Finns Telldu med 2-vägs kom.? och komponenter som stöder det

Moderator: Telldus

Post Reply
thymass
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Finns Telldu med 2-vägs kom.? och komponenter som stöder det

Post by thymass »

Hej,

Min fråga är...
Jag har ett uttag som jag vill styra, exempelvis sitter det ett element eller en lampa i uttaget,
hur vet jag sedan att lampan/elementet är på i verkligheten?

Stöder några av telldus system 2-vägs kommunikation?
Stöder några el-uttag 2-vägs kommunikation till telldus?

/Thomas
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Finns Telldu med 2-vägs kom.? och komponenter som stöder

Post by etompau »

Vill du ha återkoppling från ansluten och styrd utrustning får du knåpa ihop en lösning med en sändare (ex WBT-912) som aktiveras samtidigt med utrustningen.
Inga 433 MHz-prylar har tvåvägskommunikation.
thymass
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Finns Telldu med 2-vägs kom.? och komponenter som stöder

Post by thymass »

Tack för info.

Visste inte att inga 433 MHz-prylar har tvåvägskommunikation.... men nu vet jag :) :D
NuTTe
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Finns Telldu med 2-vägs kom.? och komponenter som stöder

Post by NuTTe »

etompau wrote:Vill du ha återkoppling från ansluten och styrd utrustning får du knåpa ihop en lösning med en sändare (ex WBT-912) som aktiveras samtidigt med utrustningen.
Inga 433 MHz-prylar har tvåvägskommunikation.
Telldus DUO/NET har väl tvåvägs eftersom det fungerar med t.ex. termometrar, eller är det jag som inte fattar vad ni pratar om?
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Finns Telldu med 2-vägs kom.? och komponenter som stöder

Post by krambriw »

eller är det jag som inte fattar vad ni pratar om?
Svar ja
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Finns Telldu med 2-vägs kom.? och komponenter som stöder

Post by tronde »

NuTTe wrote:
etompau wrote:Vill du ha återkoppling från ansluten och styrd utrustning får du knåpa ihop en lösning med en sändare (ex WBT-912) som aktiveras samtidigt med utrustningen.
Inga 433 MHz-prylar har tvåvägskommunikation.
Telldus DUO/NET har väl tvåvägs eftersom det fungerar med t.ex. termometrar, eller är det jag som inte fattar vad ni pratar om?
Duo/Net er toveis, mens ferdigkjøpte brytere/dimmere er kun mottakere. Dvs. at en bryter ikke kan sende status tilbake slik som de kan i enkelte andre systemer. Dette har med pris å gjøre. Hvis man har behov for å lese status på en bryter kan man mekke til noe selv, og da er det foreslått å bruke Nexas WBT-912 sender koplet til en bryter.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Finns Telldu med 2-vägs kom.? och komponenter som stöder

Post by krambriw »

Duo/Net er toveis
Jovisst men det hjälper ju inte eftersom samtliga idag förekommande standard enheter är enkelriktade, antingen ut (brytare) eller in (sensorer och tryckknappar mfl), svagaste länken i kedjan...Sen kan man ju bygga/koppla ihop enheter själv såsom Tronde föreslår för att göra dom två-vägs men då blir varje ny enhet i princip dubbelt så dyr och dubbelt så klumpig så då är det bättre att helt ta steget över till en annan teknologi tex Z-Wave eller Zig-Bee. Men då är inte heller nuvarande TellStick produkter tillämpliga.
NuTTe
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Finns Telldu med 2-vägs kom.? och komponenter som stöder

Post by NuTTe »

krambriw wrote:
Duo/Net er toveis
Jovisst men det hjälper ju inte eftersom samtliga idag förekommande standard enheter är enkelriktade, antingen ut (brytare) eller in (sensorer och tryckknappar mfl), svagaste länken i kedjan...Sen kan man ju bygga/koppla ihop enheter själv såsom Tronde föreslår för att göra dom två-vägs men då blir varje ny enhet i princip dubbelt så dyr och dubbelt så klumpig så då är det bättre att helt ta steget över till en annan teknologi tex Z-Wave eller Zig-Bee. Men då är inte heller nuvarande TellStick produkter tillämpliga.
Men hur kan det vara enkelriktat när man kan ta emot en signal från en termometer?
Är jag helt ute och cyklar nu eller?
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Finns Telldu med 2-vägs kom.? och komponenter som stöder

Post by tronde »

NuTTe wrote:
krambriw wrote:
Duo/Net er toveis
Jovisst men det hjälper ju inte eftersom samtliga idag förekommande standard enheter är enkelriktade, antingen ut (brytare) eller in (sensorer och tryckknappar mfl), svagaste länken i kedjan...Sen kan man ju bygga/koppla ihop enheter själv såsom Tronde föreslår för att göra dom två-vägs men då blir varje ny enhet i princip dubbelt så dyr och dubbelt så klumpig så då är det bättre att helt ta steget över till en annan teknologi tex Z-Wave eller Zig-Bee. Men då är inte heller nuvarande TellStick produkter tillämpliga.
Men hur kan det vara enkelriktat när man kan ta emot en signal från en termometer?
Är jag helt ute och cyklar nu eller?
Tellstick Net og Duo er i seg selv ikke enveis. Det er bryterne som er det. Det finnes ingen kjente brytere som passer til Net eller Duo som kan sende beskjed tilbake om hvilken tilstand (av eller på) de er i. Det er ikke noe teknisk som hindrer noen i å lage en bryter for Net eller Duo som er to-veis, men det er ingen komersielle aktører som har gjort det pr. i dag. Som jeg skrev i forrige innlegg, kan man lage til noe selv.
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Finns Telldu med 2-vägs kom.? och komponenter som stöder

Post by arneolav »

Telldus kommer med støtte for Z-wave;
http://developer.telldus.com/blog

Z-wave støtter brytere med to-veis kommuninajon.
Last edited by arneolav on Fri Apr 24, 2015 3:22 pm, edited 1 time in total.
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Finns Telldu med 2-vägs kom.? och komponenter som stöder

Post by krambriw »

Skillnaden mellan dessa enklare 433 MHz produkter och de mer avancerade (eller rättare sagt, så som man borde förvänta sig att det gjorts) såsom Z-Wave, Zig-Bee, etc är som att

a) Nexa mfl = Gå in på en pub en lördagskväll där alla skriker i munnen på varandra och den som skriker högst och oftast har störst chans att bli förstådd

b) Z-Wave mfl = en stillsam middag där ingen pratar i mun eller avbryter någon som redan pratar. Lugnt, städat och välartat uppförande
Post Reply