaring för hur man sätter upp sin tellstick som nav.
snej81
Posts: 84
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fjärrkontroll och Live!

Post by snej81 »

gbgustaf wrote:http://www.kjell.com/se/fraga-kjell/hur ... -tellstick

Här är en bra förklaring för hur man sätter upp sin tellstick som nav.
Kanon ,tack!
snej81
Posts: 84
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fjärrkontroll och Live!

Post by snej81 »

Har läst och provat Kjell´s artikel för att använda Tellstick som NAV, så att fjärr-signalen går via Tellstick till fjärrströmbrytaren istället för att skicka kommandot direkt till den. Jag får det att funka på EN av mina 3 fjärrströmbrytare, men det hela handlar ju om att fjärren ska ha samma enhetskod som fjärrströmbrytaren som man vill tända/släcka, och det går ju bara att få samma enhetskod som EN av av fjärrströmbrytarna, inte samma som alla 3.

Så enda sättet för att få Live att registrera om man tänder/släcker alla 3 lampor med fjärren är att styra alla 3 fjärrströmbrytare med EN knapp på fjärren (via triggers). Och det är ingen höjdare, man vill ju kunna styra alla lampor separat.

Så jag antar att det helt enkelt inte går att lösa detta, för mer än EN fjärrströmbrytare. Eller har jag missat något??
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fjärrkontroll och Live!

Post by tronde »

Det er litt uklar hvordan du har lagt inn både fjernkontroll og bryter, men prøv dette:

1:
Programmer bryteren med fjernkontrollen.

2:
Opprett bryteren i Live! uten å programmere eller pare den. Trykk bare på "Done".

Nå skal bryteren finnes i oversikten i Live!.

3:
Klikk på bryterens navn i oversikten, og velg "Edit device".

4:
Velg "Scan transmitter".

5:
Trykk "ON" på fjernkontrollen.

6:
Når du ser at kodene i skjermbildet har endret seg velger du "Stop scanning" og deretter "Save".

Nå skal Live! og fjenrkontrollen bruke samme kode, og Live! oppdatere seg når fjernkontrollen brukes. Det forutsetter selvfølgelig at Tellstick tar i mot signalet fra fjernkontrollen. Hvis du har dårlig dekning, vil den ikkke lese fjernkotrollen, og ingen oppdatering skjer selv om bryteren ble styrt direkte av fjernkontrollen.

Hvis du har fått lagt inn flere sett med koder i mottakeren, bør du slette dem før du begynner.
snej81
Posts: 84
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fjärrkontroll och Live!

Post by snej81 »

Men guld! Det där löser ju hela saken, genom att göra så behöver man ju inte skapa Triggers för att styra fjärrströmbrytarna via Live!

Kjell´s redovisning för att använda Tellstick som NAV behövs ju helt enkelt inte nu? Genom att följa ordningen du beskriver så registrerar ju Live PÅ/AV med fjärren på samtliga brytare.

Fattar inte då varför Kjells NAV-lösning finns överhuvudtaget? Nåja, jag är gröngöling på det här så har säkert missuppfattat något (igen) haha.

Hur som helst, stort tack för hjälpen Tronde!
tronde wrote:Det er litt uklar hvordan du har lagt inn både fjernkontroll og bryter, men prøv dette:

1:
Programmer bryteren med fjernkontrollen.

2:
Opprett bryteren i Live! uten å programmere eller pare den. Trykk bare på "Done".

Nå skal bryteren finnes i oversikten i Live!.

3:
Klikk på bryterens navn i oversikten, og velg "Edit device".

4:
Velg "Scan transmitter".

5:
Trykk "ON" på fjernkontrollen.

6:
Når du ser at kodene i skjermbildet har endret seg velger du "Stop scanning" og deretter "Save".

Nå skal Live! og fjenrkontrollen bruke samme kode, og Live! oppdatere seg når fjernkontrollen brukes. Det forutsetter selvfølgelig at Tellstick tar i mot signalet fra fjernkontrollen. Hvis du har dårlig dekning, vil den ikkke lese fjernkotrollen, og ingen oppdatering skjer selv om bryteren ble styrt direkte av fjernkontrollen.

Hvis du har fått lagt inn flere sett med koder i mottakeren, bør du slette dem før du begynner.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fjärrkontroll och Live!

Post by tronde »

:D
Det kan nok være tilfelle hvor det å bruke løsningen med nav kan ha noe for seg, men når man låser fjernkontrollen til både Live! og mottakeren vil man alltid kunne styre selv om Live! er nede. Det har skjedd noen ganger, og da finner man nye ord i ordboken hvis man ikke får styrt lyset...

