Nu kan du styra din Tellstick via Node-RED ( node.js )!

Moderator: Telldus

Hexagon
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nu kan du styra din Tellstick via Node-RED ( node.js )!

Post by Hexagon »

Tackar! Den är helt hemknackad, och inte så pass seriöst gjord att jag lagt upp källkoden för publik beskådan :) Det är bara css, och font-awesome för att få lite trevliga ikoner.
andersfåk
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nu kan du styra din Tellstick via Node-RED ( node.js )!

Post by andersfåk »

Jag har fått igång node-red på min rpi med Tellstick Duo men fattar inte riktigt hur jag kan få tag i temp-värden i function.

Hur ser koden ut i din function för köksvärmen i första bilden i den här tråden?
Switch funkar iofs bra men det blir lite begränsat...

Tacksam för kommentar.
ruggighund
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nu kan du styra din Tellstick via Node-RED ( node.js )!

Post by ruggighund »

Hexagon wrote:Ville mest titta in och tacka för en formidabel modul, men passar även på att berätta hur jag använt den :)

Har, efter en del stök med att konvertera node-telldus till node 0.12 -- 5.3, konverterat hela hemautomationen inklusive larm till node-red. Positivt nog fungerar det bättre än den tidigare helt hemknackade varianten.

Om någon är intresserad av hur min lösning ser ut i sin helhet;

* Larm-modul med nexa sensorer som interfaceas med node-red-contrib-tellstick, pålarmning och avlarmning via webbinterface på ipad. Webbinterface <-> node-red via websockets
* Diverse temperatur och fuktighetssensorer från classe, input från node-red-contrib-tellstick och sparas i mysql-databas för att kunna ta fram historik, min/max etc.
* Diverse schemaläggning beroende på tid eller sol-position. Inga konstigheter med den biten.
* SMS-gateway byggd med gammu-smsd, inkommande sms fångas upp från /var/spool/sms/inbox av nodereds watch-nod, utgående sms injiceras med exec-noden
* Elförbrukning hämtas från Eliqs api med HTTP-Request-noder och levereras till interfacet via websockets.

Bild på dashboarden, visas på väggmonterad ipad -> https://www.dropbox.com/s/89hsoq1tm6d51 ... d.png?dl=0 . Långt ifrån komplett, men visar iaf det viktigaste :)

Framtiden kommer gå mot Razberrry och Z-wave-sensorer/brytare, men just nu funkar det här tillfredsställande och det lär ta lång tid innan alla nexa-prylar är borta ur systemet.

Vore intressant att se hur ni andra byggt upp era system!
Det där är så sjukt häftigt! Mind blown av alla möjligheter som jag önskar att jag var lika tekniskt begåvad som du för att kunna implementera. :)
Chelsea
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nu kan du styra din Tellstick via Node-RED ( node.js )!

Post by Chelsea »

Hej. Ursäkta om jag kommer med en riktigt korkad fråga. Jag har i alla fall gjort allt jag kan för att hitta svar.
Efter att blivit inspirerad av en kompis som kör Domoticz med Node-Red så har jag att byta till det med. Jag kör dock på en Rasperry Pi 2 Modell 2 (Vilket inte han gör).
Jag använder en Tellstick Duo.

Började med att använda den färdiga imagen med allt på. Men fick inte den att lira med Tellstick (installerade tellstick drivare och följde denna länken https://www.npmjs.com/package/node-red- ... stallation )
Tellsticken hittades inte ens i Domoticz.

Så jag tog ned raspbian wheezy och hämtade ned Domoticz source och byggde. Installerade tellstick drivarna. Nu fungerar Tellstick fint i Domoticz.
Installerade Nodejs och Node-Red samt lite annat enligt denna guiden ( https://www.domoticz.com/wiki/MQTT )

Verkar ha version 0.10.41 av node samt 0.13.0 av Node-Red.
Här fastnar jag tyvärr hela tiden.
Följer guiden: https://www.npmjs.com/package/node-red- ... stallation
Men får alltid problem när jag skall installera node-red-contrib-tellstick

Eftersom min node är 0.10.41 så skall jag installera legacy drivarna. Men får då problem med att tellstick inte hittas.
Efter att läst i tråden så ser jag att jag kan installera nyare node (version 5.3) och att man då skall installera nyare / annan node-red-contrib-tellstick.

