TellStick. Problem vid A1 OFF

Moderator: Telldus

Post Reply
tord
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

TellStick. Problem vid A1 OFF

Post by tord »

Hej!

Har råkat ut för ett intressant fenomen med Tellstick.
Kan tända A 1 utan problem med både linux (rfcmd) och windows VB-exempel. Däremot går det inte längre att släcka A 1 på vissa mottagare.
Med fjärrkontroll går det bra.
Jag har flera Nexa-mottagare. En silverfärgad version (PAR-1000) fungerar sämre än en vit version (YCR-3500).
Jag lödde dit en 17 cm kvartsvågsantenn, men det gjorde ingen annan skillnad än att räckvidden förlängdes (tydligast med YCR-3500).
Har grubblat över orsaken till problemen. Brist på avkopplingskondensatorer? När jag lödde in antennen, kunde jag inte se några kondensatorer, men de kan ha suttit under RX-modulen.
ESD-problem?
Några tips?

Mvh

Tord
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

Hej Tord,

Vill börja med att hälsa dig välkommen till forumet!

Beträffande ditt problem, så kan jag faktiskt inte sätta fingret på exakt vad som kan orsaka det. Gäller det endast A1 och endast OFF ?
_________________
Fredrik Jacobsson
Hårdvaruutvecklare
Telldus Technologies
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Jag har haft samma problem med min modifierade nexa-fjärrkontroll. Det gällde bara en av mottagarna som satt i väggen.

On gick bra men inte off.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
tord
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by tord »

fredrik.jacobsson wrote:Hej Tord,
Beträffande ditt problem, så kan jag faktiskt inte sätta fingret på exakt vad som kan orsaka det. Gäller det endast A1 och endast OFF ?
Nej! Det gäller andra koder också.
Kan det vara skillnader i intern klockfrekvens för mottagarna?

Mvh

Tord
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Vad jag har sett dom gånger jag har slaktat Nexas mottagare är att det sitter en kopia på microchips PIC16F628. Samma spec och samma pinout men ett annat fabrikat. Jag har dock inte hittat så mycket information om kretsen.
Iallafall så körs den med en intern kristall.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
kristerl
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by kristerl »

Jag har också upptäckt dessa problem vid nexa och det håller på att göra mig galen. Det är som du skriver släckningen som är problem.
Det är vissa mottagare, kan gå bra längre tider och rätt som det är fungerar det dåligt. Genomgående så bryter man strömmen till dessa nexa brytare (nollställer) så fungerar det. Trodde ett tag att det var den billigare varianten nexa som spökade men det har ingen betydelse. Testa gärna med orginalfjärren en bit bort eller från rummet bredvid så ska du se att det fungerar olika. Vissa brytare går klockrent funkar alltid. Har funderat på lite hur pass väl dessa är avstämda i frekvens, kolla på spolen i sändaren i nexabrytaren den är ett varv brytet lite utåt - avstämmningen (tror jag) ändra på den lite så fungerar den bättre eller sämre. Har inte haft något att mäta med.
Bärbara telefoner eller tex trådlösa temp mätare kan också störa särskilt om det är dåligt batteri i någon enhet. (egen erfarenhet ev en trådlös utomhustermometer) Jadå fjärrisen fungerade på nära håll men på lite längre avstånd så gick det inte.
Jag har ett annat fabrikat på min dongel men principen är ju densamma. Ska skaffa en TellStick så fort den finns till försäljning.
Post Reply