Funksjonen har vært der i mange år, men den ble gjemt bort under en oppdatering av Live! Tidligere lå den lett synlig når man opprettet en bryter.
snej81
Posts: 84
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fjärrkontroll och Live!

Post by snej81 »

tronde wrote::D
Det kan nok være tilfelle hvor det å bruke løsningen med nav kan ha noe for seg, men når man låser fjernkontrollen til både Live! og mottakeren vil man alltid kunne styre selv om Live! er nede. Det har skjedd noen ganger, og da finner man nye ord i ordboken hvis man ikke får styrt lyset...

Funksjonen har vært der i mange år, men den ble gjemt bort under en oppdatering av Live! Tidligere lå den lett synlig når man opprettet en bryter.
Skillnaden mot hur jag gjort tidigare, är ju att man struntar i ``learn´´efter man lagt till enheten då och kör scanning direkt. Jag hade ingen aning om detta!

Men hur det fungerar rent praktiskt förstår jag fortfarande inte riktigt.. När man struntar i ``learn´´ och sedan istället kör scanning och trycker på 1:an på fjärrkontrollen och sparar när koden kommer upp, får brytare nr.1 i Live exakt samma kod som den fysiska brytaren har då..? Och när man kör learn-mode i Live, som de flesta gör, så får brytaren i Live en annan kod än den fysiska brytaren? Därför registreras inte tryck med fjärrkontrollen i Live?

haha, jag vet inte.. Men jag försökte iaf :-)
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fjärrkontroll och Live!

Post by Zaman »

Ska försöka förklara enkelt...
Fjärrkontrollen har en fast, unik adress. Dvs två fjärrkontroller har alltid olika adresser och de går inte att ändra.
Mottagaren har möjlighet att lära sig adressen till en eller (normalt) flera adresser.
Adressen på kontroll och mottagare måste stämma överens för att mottagaren ska kunna kontrolleras.
Eftersom mottagaren kan lära sig flera adresser kan man därmed också ta emot signaler från flera kontroller oberoende av varandra.

Så långt är nog alla med...

Live fungerar som en kontroller med en dynamisk adress - dvs den kan lära sig vilken adress den ska använda sig av.
Det finns tre sätt att lära sig vilken adress den ska använda:
1) den väljer en egen adress slumpmässigt (vilket sker när du lägger upp en ny mottagare)
2) du matar in adressen manuellt (under "redigera enhet" när enheten är skapad i Live!)
3) den kopierar adresseren från är fjärrkontroll genom kommandot "scan"

Väljer du 1 eller 2 måste du sedan lära upp din mottagare mot samma adress.
Väljer du 3 så räcker det med att du lär din mottagare adressen från antingen fjärrkontrollen ELLER din Tellstick eftersom båda använder sig av samma adress. Du behöver dock göra det med en av dem - annars kommer det inte fungera.
snej81
Posts: 84
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fjärrkontroll och Live!

Post by snej81 »

Tack för svaren! Alltid kul att lära sig något..

Men vad är egentligen syftet med nedan beskrivning av att använda Tellstick som NAV då? Nu när detta tillvägagångssätt för att registrera kommandon via fjärrkontroll i Live! är möjligt.

Image
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fjärrkontroll och Live!

Post by Zaman »

Det blir enklare för dig att bestämma exakt vad som ska hända (och justera dessa händelser) om du använder dig av Tellsticken som nav.
Du kan tex enkelt gruppera enheter, låta vissa enheter slås på medans andra slås av, lägga till villkor (om enhet A är på och du trycker på knappen...) osv, saker du inte kan göra annars.

Att koppla samma adress till den definierade enheten i Live! och fjärrkontrollen gör "bara" att du kan se senaste skickade kommandot i Live! och du kan ersätta din fjärrkontroll utan att behöva programmera om dina mottagare.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fjärrkontroll och Live!

Post by tronde »

snej81 wrote: Jag hade ingen aning om detta!
Nei, og det er ikke så merkelig.

Telldus fremstår som en fullstendig splittet organisme. De et helt suverene når det gjelder support ved direkte kontakt med dem, og nærmest komplette idioter når de skal få folk til å se hvilke muligheter som ligger i det de har laget. Hvor er logikken i å gjemme denne funksjonen der den er? Tidligere het den "Scan remote" og var lett synlig.

Det er mulig det har noe å gjøre med tilknytningen til open source miljøet. Made by nerds - for nerds. Dessvere er ikke flertallet av befolkningen i den kategorien, og når de velger å selge via f.eks. Jula og Clas Ohlson treffer de kunder med en helt annen tilnærming til teknologi enn den klassiske nerden. Da må de også ta den jobben det er å lage fornuftige veiledninger, og ikke spre det lille som finnes ut på både forum og en bortgjemt blogg.
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fjärrkontroll och Live!

