Händelse triggar inte alltid vid temp över/under

Moderator: Telldus

Post Reply
Tipo874
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Händelse triggar inte alltid vid temp över/under

Post by Tipo874 »

Jag använder en Tellstick NET plus switch och temp sensor som termostat i garaget i stugan.

Jag har märkt att händelserna att slå på och slå av värmen ibland verkar missas.

Jag har en händelse att slå på värmen när tempen går under +5° och en händelse att slå av den när tempen går över +6°.

Jag har fått för mig att triggern fungerar så att nuvarande temp jämförs med föregående temp, och om man passerar det inställda värdet så aktiveras den. Om föregående värde av någon anledning saknas, eller redan ligger på fel sida av triggervärdet så aktiveras den inte.

Är detta ett känt problem, eller skall det vara så?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Händelse triggar inte alltid vid temp över/under

Post by etompau »

Du kan läsa lite om triggfunktionen här: http://developer.telldus.com/blog/2014/ ... sor-events
Det är korrekt att händelsen triggas när inrapporterat temp-värde passerar inställt tröskelvärde. Om temp-värdet redan har passerat gränsen sker ingen återaktivering av händelsen.
Tipo874
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Händelse triggar inte alltid vid temp över/under

Post by Tipo874 »

Ok.

Problemet är ju när det varit nåt trassel med telldus server eller nätet och händelsen "passerar inställt värde" inte triggas.

I morse verkade det som telldus hade problem eftersom jag inte fick kontakt vare sig med enheten i stugan eller den här hemma, och enheten här blinkade skarpt blått. När kontakten senare återkom missades händelsen "stäng av värme".

Jag har också haft problem åt andra hållet, att värmen inte slås på, och det är ju allvarligare om man har saker som inte tål frysning.

Det kanske skulle läggas till en timer-trigger som man man kan köra med inställbart intervall och med hjälp av ett temperaturvillkor skulle man kunna få en säkrare funktion?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Händelse triggar inte alltid vid temp över/under

Post by etompau »

Ja där var någon störning i morse runt 05-tiden och som det verkar, var det ett generellt internetproblem och inte något fel hos Telldus eller hostingföretaget.
Du kan själv skapa händelser som regelbundet testar temp-värdet, det finns en del trådar om detta här i forumet. Ex http://www.telldus.com/forum/viewtopic.php?f=11&t=4700
Tipo874
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Händelse triggar inte alltid vid temp över/under

Post by Tipo874 »

Ah, tackar!

Hade ingen aning om att man kunde trigga varje timme.

Har lagt upp att köra var 20:e minut nu :)
NuTTe
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Händelse triggar inte alltid vid temp över/under

Post by NuTTe »

Tipo874 wrote:Ah, tackar!

Hade ingen aning om att man kunde trigga varje timme.

Har lagt upp att köra var 20:e minut nu :)
Jag fattar inte hur du menar? Ska enheterna triggas att starta men sen kommer termometern in och bryter? Jag har nämligen ett liknande problem.
Post Reply