Trådlös brytare bakom befintlig dimmer till utomhus belysnin

Moderator: Telldus

Post Reply
AndyH
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Trådlös brytare bakom befintlig dimmer till utomhus belysnin

Post by AndyH »

Hej!

Funderar på om det finns en lösning till följande

Vi har idag utomhusbelysning i form av 230v Halogen lampor.
dessa styrs inneifrån huset med hjälp av en utanpåliggande dimmer, med på/av samt dimmer funktion.

Kan man sätta en waveman trådlös brytare framför dimmern?, som bara bryter själva strömmen till dimmern?, när strömmen är på så tar dimmern hand om resten o ser till så att styrkan är rätt?..

/Andreas
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Jaxån »

Brasklapp: Inget jag har provat. Men det borde väl fungera.

Jag ser inte något som kan hindrar att du provar med att bryta strömmen med en fjärrstyrd strömbrytare (om du har en som kan styras av Tellstick redan). Behåller dimmern värdet när strömmen till den bryts?
naslund
Posts: 97
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Täby

Post by naslund »

Se till att du väljer en on/off brytare av relätyp. Tex. så är nexas dimmerlösningar lite känsliga på vad som sitter efter. Tror det beror på att de inte använder 0;an.
AndyH
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by AndyH »

naslund wrote:Se till att du väljer en on/off brytare av relätyp. Tex. så är nexas dimmerlösningar lite känsliga på vad som sitter efter. Tror det beror på att de inte använder 0;an.
Tjenna, du känner inte till något märke/modell som kan fungera? så man testar rätt grejjor från början!?

Mvh Andreas
naslund
Posts: 97
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Täby

Post by naslund »

AndyH
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by AndyH »

Nice, var faktiskt den jag var påväg att köpa!
Ska prova till helgen! Guld om det fungerar, då är hela huset självtänkande :), älskar detta!!!!
AndyH
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by AndyH »

Testade idag, fungerade klockrent!
Det var det sista som saknades, äntligen kan jag styra hela huset inkl ytterbelysningen. PERFEKT!!!

/Andreas
AndyH wrote:
Nice, var faktiskt den jag var påväg att köpa!
Ska prova till helgen! Guld om det fungerar, då är hela huset självtänkande :), älskar detta!!!!
Post Reply