Post by Paxman »

tronde wrote: Thu Jan 18, 2018 11:08 amMade by nerds - for nerds.
Detta är ack så vanligt när det handlar om teknik som ligger i framkant. Jag har upplevt samma sak gällande en logger för min värmepump. Det är en kille som tagit fram den på egen hand, och han är väldigt duktig på det tekniska...men när det kommer till kontakten och supporten mot en "vanlig" människa brister det rejält. Häri ligger ett stort och vanligt problem: uppfinnar-Jocke är ett geni på sin grej och det innefattar inte kontakten med andra människor som inte är på samma nivå.

Om geniets idé är tillräckligt bra så köps den ofta upp av någon som är en entreprenör. Denna är geni på att utveckla produkter, få fram användarvänlighet, marknadsföra och få ut dem på marknaden, bygga upp ett supportsystem etc. Jag måste dock hålla med om att Telldus direktsupport till kund är otroligt bra! De svarar alltid snabbt, och har hittills varit väldigt trevliga! :)

Detta blev lite OT, så jag avslutar med en fråga som är OnT:

Finns det någon möjlighet att lära in två fjärrkontroller till samma enhet i Live? Jag följde trondes utmärkta beskrivning ovan, och den fungerar ju helt perfekt! Dock har jag inte kunna klura ut hur man ska göra ifall man har två fjärrar till samma enhet. Jag har två fjärrar i vårt sovrum som styr strömmen till TVn. En (1) är vid sängarna och en (2) sitter på dörrkarmen. Vad jag förstår kan jag bara registrera en av dem i TVns enhet i Live. Jag slår alltid på TVn när jag vaknar (fjärr 1) och sen får den stå på tills jag duschat och klätt på mig. Då går jag fram till sovrumsdörren och stänger av den via fjärr 2. Är det så att detta gör att jag inte kommer få till det som denna tråd handlar om?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Fjärrkontroll och Live!

Post by etompau »

Paxman wrote: Thu Feb 08, 2018 11:50 am
tronde wrote: Thu Jan 18, 2018 11:08 amMade by nerds - for nerds.
en fråga som är OnT:

Finns det någon möjlighet att lära in två fjärrkontroller till samma enhet i Live? Jag följde trondes utmärkta beskrivning ovan, och den fungerar ju helt perfekt! Dock har jag inte kunna klura ut hur man ska göra ifall man har två fjärrar till samma enhet. Jag har två fjärrar i vårt sovrum som styr strömmen till TVn. En (1) är vid sängarna och en (2) sitter på dörrkarmen. Vad jag förstår kan jag bara registrera en av dem i TVns enhet i Live. Jag slår alltid på TVn när jag vaknar (fjärr 1) och sen får den stå på tills jag duschat och klätt på mig. Då går jag fram till sovrumsdörren och stänger av den via fjärr 2. Är det så att detta gör att jag inte kommer få till det som denna tråd handlar om?
Det enklaste är väl att du lägger in de två fjärrkontrollerna i mottagaren som du har till TV:en. Då kan du styra mottagaren växelvis från dina två kontroller.
Är det sedan en statusuppdatering för mottagaren till din TV i Live som du vill få till, så får du kanske nyttja några event. Ett event triggas av on-signal från någon av dina fjärrkontroller och ställer statusen för tv-mottagaren i rätt läge. Ett annat event gör samma sak men då för off-signalen.
Paxman
Posts: 67
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fjärrkontroll och Live!

Post by Paxman »

etompau wrote: Thu Feb 08, 2018 3:01 pmDet enklaste är väl att du lägger in de två fjärrkontrollerna i mottagaren som du har till TV:en. Då kan du styra mottagaren växelvis från dina två kontroller.
Det är så jag har haft det hela tiden.
Är det sedan en statusuppdatering för mottagaren till din TV i Live som du vill få till, så får du kanske nyttja några event. Ett event triggas av on-signal från någon av dina fjärrkontroller och ställer statusen för tv-mottagaren i rätt läge. Ett annat event gör samma sak men då för off-signalen.
En klassisk "workaround" helt enkelt, jag får testa det. Jag tyckte bara att trondes lösning var så elegant och om systemet tillät att fler än en fjärrkontroll kunde registreras på samma enhet för statusfunktionen så hade det varit än mer elegant! :D Förhoppningsvis läser Telldus utvecklare detta forum och kan kika på funktionen till kommande uppdatering av Live.
Post Reply