sändare från termometerfabriken

Moderator: Telldus

Post Reply
termometerfabriken
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

sändare från termometerfabriken

Post by termometerfabriken »

Hej, Joakim från Termometerfabriken Viking AB. Är helt ny i denna värld, men vi har ju sålt väldigt bra av våra sändare som passar.
Jag vill förtydliga lite eftersom att jag har sett lite trådar på ärendet. När det gäller sändaren som endast mäter temperatur så heter den art nr 02811 när den säljs som lös sändare.
Den finns att köpa löst på teknikmagasinet och lohelectronics.
Den finns även i våra kompletta stationer som säljs i nästan alla butiker och större kedjor. De stationerna som använder samma sändare är art nr: 02033, 02035 och 02037

Sen finns ju även sändaren som mäte både temp och fukt. Den heter som lös sändare art nr 02812 och finns endast på lohelectronics.
När den säljs som komplett station så är det art nr: 02038

Vi håller för närvarande på att jobbar på att ta fram sändare med fler ändåmål. Som t e x med en mätson för att mäta pooltemperatr t e x. Och inom en snar framtid så skulle jag även tro att en kompatibel stektermometer kommer att dyka upp.

M V H

Termometerfabriken
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: sändare från termometerfabriken

Post by arneolav »

Jula selger denne giver som ekstra giver til Art.nr: 943090
Finnes ikke i butikk-lager, må bestilles.
Minglarn
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: sändare från termometerfabriken

Post by Minglarn »

Kul att se att ni är här!

Själv har jag 7st av era termometer (2 st med fukt), det fungerar galant förutom när man byter batterier, Det är då ID ändras och man får rodda om lite på sin Raspberry PI =)

En fråga, har ni någon variant med trådlös med en givare på kabel? Tänkte mäta varmvattnet på bergsvärmen och vill helst inte modda termometern.

Mvh, Minglarn...
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: sändare från termometerfabriken

Post by etompau »

Minglarn wrote:Kul att se att ni är här!

Själv har jag 7st av era termometer (2 st med fukt), det fungerar galant förutom när man byter batterier, Det är då ID ändras och man får rodda om lite på sin Raspberry PI =)

En fråga, har ni någon variant med trådlös med en givare på kabel? Tänkte mäta varmvattnet på bergsvärmen och vill helst inte modda termometern.

Mvh, Minglarn...
Ett bra alternativ är Niclas termometerbyggprojekt (se det engelska forumet), bygger du hans termometer får du en givare som inte byter ID, och du kan koppla på flera givare.
Givarna är av en typ som du kan köpa antingen som en liten transistor eller monterad i en vattentätt kapsling på kabel.
Niclas säljer färdiga byggsatser, men du kan även hitta lösa delar på ex. Ebay till mycket låga priser.
Jag har byggt tre av dessa sändare och de rullar på bra.
Mheel
Posts: 17
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: sändare från termometerfabriken

Post by Mheel »

Minglarn wrote:Kul att se att ni är här!

Själv har jag 7st av era termometer (2 st med fukt), det fungerar galant förutom när man byter batterier, Det är då ID ändras och man får rodda om lite på sin Raspberry PI =)

En fråga, har ni någon variant med trådlös med en givare på kabel? Tänkte mäta varmvattnet på bergsvärmen och vill helst inte modda termometern.

Mvh, Minglarn...
Om du byter batteri snabbt så tror jag inte att den byter id.

//Magnus
termometerfabriken
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: sändare från termometerfabriken

Post by termometerfabriken »

Hej. Det var ju lite av en slump att sändarna fungerar så bra med tellstick. Nu har vi vaknat till och förstått hur stort detta är. Skulle tro att vi inom en snar framtid både har en sändare med probe, samt lite andra roliga produkter.

Mvh
Termometerfabriken.
Magil
Posts: 68
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: sändare från termometerfabriken

Post by Magil »

Hej

Har ett antal av era tempgivare artnr 02038 till en Tellstick Net.

Undrar lite hur antennen är uppbyggd, är den rundstrålande eller med viss riktverkan?
Har märkt att har man problem med räckvidden har det hjälpt att vända givaren om så baksidan pekar mot Tellsticken.

För övrigt tycker jag givarna har mycket bra räckvidd men något känsliga ibland hur dem placeras när det är längre avstånd.

Någon mer som känner igen detta fenomen?

/Mats
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: sändare från termometerfabriken

Post by etompau »

Magil wrote:Hej

Har ett antal av era tempgivare artnr 02038 till en Tellstick Net.

Undrar lite hur antennen är uppbyggd, är den rundstrålande eller med viss riktverkan?
Har märkt att har man problem med räckvidden har det hjälpt att vända givaren om så baksidan pekar mot Tellsticken.

För övrigt tycker jag givarna har mycket bra räckvidd men något känsliga ibland hur dem placeras när det är längre avstånd.

Någon mer som känner igen detta fenomen?

/Mats
Visst är det så att sändarna och även mottagarnas placering och läge kan påverka mottagningen. Med de mycket små uteffekter vi talar om och enkla sändar- och mottagardelar som finns i utrustningen blir det på detta vis.

Ska man få bättre räckvidd på givarna och om man känner sig bekväm med lödkovl etc, så kan:
1. En extern trådantenn på ca 17 cm ger bättre räckvidd. Löd fast tråden till befintlig antenn i givaren.
2. Byt sändarmodul och köp en drös nya från Ebay och mata den med högra matningsspänning (6-12V)

Antennen i givarna får anses vara av rundstrålande typ. Att knåpa ihop en riktverkande antenn är inte ekonomiskt försvarbart för dessa enheter och skulle bara komplicera användandet av produkten.
Patrik123
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: sändare från termometerfabriken

Post by Patrik123 »

Hej.

