Timerfunktion vid händelse (telldus live)

Moderator: Telldus

Post Reply
csom
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Timerfunktion vid händelse (telldus live)

Post by csom »

Hej jag undrar om det går att inkludera en timerfunkttion vid en viss händelse på telldus live?

Säg t.ex. att man passerar en rörelsesensor och den tänder upp rummet och om man inte aktiverar sensorn igen så släcks belysningen efter t.ex. 10 min.

Jag kan inte hitta någon sådan funktion under händelser och undrar om det är lätt för er att lägga till.

/B.R
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Timerfunktion vid händelse (telldus live)

Post by etompau »

Det finns en timerfunktion i händelsestyrningen som gör att du kan välja en tid innan en åtgärd aktiveras.
Du finner den under avancerade inställningar.
Kräver dock ett Pro-abonemang.
csom
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Timerfunktion vid händelse (telldus live)

Post by csom »

Ok, såg säg att man vill att belysningen skall släckas i ett visst rum när man inte rört sig där inne på ett tag, går det att ställa in?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Timerfunktion vid händelse (telldus live)

Post by etompau »

Det bör du kunna få ihop utan att använda händelsestyrning.
Nexa LMDT-609 har en timerfunktion som börjar nedräkningen när ingen rörelse har detekterats.
csom
Posts: 20
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Timerfunktion vid händelse (telldus live)

Post by csom »

Jaha just de det såg jag nu att de passiva sändarna hade inbygd off-timer redan i sändarna. Jag trodde att allt var tvunget att styras via telldus live och på så sätt sätta villkor i händelseschemat.

/B.R
B@tman
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Borlänge

Re: Timerfunktion vid händelse (telldus live)

Post by B@tman »

Hej, jag håller på med detta jag med och får det inte att funka, jag vill tända i ett rum när jag går in via LMDT-609 och sen vill jag att det ska släckas efter 10min. Tända går bra men hur får jag det att släckas? måste man ha Nexas egna enheter som kan prata med varandra? jag vill kunna styra en vanlig plugin on/off. Hoppas nån vet.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Timerfunktion vid händelse (telldus live)

Post by etompau »

B@tman wrote:Hej, jag håller på med detta jag med och får det inte att funka, jag vill tända i ett rum när jag går in via LMDT-609 och sen vill jag att det ska släckas efter 10min. Tända går bra men hur får jag det att släckas? måste man ha Nexas egna enheter som kan prata med varandra? jag vill kunna styra en vanlig plugin on/off. Hoppas nån vet.
Oklart hur du menar och hur du har gjort. Om du har en LMDT-609 som nu styr och tänder en mottagare, så ska ju även släckningen fungera.
Detta är funktioner som inte behöver involvera någon Tellstick för att fungera.
B@tman
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Borlänge

Re: Timerfunktion vid händelse (telldus live)

Post by B@tman »

ok, ursäkta om jag är otydlig men nybörjare som man är, jag har en LMDT-609 som jag lagt in i min Telldus net/live som en av/på enhet, sen vill jag tända en plugin av/på och sedan släcka efter typ 10min. Jag har gjort en händelse som tänder och det funkar men hur får jag den att släcka/slå av igen?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Timerfunktion vid händelse (telldus live)

Post by etompau »

Ingen fara ... Det enklaste är att du gör ännu en händelse som då triggas av att detektorn slår ifrån. Händelsen skickar sedan en från-signal till din mottagare.
Som sagt, du behöver inte blanda in händelser/Live för att få ihop din önskade timerlösning.
Det finns sedan en timerfunktion i händelsestyrningen, men för att nyttja den, så behöver du uppgradera ditt konto till ett Pro-abonnemang.
B@tman
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Borlänge

Re: Timerfunktion vid händelse (telldus live)

Post by B@tman »

Är det bara Nexa plugin av/på det fungerar med eller kan använda andra typ Clas Ohlons?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Timerfunktion vid händelse (telldus live)

Post by etompau »

Om du sköter styrningen via Telldus Live/händelser så kan du använda plug in-mottagare av alla de fabrikat som Tellstick stödjer och som finns i rullisten för enheter.
B@tman
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Borlänge

Re: Timerfunktion vid händelse (telldus live)

Post by B@tman »

Hej, alltså för att få den att slå av igen via Telldus live behöver jag ett pro-konto?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Timerfunktion vid händelse (telldus live)

Post by etompau »

Ja om du vill kunna definiera en fördröjningstid i händelsestyrningen så måste du ha ett Pro-abonemang.
Det ser du också om du går in under avancerade inställningar för händelsen.
JonasB
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Timerfunktion vid händelse (telldus live)

Post by JonasB »

etompau wrote:Ja om du vill kunna definiera en fördröjningstid i händelsestyrningen så måste du ha ett Pro-abonemang.
Det ser du också om du går in under avancerade inställningar för händelsen.
Jag har ett PRO abonnemang och skulle behöva kunna lägga till en fördröjning, har en rörelsesensor kopplad till larm men vill kunna sätta en av/på brytare innanför dörren.
Var hittar jag hur jag ställer in fördröjningen???

Edit:
:banghead: :banghead: :banghead:

Hittade den själv :D
Post Reply