Få push notis från telldus live till Notify my android

Moderator: Telldus

Post Reply
Nalleboda
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Få push notis från telldus live till Notify my android

Post by Nalleboda »

Hej! Har nu skaffat pro och kan då få ett mail eller till och med en push vi NMA:s API mailadress. Men de mailen från telldus innehåller ju massa html och annat skräp som jag inte vill ha i min push. Hur gör jag enklast för att kunna skriva ett eget push meddelande och få det skickat vid viss triggad händelse?
Har läst här på forumet om tasker och annat, men jag vet inte vad jag behöver och hur jag ska göra, jag vill göra det så enkelt som möjligt, men med eget push meddelande... Hoppas någon har orkat läsa ända hit och förstår något av vad jag vill kunna göra... :)

/Mattias
bobbano
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Piteå, Sweden

Re: Få push notis från telldus live till Notify my android

Post by bobbano »

Du kan använda Tasker med tillhörande plugin:en AutoRemote.
Funkar klockers!
Nalleboda
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Få push notis från telldus live till Notify my android

Post by Nalleboda »

Ok, flera program alltså... :wink:

Var börjar jag då? Finns det någon sida med en steg för steg guide?

Tack för infon, i alla fall!

/Mattias
bobbano
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Piteå, Sweden

Re: Få push notis från telldus live till Notify my android

Post by bobbano »

Här är hemsidan med info samt länkar till Google+ communityn där ALLA (inkl. dev) hjälper till ifall det är några problem...

http://www.joaoapps.com/autoremote/
Nalleboda
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Få push notis från telldus live till Notify my android

Post by Nalleboda »

Dum fråga kanske, men jag kan inte använda remotestick appen som jag redan har istället för autoremote?

/Mattias
Zeta_R
Posts: 104
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Få push notis från telldus live till Notify my android

Post by Zeta_R »

Nalleboda wrote:Dum fråga kanske, men jag kan inte använda remotestick appen som jag redan har istället för autoremote?

/Mattias
Mye kan gjøres med remotestick og tasker også ja, det er helt klart større muligheter til å lage mer avanserte "conditions" og "trigger".
Men de enklere tingene er mye bedre å gjøre direkte i Telldus live i kombinasjon med autoremote. For meg er det 3 grunner til det:

1. Jeg opplever det som det fungerer mer stabilt enn Tasker/Remotestick. Tasker er forsåvidt veldig pålitelig, mens Remotestick krasjer/henger
seg opp av og til. Virker også som kommunikasjonen mellom Tasker og Remotestick ikke er helt 100 % hele tiden. For all del, det er absolutt Ikke noe stort problem, men det er forskjell.

2. Med enn uendelig lang liste av ulike profiler i Tasker - så synest jeg det er greit å fordele litt over på Telldus live events. Både for å gjøre det mer ryddig og KANSKJE
reduserer belastningen på min android telefon.?

3. Sist, men ikke minst; Med Remotestick/Tasker, så må verdier eksporteres. I motsetning til Telldus Live events, så skjer ikke dette øyeblikkelig.
Laveste intevall er 1 min. Dessuten kan det hende det ikke er optimalt å eksportere verdier så hyppig heller (i forhold til batteri/systemressurser på din android enhet)

Jeg bruker begge metoder, men synes som grunnregel det er bedre att Telldus Live - som er tilkoblet Wifi og strøm konstant - "gjør jobben", istedenfor min Android telefon som stort sett går på batteri og i stor grad bruker mobildata.

Til slutt; om du er over middels opptatt av utnytte muligheten i Tasker, så er autoremote (og en haug andre "auto--- apps) noe en bør sjekke ut uansett. :D
bobbano
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Piteå, Sweden

Re: Få push notis från telldus live till Notify my android

Post by bobbano »

Nalleboda wrote:Dum fråga kanske, men jag kan inte använda remotestick appen som jag redan har istället för autoremote?

/Mattias
Remotestick var på gång med push-support, men jag har för mig att det inte blev nåt av det. Nu verkar det ist att det ska komma en ny, helt omskriven, version ist. Om den har push-support, vet jag inte.

Så ur den aspekten så är det nog AutoRemote som gäller. Och, som Zeta_R säger, kolla in det ändå, oavsett detta specifika ändamål.
Post Reply