Fler sensorer

Moderator: Telldus

Post Reply
NuTTe
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Fler sensorer

Post by NuTTe »

Image

Nu är det så att alla slotarna är tagna, för man kan väl bara ha åtta så som jag har fattat det?
1: Om jag skulle vilja utöka med fler, är det då bara att köpa en Tellstick NET till och regga den under mina platser så att jag har två där?
2: Kommer inte den andra .NET söka upp dom åtta som jag redan har eller ska man rycka batterierna på dom gamla och sen ansluta dom nya?
3: Om det ovanstående stämmer och jag bara skaffar två sensorer till den nya .NET vad händer då med dom sex lediga slotarna, kommer dom fyllas upp med den gamla utrustningen eller kan en sensor bara vara ansluten till en enhet i taget?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Fler sensorer

Post by etompau »

Vad menar du med "slotarna "?
Där ska mig veterligen inte finnas en begränsning på 8 givare i Telldus Live/Net. Får du inte in dina givare så kan det vara ett räckviddsproblem.

Givarna skickar sin information utan någon relation till mottagande utrustning. Har du en eller flera Net inom räckvidd för givarna, så kommer de att plocka upp signalen och presentera den. Du väljer sedan själv vilka som ska presenteras.
Har inte Telldus Live tagit emot sensordata från en givare under ca. 6 dagar, så plockas den automatiskt bort från listan.
NuTTe
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fler sensorer

Post by NuTTe »

etompau wrote:Vad menar du med "slotarna "?
Där ska mig veterligen inte finnas en begränsning på 8 givare i Telldus Live/Net. Får du inte in dina givare så kan det vara ett räckviddsproblem.

Givarna skickar sin information utan någon relation till mottagande utrustning. Har du en eller flera Net inom räckvidd för givarna, så kommer de att plocka upp signalen och presentera den. Du väljer sedan själv vilka som ska presenteras.
Har inte Telldus Live tagit emot sensordata från en givare under ca. 6 dagar, så plockas den automatiskt bort från listan.
Tack för snabbt svar.
Alltså på dom termometrarna jag har nu så kan jag ju bara ställa in kanal 1-8 och man kan ju inte ha två olika på samma kanal.
Image
Last edited by NuTTe on Fri Mar 27, 2015 1:19 pm, edited 1 time in total.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Fler sensorer

Post by etompau »

OK, då fattar jag. Hmm, ja det kan bli problem med adressering av just dessa givare.
Skulle då rekommendera att du köper en annan givartyp ex. viking-modellen. Dessa givare "räknar" själv fram ett id-nummer vid uppstart och har fler id-nummer än bara 8.
NuTTe
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fler sensorer

Post by NuTTe »

etompau wrote:OK, då fattar jag. Hmm, ja det kan bli problem med adressering av just dessa givare.
Skulle då rekommendera att du köper en annan givartyp ex. viking-modellen. Dessa givare "räknar" själv fram ett id-nummer vid uppstart och har fler id-nummer än bara 8.
Nu ändrade jag bilden i mitt förra inlägg så det syns bättre.
Du råkar inte ha en länk till Viking du pratar om?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Fler sensorer

Post by etompau »

Här är en länk till Jula: http://www.jula.se/catalog/hem-och-hush ... er-943090/

Själva sensorn har tidigare kunnat köpas hos Teknikmagasinet, men det ser ut som den nu är bortplockad från deras sida. (finns en tråd om detta i forumet).
NuTTe
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fler sensorer

Post by NuTTe »

etompau wrote:Här är en länk till Jula: http://www.jula.se/catalog/hem-och-hush ... er-943090/

Själva sensorn har tidigare kunnat köpas hos Teknikmagasinet, men det ser ut som den nu är bortplockad från deras sida. (finns en tråd om detta i forumet).
Tackar, du får gärna adda mig på Facebook om du vill, lite enklare att "chatta" där. :D

https://www.facebook.com/daniel.svensson.965
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Fler sensorer

Post by etompau »

Sorry, använder ej Facebook...
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fler sensorer

Post by arneolav »

Jula selger Viking giver som tilbehør til Art.nr: 943090
Finnes ikke i butikk-lager, må bestilles.
Jeg har kjøpt flere, betalt ca nok 60,-/stk
NuTTe
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fler sensorer

Post by NuTTe »

arneolav wrote:Jula selger Viking giver som tilbehør til Art.nr: 943090
Finnes ikke i butikk-lager, må bestilles.
Jeg har kjøpt flere, betalt ca nok 60,-/stk
Och man behöver inte ställa in kanalen manuellt på dom?
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Fler sensorer

Post by arneolav »

Nei.
Post Reply