Triggers

Moderator: Telldus

Post Reply
NuTTe
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Triggers

Post by NuTTe »

Tjena, jag har ett problem.
Mina triggers verkar inte funka i sommarstugan, eller ja det vet jag ju inte eftersom jag inte är där fysiskt.
Jag har ställt in att luftvärmepumpen ska startas när innetemperaturen går under 12 grader och den ska slås av när det går över 14 grader, det gäller ju såklart bara under vintertid när man inte är där så ofta, men ni fattar poängen.
Jag tänkte att jag skulle testa här hemma, lokalt alltså, och sen föra över inställningarna fast med andra värden.
Det funkar inte här heller.

Image
Så här har jag gjort, på "triggers" är det ju "när tempen går under på bla bla bla" och sen på "Åtgärder" så ska den starta en enhet men inget händer, jag har väntat i säkert 30 minuter nu.
Har jag missat något?
JR_
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Triggers

Post by JR_ »

Hej.

Ingen koll på triggerdelen ännu så kan inte hjälpa där.
Men tror du kan få problem om du ska köra en v-pump på 2 graders diff vid 12-14.
Oftast kan man ställa pumparna att gå som lägst till 17 grader men det finns v-pumpar för sommarstuga där man kan ställa lägre.

*att köra on/off på en pump är inte alltid det bästa då kompressorn vid varje start kastar ur sig olja (inte så farligt på v-pumpar men chansen finns), om den sen inte går så länge så du får tillbaka någon olja = obra. bättre att ha dem igång hela tiden, samt att alla starter sliter.
*Om du bryter strömmen kankse den inte återstartat automatiskt så se till att aktivera detta först.
*Sen har man en viss förvärming på pumpen så att oljan hålls i rätt temp. vilket betyder att du kan få en fördröjning först vid start kanske 5 min.
stänger du sedan pumpen så ska den starta upp igen och det kan i vissa fall ta en 30 min om det är riktigt kallt ute.

Bättre att ha dem igång hela tiden, det är de dem är byggda för. Men du vill kanske inte ha 17 grader.

mvh
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Triggers

Post by etompau »

NuTTe wrote:Tjena, jag har ett problem.
Mina triggers verkar inte funka i sommarstugan, eller ja det vet jag ju inte eftersom jag inte är där fysiskt.
Jag har ställt in att luftvärmepumpen ska startas när innetemperaturen går under 12 grader och den ska slås av när det går över 14 grader, det gäller ju såklart bara under vintertid när man inte är där så ofta, men ni fattar poängen.
Jag tänkte att jag skulle testa här hemma, lokalt alltså, och sen föra över inställningarna fast med andra värden.
Det funkar inte här heller.

Image
Så här har jag gjort, på "triggers" är det ju "när tempen går under på bla bla bla" och sen på "Åtgärder" så ska den starta en enhet men inget händer, jag har väntat i säkert 30 minuter nu.
Har jag missat något?
Har temperaturen passerat inställd tröskelvärde? Om inte detta sker, triggas inte din händelse.
NuTTe
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Triggers

Post by NuTTe »

etompau wrote:
NuTTe wrote:Tjena, jag har ett problem.
Mina triggers verkar inte funka i sommarstugan, eller ja det vet jag ju inte eftersom jag inte är där fysiskt.
Jag har ställt in att luftvärmepumpen ska startas när innetemperaturen går under 12 grader och den ska slås av när det går över 14 grader, det gäller ju såklart bara under vintertid när man inte är där så ofta, men ni fattar poängen.
Jag tänkte att jag skulle testa här hemma, lokalt alltså, och sen föra över inställningarna fast med andra värden.
Det funkar inte här heller.

Image
Så här har jag gjort, på "triggers" är det ju "när tempen går under på bla bla bla" och sen på "Åtgärder" så ska den starta en enhet men inget händer, jag har väntat i säkert 30 minuter nu.
Har jag missat något?
Har temperaturen passerat inställd tröskelvärde? Om inte detta sker, triggas inte din händelse.
Är det "omladdningsvärde" du menar? Den står på 1 nu, innebär det att tempen måste gå under 11 grader för att triggern ska köras?
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Triggers

Post by arneolav »

Les litt her:
http://developer.telldus.com/blog

Sensor triggers and rearm boundaries
Post Reply