Tellstick Net eller Duo

Moderator: Telldus

Post Reply
tommie@equis.se
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tellstick Net eller Duo

Post by tommie@equis.se »

Hej,

har köpt en Tellstick net som fungerar bra men läst lite och undrar lite om det är en Duo jag skulle ha istället?
Kan Duo koppla upp sig mot Telldus live och därmed även ha Remotestick och Tasker i telefonen? Det jag egentligen primärt är ute efter är att kunna ta emot värden från mina sensorer (temp, fukt mm) och få dessa sparade löpande i datorn. Med Net så går det väl inte men med Duo? Har dessa värden i Remotestick men då måste jag skicka över dessa till datorn mellan varven.
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net eller Duo

Post by tjabas »

Hej!

jag hade en NET innan men bytte till DUO, detta för att kunna få möjlighet att tända och släcka lampor även i fall internet ligger nere.
Du får även större möjligheter med inställningar i DUOn än i NETen,
det går fint att koppla upp sig mot telldus live med DUOn också.

Du måste ju dock ha en dator igång hela tiden, jag har en asus eee dator igång hela tiden, men det fungerar fin fint.
micksel
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net eller Duo

Post by micksel »

Hejsan,
jag "kapar" denna tråd.
Söker lite rekommendation vilken produkt/lösning som är lämplig för mig.

Kommer snart flytta till hus och tänkte i samma veva styra en massa saker via sensorer/IRs/schemaläggning osv.

T.ex:
* Man öppnar ytterdörren, så skall hallbelysning tändas, övervakningsskärm tändas osv, detta skall också inträffa om man rör sig i hallen.
* när det börjar mörkna tänd lampor x,y,z
* när man lämnar hemmet = lampor off m.m.

Har flera liknade scenarios som skall byggas för samtliga rum.

Men tror att duo är lämplig eftersom det kan ju förekomma en delay för NET, likaså kanske jag inte kan bygga lika avancerade lösningar via webben?
sen skulle jag nog också kunna samla in data, elförbrukning osv? är detta möjlig i huvud taget?

Kommer också vilja styra saker/scenarios via mobilen/plattor/Logitech Harmony (skall enligt Logitech hemsida stödja nexaprodukter, men denna är separat)

Är TelldusCenter & Telldus Scheduler rätt applikationer att köra eller skall jag titta på någon 3djepart?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Tellstick Net eller Duo

Post by etompau »

Det finns en hel del trådar om din fråga om Duo eller Net.
Jag kan bara själv relatera till de tre Net-installtioner jag har gjort, och kan bara säga att för 900:- som en Net kostar är jag absolut nöjd med funktioner och prestanda.
Jag försöker hålla nere elförbrukningen, så att ha en dedikerad dator påslagen 24/7 är inget alternativ för mig.

De tre funktioner som du listar, kan du i princip göra med nexa-prylar och utan att blanda in en Duo eller Net. Vill du skapa "scenario", ja då får du blanda in lite intelligens i anläggningen. Jag skulle dock vilja säga att om du har fler personer som ska använda systemet, så bör man vara lite försiktig med att inte överarbeta funktionerna. Det finns en risk att andra användare tycker att det blir svåranvänt.

Mycket av mina styrningar ligger i schemaläggaren. Har man justerat det, så behöver du i princip inte göra några ändringar under året, tack vare soljusteringsfunktionen. Sedan har jag lagt till några händelser (event) för att styra några utvalda lampor och på utvalda tider.
Mätvärdesloggning i Net går utmärkt. Jag har två Raspberry Pi som hämtar temp/fuktighetsvärde från Live med jämna mellanrum.
Även elförbrukningsloggning gär bra. Titta på foogadgets lösning.

Du får återkomma om du har fler frågor etc.
micksel
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net eller Duo

Post by micksel »

tack för snabbt svar,
jag instämmer med att man vill hålla nere strömförbrukningen. likaså införstått i att man lätt kan bygga extrema lösningar :)
Men det mesta kommer vara självgående är det något du inte kunnat göra i dina NET lösningar som du velat? :)

Men om man kör NET och skapar ett Event typ för en magnetkontakt. dörren öppnas så den registrerar ett event. hur lång tid kan det ta innan händelsen genomförs med delays osv över nätet? visst kommer jag bygga mycket via Nexa produkterna direkt men vill som sagt ha lite scenario, typ olika styrka på lampor men kanske jag klarar mig med NET så slipper jag ytterligare en maskin.

Likaså skulle jag vilja hämta statusen på magnetkontakterna för att skapa översikt över stängda fönster osv och den är ju lite beroende på ev delays.

Får kolla lite mera på foogadget men verkar mest vara avläsning av elmätaren direkt, jag skulle mera vilja hämta elförbrukningen för enskilda apparater.
niclasf
Posts: 163
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Tellstick Net eller Duo

Post by niclasf »

micksel wrote: Får kolla lite mera på foogadget men verkar mest vara avläsning av elmätaren direkt, jag skulle mera vilja hämta elförbrukningen för enskilda apparater.
WPC mäter bara pulser från en elmätare och mäter därför inte elförbrukningen från enskilda apparater, precis som du säger.

EDIT: fixade stavfel
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Tellstick Net eller Duo

Post by etompau »

Jag köpte Net en gång i tiden primärt för att ersätta nexas tråkiga timer, sedan har Telldus lagt till händelsestyrningen, SMS/email så med detta täcker systemet mina önskemål till en rimlig kostnad. Möjligtvis hade man kunnat önska sig lite mer möjligheter eller utseende i själva webbgränssnittet.

En snabb test med en fjärrkontroll som triggar en händelse som sedan tänder tre mottagare, ger vid handen en tidsfördröjningen på ca. 2 - 4 sekunder innan mottagaren skiftar status.
Då är signalvägen följande:

fjärrkontroll----rf(433)--->Net---->ADSL---->Telldus server---->ADSL--->Net----rf(433)----->mottagare.
micksel
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net eller Duo

Post by micksel »

Tack för all hjälp och information.

´Lutar nog att det blir en NET iaf ;) bara synd att jag inte kan integrera elmätningen på något sätt
micksel
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net eller Duo

Post by micksel »

Hejsan igen,
Kanske helt fel forum men varför skall jag inte ta en RFXtrx433E USB 433.92MHz Transceiver i stället för Tellstick Net?
Hittade flera gamla referenser till att RFX har bättre räckvidd och flera komponenter men antar att detta ej är aktuellt?
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net eller Duo

Post by krambriw »

RFXtrx är mer att jämföra med en Duo än en Net. Dock är det sant att den har stöd för betydligt fler protokoll dvs produkter och det är väldigt frekvent med uppdateringar för nya protokoll. En uppdatering per månad har varit vanligt de senaste åren. Beträffande räckvidden så är det nog mer en antenn- och omgivningsfråga. Till RFXtrx fördel bör dock definitivt nämnas att den har en inbyggd köhantering både för inkommande och utgående meddelanden vilket medför att man kan skicka på den multipla kommandon i snabb följd.
micksel
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net eller Duo

Post by micksel »

Tack för informationen, varför kan det inte var simpelt att hitta ett lämpligt system :)
Post Reply