Hur hanterar man flera hus?

Moderator: Telldus

Post Reply
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Hur hanterar man flera hus?

Post by folkeorg »

Jag har ett antal kåkar som har Tellstick DUO med uppkoppling bl.a. våran lgh, våran stuga samt morsans kåk.

Jag vill kunna komma åt alla i en app men morsan ska bara kunna komma åt sin kåk (så hon inte börjar fippla runt med fel brytare) och tjejen ska inte kunna styra morsans hus men BR samt stugan.

Nu har jag tre olika inloggningar i tre olika appar (för de klarar inte att hantera flera ID på ett enkelt sätt). Det är bökigt! Går det att lösa på ngt annat sätt?
moziz
Posts: 41
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur hanterar man flera hus?

Post by moziz »

Har också sån funktion.
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur hanterar man flera hus?

Post by Jaxån »

Skapa en webbapplikation som du programmerar in vilka som kan göra vad med respektive brytare.
Använder en användare för webbläsaren och en för din App som kan göra allt (det kan vara bar om någon hackar webbsidan :-) )

Borde gå med inloggning på webbsidan och sedan en lite databas som mappar inloggningsnamn till vilka brytare som de får se värde på, samt vilka de får ändra värde på.
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur hanterar man flera hus?

Post by folkeorg »

Tyvärr lät det inte så smidigt. Man borde kunna ange "users" till varje brytare. Det kan ju även vara så att inte ens alla i samma "kåk" ska ha tillgång till alla brytare..
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur hanterar man flera hus?

Post by Jaxån »

folkeorg wrote:Tyvärr lät det inte så smidigt. Man borde kunna ange "users" till varje brytare. Det kan ju även vara så att inte ens alla i samma "kåk" ska ha tillgång till alla brytare..
Med mitt förslag till lösning så borde det fungera. Jag håller på att titta på en lösning runt XMPP, vilket skulle kunna göra allt detta per accesspunkt, läsning, skrivning etc etc.
Post Reply