Tellstick Net "dödar" nätverket efter flashning

Moderator: Telldus

vejbymats
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tellstick Net "dödar" nätverket efter flashning

Post by vejbymats »

Hej!

Jag uppdaterade nyss Tellstick Net till version 17. Enligt flashningen så gick allt väl och Tellsticken bootades om.
Efter kanske en minut så tappade jag Internet, och även kontakten till min router.
Det kändes för mycket som en tillfällighet så jag kopplade ur Tellsticken, och vips... kontakt med routern och Internet tillbaka.
Jag körde 2 omgångar till för att bli helt säker. Samma resultat!

Jag provade att flasha igen, och då hittades Tellsticken med ver. 17 installerad...

Efter det körde jag ipscan både på mitt befintliga IP-segment och efter byte på datorn till "97", men hittar ingen Tellstick.
Vad mera, jo den blinkar blå som om den väntar på IP-nummer. Jag har bytt kabel, startat om switch och router.

Har någon något tips?

mvh/
Mats
Minglarn
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net "dödar" nätverket efter flashning

Post by Minglarn »

Det känns som en IP konflikt, har du assignat en statisk ip till din telstick?
vejbymats
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net "dödar" nätverket efter flashning

Post by vejbymats »

Jag håller med dig Minglarn, om IP-konflikt alltså. Men nej, jag har inte fast nummer på stickan.
Den enda krocken som kan ge det här kraftiga resultatet (vad jag kan se) är om telstick plötsligt bestämt sig för samma nr som routern.

Jag ska bara vänta ut frugans tittande på Netflix innan jag provar att byta IP på routern. :-)

/Mats

EDIT:
Byte av ip-nummer på routern hjälpte inte...
Last edited by vejbymats on Fri Apr 04, 2014 8:52 pm, edited 1 time in total.
Minglarn
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net "dödar" nätverket efter flashning

Post by Minglarn »

Jag har en ful ovana att alltid tilldela statiska IP nummer till mina prylar, känns som om det blir mindre "knasigheter" då + att man alltid vet att på just det IP numret finns just den prylen.

Lycka till.

:D
vejbymats
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net "dödar" nätverket efter flashning

Post by vejbymats »

Minglarn wrote:Jag har en ful ovana att alltid tilldela statiska IP nummer till mina prylar, känns som om det blir mindre "knasigheter" då + att man alltid vet att på just det IP numret finns just den prylen.

Lycka till.

:D
Jag håller med, men byte av både hus och router gör att jag inte ännu kommit riktigt i ordning... :-)

Jag provade med Wireshark men utan nytta. Jag ser inget extra bland protokollen under uppstarten av telstickan, och filtrerar jag efter MAC-adressen så hittar jag inget alls.
Det börjar kännas kört.

Edit: Men faktiskt så ser Tellstick Flasher enheten, och tycker att den har redan nyaste firmware.
Kan man trycka in firmware igen med "våld"?
rhoddas
Posts: 65
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net "dödar" nätverket efter flashning

Post by rhoddas »

Jag tror du kan drag and droppa en ny firmware fil till flasherprogrammet
vejbymats
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net "dödar" nätverket efter flashning

Post by vejbymats »

rhoddas wrote:Jag tror du kan drag and droppa en ny firmware fil till flasherprogrammet
Tack! Ja det gick bra, tyvärr hjälpte det inte mot felet.

Jag ska prova med nedgradering av fw.
/M
vejbymats
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net "dödar" nätverket efter flashning

Post by vejbymats »

vejbymats wrote:
rhoddas wrote:Jag tror du kan drag and droppa en ny firmware fil till flasherprogrammet
Tack! Ja det gick bra, tyvärr hjälpte det inte mot felet.

Jag ska prova med nedgradering av fw.
/M
Efter nedgradering till både fw4 och fw16 fungerar datorerna utan problem, men så fort jag flashar in den nya 17 så dör nätverket.
Det spelar ingen roll om jag går från 4 till 17 eller från 16 till 17.

Något måste vara fel med nya firmwaren!
Jag har både provat med nya flashprogramvaran och den separata hex-filen, så det bör knappast vara något fel på mina nedladdningar.

mvh/
Mats
cybix
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net "dödar" nätverket efter flashning

Post by cybix »

Hej!

Har exakt samma problem. Gjorde en uppgradering från v4 till v17 och tellsticken (net) sänkte hela mitt nät.

Nergraderar gärna för att få den att fungera igen, men var hittar jag koden till äldre firmwares?

/Peter
vejbymats
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net "dödar" nätverket efter flashning

Post by vejbymats »

Hej Peter!
Skönt att man inte är ensam... :-)

Gamla och nya firmware hittar du här:
http://download.telldus.com/TellStick/S ... /firmware/

Ladda ner hex-filen och "dra" den till flashprogrammet.

mvh/
Mats

En fråga till alla, läser Telldus-folket av dessa trådar eller behöver jag lägga ett supportärende?
cybix
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net "dödar" nätverket efter flashning

Post by cybix »

Kan inte svara på om de läser här, ganska ny på forumet. Tycker också det är skönt att inte vara ensam, synd jag inte började läsa forumet innan jag flashade :P

Men jag har lagt ett ärende om detta och fått snabba svar (det tackar jag för).

Vad jag har gjort sen min senaste post:
Försökt flasha om, men så fort jag kopplar in tellstick i nätet så dör det. Flashprogrammet hinner reagera på att Tellsticken finns i nätet (den dyker upp och signalerar att den har v17), men jag hinner inte starta en omflashning.
Igår pluggade jag in en bärbar PC och en tellstick i en hub. Satte fast IP på PC, startade en DHCP-server på PC:n och startade tellstick. DHCP delade snällt ut en IP till tellstick och efter det kunde jag pinga den utan problem. Men när jag startade flashprogrammet så hittar den inte tellstick...
Verkar som att den saknar nåt annat i mitt lilla nät? DNS?

Idag har Telldus föreslagit att jag testar med en router istället för hub, vilket jag ska försöka göra ikväll. Annars tog de gärna emot den i paket och flashade den åt mig.

/Peter
vejbymats
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net "dödar" nätverket efter flashning

Post by vejbymats »

Jag upplever inte som om själva flashningen är problemet. Den går nog bra. Jag har gjort den 3 gånger nu till v17, och sedan tillbaka via v4 till v16.
Det är något med v17 som inte stämmer...
cybix
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net "dödar" nätverket efter flashning

Post by cybix »

Jo, till 17 gick bra. Men jag lyckas inte få tillbaka till 4 eller 16.

Så flashningen är ok, men eftersom 17 inte är det lyckas jag inte komma tillbaka heller.

/Peter
cybix
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net "dödar" nätverket efter flashning

Post by cybix »

Kopplade in mig via en router och fick in v16, så nu har jag en fungerande Tellstick net igen.

/Peter
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Tellstick Net "dödar" nätverket efter flashning

Post by jorang »

Merkelig. Mine to Tellstick Net fungerer bra med FW v17
______________________________
Mvh/ BR JoranG
Post Reply