Vad skall jag ha?

Moderator: Telldus

Post Reply
look2
Posts: 22
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Vad skall jag ha?

Post by look2 »

Hej.
Funderar på att börja bygga lite automatstyring av lampor och funderar på vad jag skall ha.

Tänkte först bygga z-wave, men det drog snabbt iväg och blev väldigt dyrt. Så jag tänkte nog kolla på en telldus lösning med tex nexa brytare istället.

Det jag vill kunna göra är att:
Styra uttag med timer, både i grupp och individuellt, kanske via solens upp och nedgång.

Kunna göra detta även från mobilen.

Använda temperaturer från min 1-wire nät och bygga villkor/händelser med detta.

Skulle vara trevligt om man kunde få systemet att känna av om olika saker finns på nätet. Om tex min mobil inte finns på nätet är jag inte hemma och då skall allting stängas av och gå på timer.

Skulle även vara kul om det gick att köra med tasker, så att när jag kommer hem tänds vissa lampor.

Skulle vara kul om man kunde ha en ritning över lägenheten där man kan se temperatur, tända/släcka lampor osv.

Tänkte att detta skulle köras på en rasberry pi.

Är det möjligt? Vilka prylar/mjukvara behöver jag?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Vad skall jag ha?

Post by etompau »

Eftersom du skriver att ditt system ska köras på en Raspberry Pi, så lär det vara en Tellstick Duo du ska ha.
Börja med att titta på hemsidorna för de olika 3:e-partsprogrammen och se om där är något som passar.
Forumet har avdelningar för de olika programmen.

Schemaläggning/soljustering är funktioner som alla program kan hantera.

Inläsning av tempvärde från ett 1-wire-system - där ska du titta på fooogadgets sändare (http://foogadgets.tictail.com/). Har själv några av dessa sändare, som fungerar perfekt. Dock bara två givare på bussen.

Händelsestyrning baserat på signaler från temp./funkt och andra signaler 'är standard med Tellstcik Net och Telldus Live-tjänst.
Switch King har något likande, har dock ingen erfarenhet av deras program.
Post Reply