Styra Nexa Home med Iphone

Moderator: Telldus

Post Reply
dannnilzzon
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Styra Nexa Home med Iphone

Post by dannnilzzon »

Hej,

Jag är nybörjare på detta, köpte Tellstick idag. Jag är inte precis jättebra på datorer men elen kan jag bra då jag är Elektriker 8)

Jag har tittat på olika whirelösa bussystem till min lägenhet. Iden till det här fick jag när jag såg Logitechs harmony 1100 touchfjärr o började fundera på om jag kunde styra nexas rf mottagare med denna o använda den till ett litet bussystem hemma. tyvärr skickar den ju bara ut IR och RF till förlängare av enheten. Hittade ingen Lösning på att konvertara Dess IR till att styra nexas RF enheter.

Jag skulle helst inte vilja blanda in någon dator i detta, då jag tyvärr inte är så vass på det.(men jag verkar ju tvungen=) Drömmen vore ju att det fanns en snygg Touchscreen fjärr som var programerbar med olika scenarier till Nexa som skickade ut RF till enheterna direkt.

Oj nu vart det mycket text. Nu har jag iaf laddat ner nexa home o programerat lite.
Kan jag styra nexa home med min iphone via mitt trådlösa nätverk hemma? o typ nån app som Iviewer. eller måste jag köra EG för att lyckas med det?
/ Dan
larsosca
Posts: 22
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra Nexa Home med Iphone

Post by larsosca »

dannnilzzon wrote:Jag har tittat på olika whirelösa bussystem till min lägenhet. Iden till det här fick jag när jag såg Logitechs harmony 1100 touchfjärr o började fundera på om jag kunde styra nexas rf mottagare med denna o använda den till ett litet bussystem hemma. tyvärr skickar den ju bara ut IR och RF till förlängare av enheten. Hittade ingen Lösning på att konvertara Dess IR till att styra nexas RF enheter.
Det finns en lösning här kanske :-)
http://www.kjell.com/?page=/fragakjell/ ... rmony.shtm

//Lasse
grahnen
Posts: 38
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by grahnen »

Jag kör nexahome på min hemmaserver och därmed styr jag belysningen vart jag vill ifrån (iphone) via webbsida (under uppbyggnad).

Flyttar snart till hus men förtillfället labbar jag i lägenheten. Då är tanken att även ytterbelysning m.m skall ligga med i olika scheman. Tanken är också att ha en touchskärm i hallen. Typ IPAD eller liknande tablett pc där jag även kan styra ifrån.

Så här ser det ut förtillfället http://img525.imageshack.us/img525/1013/ritning2.jpg[/url]
virgin31
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by virgin31 »

Så otroligt rent och snyggt Du fått till det Grahnen! Mycket imponerad och "vill ha känslan" tog fart direkt.

Något Du vill dela med Dig av?
grahnen
Posts: 38
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by grahnen »

virgin31 wrote:Så otroligt rent och snyggt Du fått till det Grahnen! Mycket imponerad och "vill ha känslan" tog fart direkt.

Något Du vill dela med Dig av?
Tack

Självklart kan jag göra det. Men jag vill få klart några saker till först.
Harda
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Program för planritning

Post by Harda »

Hej!
Såg ditt program ser ju grymt ut, vilket program har du använt för att rita upp planritningarna på lägenheten?
grahnen
Posts: 38
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Program för planritning

Post by grahnen »

Harda wrote:Hej!
Såg ditt program ser ju grymt ut, vilket program har du använt för att rita upp planritningarna på lägenheten?
Jag använde http://www.floorplanner.com/demo/3d. Sen körde jag printscreen och klistra in då du inte kan ladda ner det du gjort utan att betala. :roll:. Jag tänker nog lägga lite mer tid den dag jag ska rita huset istället.
dannnilzzon
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by dannnilzzon »

Det ser as nice ut!
precis så jag skulle vilja ha, med olika programerbara senarier. Men som sagt så är jag inte direkt någon hacker tyvärr o skulle aldrig kunna få ihop nått liknande..
Men har för mig att det finns nån nexa-home app till Iphone, eller urar jag nu? I fall det finns , har någon testat o finns det möjlighet till senariostyrning?
Min andra lösning jag tittat på är som jag fick länk till i början En logitech Harmony touch 1100 som direkt styr Nexa med hjälp av en IR-Rf omvandlare. men då är ju frågan om man kan köra flera sådana omvandlare så man inte blir beroende av en plats att styra ifrån. Var o frågade o kan få köpa hem grejerna med möjlighet att testa om det funkar , annars läma tillbaka , tyckte jag var skjysst. Men möjligheterna blir ju lite begränsade med ett sådant system jämfört med dator o tellstick.. Det ända jag vill är att på ett enkelt o bra fungerande sätt kunna styra min lägenhets belysing med olika scenarier. Detta på ett lite flashigt sätt med Touch / Iphone För det är ju trotts allt därför jag vill ha ett sånnt här system. Men eftersom jag inte är skithaj på data/programering m,m så vart jag tyvärr lite avskräckt när jag satte mig o försökte med EG. Har någon nån enkel o snygg lösning som jag akn få till :)?
/ Dan
dannnilzzon
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by dannnilzzon »

INgen som har nått =(?
/ Dan
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Post by hekj »

dannnilzzon wrote:Ingen som har nått =(?
Ja, du kan använda din iphone för att styra NexaHome via ditt trådlösa nätverk!

http://hem.bredband.net/hekj/nexahome/m ... ml#Topic38

/Henrik
Post Reply