Kan jag få lite hjälp här?

Så innan jag går vidare med node-gyp, telldus samt node-red-contrib-tellstick, skulle jag så uppskatta om någon kunde vara snäll at vägleda mig.

Edit:
Installerade node version 4.2.1
och installerade sedan node-gyp, telldus samt node-red-contrib-tellstick.

Installationen fungerar, men har inte Tellstick under in/out.

node-red-contrib-tellstick@2.1.2 node_modules/node-red-contrib-tellstick
├── is_js@0.7.6
├── when@3.7.7
└── telldus@1.0.0

Hjälp någon?
nissse
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nu kan du styra din Tellstick via Node-RED ( node.js )!

Post by nissse »

Hej Chelsea

Hade också problem med att få tellstick noderna att dyka upp i domoticz.
Skillnaden är att Domoticz verkar ha en annan platts för noderna så kopiera "/home/pi/node_modules/node-red-contrib-tellstick" till "/usr/local/lib/node_modules/node-red/node_modules/node-red-contrib-tellstick" så ska dom dyka upp
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nu kan du styra din Tellstick via Node-RED ( node.js )!

Post by Jaxån »

Nissse, är inte det där beroende på att du installerat nod reds tellstick-utökning som lokal och inte global? Det finns en växel (switch) som man kan lägga till när en installerar moduler i node. Kolla manualen.

Det är, om jag har förstått det rätt, det som är skillnaden var modulen placeras.
Dvs globala egna installationer av node-tillägg görs under /usr/local. Om en experimenterar som en användare, så hamnar den under dennes hemmakatalog.
Under /usr/local blir de tillgänglig för alla användare. Är det under din hemmakatalog, så är det bara tillgänglig från dig, och node red körs ju inte som din användare, eller hur?

Det är dvs normalt som en installerar program i Linux som inte är färdiga paket från distributionen.
Egeninstallerat (av systemadmin) globalt på maskinen under /usr/local/{bin,sbin,lib,share,etc,...}/ etc.
Egeninstallerat (av varje användare) lokalt under ~/{,katalog,...}/{bin,sbin,lib,share,etc,...}/ etc.
Paket från distributionen under /{bin,sbin,lib,share,...}/ och /usr/{bin,sbin,lib,share,...}/
Från någon annan källa, men ej källkod /opt/paket/{bin,sbin,lib,share,...}/
Vanligen data för servertjänster /srv/{tjänst,...}/ men det måste man normalt själv styra om från /var, där paketen från distributionen vanligtvis lägger dem. Varför flytta hit? Det är lättare att göra säkerhetskopior.

(faen, nu blev det en lång post igen)
hemligajens
Posts: 22
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nu kan du styra din Tellstick via Node-RED ( node.js )!

Post by hemligajens »

Är det nån som kan tala om för mig hur jag får ut temp värdet och humidity alltså bara 18.4 och 43

msg : Object
{"class":"sensor","protocol":"mandolyn","id":34,"model":"temperaturehumidity","temp":18.4,"humidity":43,"_msgid":"e037a0a3.ac558"}


Mvh Jens
ulrikk
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nu kan du styra din Tellstick via Node-RED ( node.js )!

Post by ulrikk »

Hej
Jag har antagligen missat något uppenbart, men hur kan jag enkelt slå på och av en nexabrytare med tellstick-out-node i node-red-contrib-tellstick. Enheten går att styra i setup device med att trycka på on/off, så så långt funkar det. Jag försöker skicka ett meddelande med en inject node. Provat string med olika varianter av method: 'turnon' , med och utan {} " ' och andra skiljetecken. Provat att skicka numeriskt värde 0, 1, provat med json olika varianter men inget fungerar. Är det någon som har ett fungerade exempel hur meddelandet ska se ut?

Mvh

Ulrik
Post Reply