Bara en signal

Moderator: Telldus

Post Reply
frigol33t
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Bara en signal

Post by frigol33t »

Hej!

Jag har enligt denna sida, http://developer.telldus.com/blog/2012/ ... om-signals, lagt ett script i mappen /usr/local/share/telldus/scripts/rawdeviceevent/ på min Raspberry Pi och jag använder en Nexa magnetkontakt för att skicka värden till min TellstickDuo.

Duon plockar upp signalerna ifrån magnetkontakten (ser detta via callbacks.py) men jag får alltid 3-5 signaler varje gång jag tar isär och ihop mina magnetkontakter, så mitt script som ligger i rawdeviceevent-mappen körs alltid 3-5 gånger. Går det på något sätt att strypa Duon så att det bara skickas en gång?
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bara en signal

Post by krambriw »

Nej, du måste utföra strypningen i ditt script.

Alltså, skapa en variabel(eventuellt global) som kan fungera som statusminne och jämför sedan denna med nästa event, släpp bara igenom om nya eventet är annorlunda. Dessutom kan du ha en timer som nollställer minnet efter viss tid om du vill tillåta repetitioner som inte ligger för tätt men då får du skriva kod för detta i ett så kallat thread som ombesörjer nollningen. Jag antar att du skrivit scriptet i python och då är detta inte så svårt
frigol33t
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bara en signal

Post by frigol33t »

Det jag vill åstadkomma är en enkel websida med en räknare som tickar upp en siffra för varje gång magneterna går isär (när min ytterdörr öppnas) för att kunna mäta hur många gånger dörren har öppnats under en viss tid. Men jag får just nu 3-4 "öppningar" varje gång någon går in/ut. Har ett bash-script i mappen rawdeviceevent som egentligen bara kör en php-fil som sköter räkningen. Är ingen mästare på Python.

Uppdatering: Provade även ett tag att ha magneterna i postlådan och ett php-script som mailade varje gång brevbäraren har vart där och då kunde jag leva med att jag fick 4 mail varje gång, men det blir ju fel när man vill räkna någonting.
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bara en signal

Post by Zaman »

Spara senaste tidpunkt tillsammans med räknaren för enheten.
Om nästa tidpunkt för signalen är inom tex 4 sek så ignorerar du den och uppdaterar bara tiden.
frigol33t
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bara en signal

Post by frigol33t »

Lysande Zaman! Precis vad jag behövde. Nu fungerar det som det ska :)
brainstorm
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Bara en signal

Post by brainstorm »

Post Reply