Jag är på jakt efter en termometer som jag vill ha i bastun. Vedeldad bastu som ligger 30-40 meter från huset så skulle vara perfekt att veta när bastun är varm och man kan gå ner och sätta sig. Har läst här på forumet om att webers grilltermometer skulle funka bra, men den verkar att vara slutsåld överallt =(

Har ni något sådant på g? Pooltermotern låter ju riktigt intressant oxå.. Ungefär när är dem klara? Funderar på om det är värt att vänta på era produkter.

Jag kör med tellstick net med en extra antenn från conrad.

Tack på förhand

Patrik
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: sändare från termometerfabriken

Post by arneolav »

Du kan benytte en slik: http://foogadgets.tictail.com/product/w ... sensor-mk2
Og denne. http://foogadgets.tictail.com/product/d ... hermometer

Fungerer perfekt opp til 125 grader.
Falkens
Posts: 68
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: sändare från termometerfabriken

Post by Falkens »

etompau wrote:
Minglarn wrote:Kul att se att ni är här!

Själv har jag 7st av era termometer (2 st med fukt), det fungerar galant förutom när man byter batterier, Det är då ID ändras och man får rodda om lite på sin Raspberry PI =)

En fråga, har ni någon variant med trådlös med en givare på kabel? Tänkte mäta varmvattnet på bergsvärmen och vill helst inte modda termometern.

Mvh, Minglarn...
Ett bra alternativ är Niclas termometerbyggprojekt (se det engelska forumet), bygger du hans termometer får du en givare som inte byter ID, och du kan koppla på flera givare.
Givarna är av en typ som du kan köpa antingen som en liten transistor eller monterad i en vattentätt kapsling på kabel.
Niclas säljer färdiga byggsatser, men du kan även hitta lösa delar på ex. Ebay till mycket låga priser.
Jag har byggt tre av dessa sändare och de rullar på bra.
Jag vet att google är bra och allt det där men gud vad jag älskar länkar!
När man tipsar och kanonbra saker skicka med länken för det hjälper ytterligare i sökandet efter det perfekta! :D
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: sändare från termometerfabriken

Post by etompau »

Falkens wrote:
etompau wrote:
Minglarn wrote:Kul att se att ni är här!

Själv har jag 7st av era termometer (2 st med fukt), det fungerar galant förutom när man byter batterier, Det är då ID ändras och man får rodda om lite på sin Raspberry PI =)

En fråga, har ni någon variant med trådlös med en givare på kabel? Tänkte mäta varmvattnet på bergsvärmen och vill helst inte modda termometern.

Mvh, Minglarn...
Ett bra alternativ är Niclas termometerbyggprojekt (se det engelska forumet), bygger du hans termometer får du en givare som inte byter ID, och du kan koppla på flera givare.
Givarna är av en typ som du kan köpa antingen som en liten transistor eller monterad i en vattentätt kapsling på kabel.
Niclas säljer färdiga byggsatser, men du kan även hitta lösa delar på ex. Ebay till mycket låga priser.
Jag har byggt tre av dessa sändare och de rullar på bra.
Jag vet att google är bra och allt det där men gud vad jag älskar länkar!
När man tipsar och kanonbra saker skicka med länken för det hjälper ytterligare i sökandet efter det perfekta! :D
Här är en länk till en 433 MHz sändarmodul på Ebay: http://www.ebay.com/itm/5pcs-NEW-433MHZ ... 3a8b9b2398
25 SEK för 5 st för anses vara ett minst sagt bra pris.
Har själv satt in en sådan modul i en gammal utegivare dår sändaren hade lämnat in. Mycket bättre räckvidd med den nya sändarmodulen.
termometerfabriken
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: sändare från termometerfabriken

Post by termometerfabriken »

Hej. Ursäkta att jag är dålig på att svara. Vi hade besök i förra veckan av leverantörer. Meningen är ju att dom flesta av våra trådlösa produkter inom kort ska vara kompatibla med tellstick. Dock så har jag inget datum just nu när det börjar dyka upp nya roliga produkter. Men det blir nog fram emot hösten. Så när det gäller pool och grilltermometrar så går nog den här säsongen förlorad lite grand. Men sen så ska vi få fram lite nya roliga saker.
Patrik123
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: sändare från termometerfabriken

Post by Patrik123 »

arneolav wrote:Du kan benytte en slik: http://foogadgets.tictail.com/product/w ... sensor-mk2
Og denne. http://foogadgets.tictail.com/product/d ... hermometer

Fungerer perfekt opp til 125 grader.
Tack så mycket för svaret.

Jag är dock inte så tekniskt insatt. Behöver man något mer än de två delarna du skickade? Jag hade mer tänkt mig något batteridrivet. Hur fungerar dom där prylarna?

Tack på förhand
Patrik
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: sändare från termometerfabriken

Post by etompau »

Patrik123 wrote:
arneolav wrote:Du kan benytte en slik: http://foogadgets.tictail.com/product/w ... sensor-mk2
Og denne. http://foogadgets.tictail.com/product/d ... hermometer

Fungerer perfekt opp til 125 grader.
Tack så mycket för svaret.

Jag är dock inte så tekniskt insatt. Behöver man något mer än de två delarna du skickade? Jag hade mer tänkt mig något batteridrivet. Hur fungerar dom där prylarna?

Tack på förhand
Patrik
Sändaren är batteridriven så det är bara att ansluta matningsspänning samt önskad sensortyp sedan skickas data till din Tellstick.
Post Reply