Huskod / Housecode

Moderator: Telldus

Post Reply
NuTTe
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Huskod / Housecode

Post by NuTTe »

Ska man ha samma housecode på alla enheter?
Jag har olika på alla och det funkar ju, men är det någon fördel/nackdel med det?
Så här ser min setup ut idag:

Name: Housecode: Unitcode:

Sovrum fönster (A) 1KW 5758 1
Balkong tvlampa (A) 1KW 8230 2
Vardagsrum tvlampor (A) 1KW 12002 3
Vardagsrum fönsterlampor (A) 1KW 4238 4
Vardagsrum tvneon (A) 1KW 15002 5
Balkong infravärme 1 (B) 2,3KW 20666 6
Balkong infravärme 2+3 (B) 2,3KW 37102 7
Balkong Julstjärna (B) 1,5KW 63289 8
Adinas julgran (B) 1,5KW 10946 9
Kök fönsterlampor (B) 1,5KW 45987 10

A = Proove, Self Learning on/off
B = Nexa, Self Learning on/off
NuTTe
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Huskod / Housecode

Post by NuTTe »

Nu blev det knasigt, tabellen kom inte med, men jag har alltså olika housecode på alla brytare, hoppas ni fattar hur jag menar. :P
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Huskod / Housecode

Post by etompau »

Det spelar ingen roll. Huvudsaken är att hus- och/eller enhetskod är olika på dina mottagare. Detta med huskoder är ett föråldrat system som nu är ersatt med de sk. självlärande koderna.

Om det är Telldus Live du använder, så väljer du givetvis självlärande mottagare om du har sådan (vilket det verkar). Då slumpas en unik huskod fram som används vid upplärning av mottagaren.
NuTTe
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Huskod / Housecode

Post by NuTTe »

Jag har ju alltid satt olika huskoder på alla brytare, när jag började med detta systemet för sisådär 100 år sen så satte jag olika huskoder för alla brytare, men sen då 1, 2, 3 osv på enhetskoden.
Nu i helgen så hjälpte jag min kusin med att automatisera hans sommarstuga och då satte jag samma huskod på alla, fast då med 1, 2, 3 osv och det funkade ju, men du säger att det inte spelar någon roll vilken huskod man har?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Huskod / Housecode

Post by etompau »

Om du skulle använt en gammal fjärrkontroll, så var du tvungen att ratta in samma huskod (som du också beskriver) på dina mottagare som du hade ställt in i fjärrkontrollen. Då var det viktigt med rätt huskod, annars reagerade inte mottagarna. Nu med Tellstick är det fritt att använda valfria huskoder.
Undantaget är givetvis om du skulle ha gamla mottagare (icke självlärande) med kodvred, då måste huskoden i Tellstick och på mottagaren vara den samma.
NuTTe
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Huskod / Housecode

Post by NuTTe »

Aha, då är jag med. :D
Så i praktiken (vilket jag även gör) så kan jag konfa in vilken siffra jag vill på huskoden och det kommer ändå att funka?
NuTTe
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Huskod / Housecode

Post by NuTTe »

Men då innebär ju det att jag kan ha två 1or fast på olika huskoder och då funkar det ändå?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Huskod / Housecode

Post by etompau »

Ja, under förutsättning att du har självlärande mottagare. Använder du gamla mottagare med kodvred, så måste du ha samma hus- och enhetskod i Tellstick och på mottagaren kodvred.
Men som sagt, har du självlärande mottagare så väljer du denna enhetstyp i Telldsu Live.
NuTTe
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Huskod / Housecode

Post by NuTTe »

Ja alla är självlärande, det framgick väl med beteckningen i första posten?
Så då behöver jag alltså inte bry mig om den biten utan bara koppla in och köra "learn" på dom, fast den biten är ju redan klar, jag var bara nyfiken på just det där med "housecode" och vad det var för nytta med det. :D
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Huskod / Housecode

Post by etompau »

Ja det är bara att lära upp dom, utan att fundera över några huskoder etc.
Michael_MMX
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Huskod / Housecode

Post by Michael_MMX »

Huskoden används av fjärrkontroller för "alla av" och "alla på" funktionen. Alltså skickar den on eller off på alla 16 koderna för den valda huskoden. Så rent teoretiskt så skulle Telldus (och andra) kunna använda sig av den funktionaliteten för att tända och släcka ett helt "hus".
NuTTe
Posts: 100
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Huskod / Housecode

Post by NuTTe »

Michael_MMX wrote:Huskoden används av fjärrkontroller för "alla av" och "alla på" funktionen. Alltså skickar den on eller off på alla 16 koderna för den valda huskoden. Så rent teoretiskt så skulle Telldus (och andra) kunna använda sig av den funktionaliteten för att tända och släcka ett helt "hus".
Ahaaa, nu är jag med, så om jag inte använder fjärrkontrollerna så är ju bara huskoden för syns skull?
Michael_MMX
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Huskod / Housecode

Post by Michael_MMX »

NuTTe wrote:
Michael_MMX wrote:Huskoden används av fjärrkontroller för "alla av" och "alla på" funktionen. Alltså skickar den on eller off på alla 16 koderna för den valda huskoden. Så rent teoretiskt så skulle Telldus (och andra) kunna använda sig av den funktionaliteten för att tända och släcka ett helt "hus".
Ahaaa, nu är jag med, så om jag inte använder fjärrkontrollerna så är ju bara huskoden för syns skull?
Korrekt
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Huskod / Housecode

Post by Zaman »

Varje enhet har en adress om består av två delar - huskod och enhetskod.
Huskoden används, som beskrivts tidigare, för att gruppera enheter så att de kan kontrolleras tillsammans som en grupp mha ett kommando.

Om man tittar närmare på protokollet som används så finns det en bit i meddelandet som styr huruvida signalen är ett gruppkommando eller ett kommando riktat till en enskild enhet.
Är biten (nr 28 i Nexa-protokollet) satt hög så är det ett gruppkommando och då bryr sig mottagaren inte om vad som står i enhetskoden utan det är bara huskoden som styr.
Resultatet är att man bara behöver skicka ett kommando istället för 16 för att kunna styra en hel grupp med enheter.

Jag vet inte om Telldus har implementerat gruppkommandon det senaste året (jag har inte kollat igenom deras kod) men tyvärr så saknades den funktionaliteten tidigare i alla fall och kanske fortfarande gör men det går att göra om man själv skriver om implementationen...
Post Reply