Styra sommarstugan

Moderator: Telldus

Post Reply
NuTTe
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Styra sommarstugan

Post by NuTTe »

Hallå mina vänner,

Sitter nu med en Tellstick Net samt 5 st av Nexas brytare, 2 av dom är på 2,3kw och 3 av dom är på 1,5kw.
Uppkopplingen är en Tp-Link 3g-sticka via en Dovado go-router.
Så som jag har konfigurerat nu så kommer luftvärmepumpen ligga mellan 12-14 grader via termometern och Telldus-Live-Pro, bara då när jag/vi inte är i stugan, annars får man ju såklart gasa upp den.
Jag såg att det var någon som hade gjort så att Tellsticken gick efter en väder-app och sen fungerade där ifrån, kan jag göra det också och isåfall hur?

Mvh, Daniel.
Ohlzzon
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra sommarstugan

Post by Ohlzzon »

Förstår inte riktigt vad du vill göra men du verkar ju ha en tempsensor i stugan. Kör du Android kan du använda Remotestick och Tasker. Remotestick exporterar tempen till Tasker. Låt Tasker starta värmepumpen då tempen sjunker under X grader och stänga av den då tempen överstiger Y grader. X och Y väljer du själv.
NuTTe
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Styra sommarstugan

Post by NuTTe »

Ohlzzon wrote:Förstår inte riktigt vad du vill göra men du verkar ju ha en tempsensor i stugan. Kör du Android kan du använda Remotestick och Tasker. Remotestick exporterar tempen till Tasker. Låt Tasker starta värmepumpen då tempen sjunker under X grader och stänga av den då tempen överstiger Y grader. X och Y väljer du själv.
Det är ju så jag har det idag, men som sagt så var det ju någon som hade konfigurerat efter en väderapp och då inte behövde använda temp-sensorn.
Post Reply