läsa av status magnetkontakt?

Moderator: Telldus

Post Reply
brasson
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

läsa av status magnetkontakt?

Post by brasson »

Funderar på att köpa tellstick net startkit på clas ohlsson.
Tänkte mig att använda magnetkontakt för att läsa av om ex ytterdörren öppnats för att på så sätt se om barnen kommit hem från skolan. Blir tveksam till om det funkar efter att ha tittat runt här på forumet. Är det möjligt att läsa av statusen på magnetkontakt?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: läsa av status magnetkontakt?

Post by etompau »

Det går bra att se statusen på en magnetkontaktsändare. Du får en indikering i form av en tänd eller släckt lampikon. Tänk på att när dörren stängs så skickas en från-signal och lampikonen slocknar.
r1kkie
Posts: 19
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: läsa av status magnetkontakt?

Post by r1kkie »

VIlken tellstick använder du?
Kör du tellstick duo så kan du ta det steget längre och köra eventghost på datorn som du kan få att skicka ett mail när magnetkontakten bryts tex.
sciroccogtx16v
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: läsa av status magnetkontakt?

Post by sciroccogtx16v »

Hej
Du kan lägga upp en fejkad strömbrytare som tänds via händelser när dörren öppnas. Då kan du se om dörren öppnats. Du kan sedan släcka den vid en viss tidpunkt eller efter en viss tid.

Fredrik
disktant
Posts: 34
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: läsa av status magnetkontakt?

Post by disktant »

Funkar fint, jag kör magnetkontakt som larm på torpet som skickar ett pushmail så fort dörren öppnas
plingar nästan i realtid i telefonen när dörren öppnas

använder även magnetkontakten för att trigga utebelysningen, här spökar det däremot
och det blir en fördröjning på upp till 10 sekunder efter att dörren har öppnats
Nalleboda
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: läsa av status magnetkontakt?

Post by Nalleboda »

disktant wrote:Funkar fint, jag kör magnetkontakt som larm på torpet som skickar ett pushmail så fort dörren öppnas
plingar nästan i realtid i telefonen när dörren öppnas

använder även magnetkontakten för att trigga utebelysningen, här spökar det däremot
och det blir en fördröjning på upp till 10 sekunder efter att dörren har öppnats
Hallå! Jag vill också få push vid öppen kontakt, hur har du fått till det? Jag kör telldus net...
/Mattias (Nybörjare)
disktant
Posts: 34
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: läsa av status magnetkontakt?

Post by disktant »

Nalleboda wrote: Hallå! Jag vill också få push vid öppen kontakt, hur har du fått till det? Jag kör telldus net...
/Mattias (Nybörjare)

Du behöver Telldus live Pro
sedan kör du en trigger " När Magnetkontakt xxx sätts på"
och en åtgärd "skicka e-post till xxx@xxx.xx"
Post Reply