Vilka portar kommunicerar telllsticken på?

Moderator: Telldus

Post Reply
widde
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Vilka portar kommunicerar telllsticken på?

Post by widde »

Har fått ett litet problem med min tellstick NET..Tellsticken står i mitt nätverk som är väldigt nedlåst numera.. Alla portar, förutom de vanligaste och de som behöver användas är låsta utåt för att höja säkerheten i nätverket.

Jag vet dock inte vilka portar som Tellsticken kommunicerar utåt på?
Finns det en lista någonstans? Säg för tusan inte att det är olika portar varje gång, för
då blir jag ännu mer less på Telldus lösning..

Mvh
W
widde
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilka portar kommunicerar telllsticken på?

Post by widde »

Sniffade lite i nätverket och kollade vad telldusen pysslade med.
Svarar på min egna fråga för att hjälpa andra:
Verkar som tellstick Net vill kommunicera på port 45002 ut på Internet.

Är det någon som känner till om den ändrar portar någon gång eller
är det alltid 45002?
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Re: Vilka portar kommunicerar telllsticken på?

Post by fredrik.gullberg »

Portarna som används är dynamiskt, det är portar mellan 45000 och 45010 som används just nu.
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
widde
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilka portar kommunicerar telllsticken på?

Post by widde »

fredrik.jacobsson wrote:Portarna som används är dynamiskt, det är portar mellan 45000 och 45010 som används just nu.
Varför inte bara använda statiska portar? Förenklar avsevärt för de säkerhetsmedvetna som inte tillåter all trafik utåt på sin router/brandvägg..
Men tack för svar.
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilka portar kommunicerar telllsticken på?

Post by Jaxån »

Vad har du som gör att du vill stänga ned all trafik som går ut ur dit nät till internet?

Det finns anledning om man exempelvis har flera maskiner bakom brandväggen och kör med NAT. Om man hade ett nät med publika adresser istf privata så skulle dock det fungera med bara en port. (IPv6 FTW)
widde
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vilka portar kommunicerar telllsticken på?

Post by widde »

Jaxån wrote:Vad har du som gör att du vill stänga ned all trafik som går ut ur dit nät till internet?

Det finns anledning om man exempelvis har flera maskiner bakom brandväggen och kör med NAT. Om man hade ett nät med publika adresser istf privata så skulle dock det fungera med bara en port. (IPv6 FTW)
Inget speciellt egentligen :), men varför ska det vara fullt blås utåt till internet på alla portar tänker jag.. Jag har låst ned alla portar som inte används av oss som använder nätverket ,för att köra så säkert nät som möjligt.
Men det är ju iofs inga större problem att låsa upp 45000 till 45010 för tellsticken att kunna kommunicera på.
Det finns inga funderingar kring att ändra detta utan det verkar vara 45000-45010 som gäller?

Mvh
Fredrik
Post Reply