Telldus live läser status men kan inte styra själv.

Moderator: Telldus

Post Reply
nesemann
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Telldus live läser status men kan inte styra själv.

Post by nesemann »

Hejsan!
Jag har telldus net och skaffade mig just lite extra mottagare, nexa wmr-3500 (on/off) och tänkte styra dessa med nexa wt1(väggsändare).
Efter att ha parat ihop sändare med mottager så använde jag funktionen scan remote i telldus live och parade ihop sändare med telldus, och det funkade.
När jag nu trycker på wt1 så tänds lampan och statusen i live ändras, men problemet är att jag kan inte använda live för att tända lampan, statusen ändras men mottagaren reagerar inte.
Vad gör jag för fel?
loa46
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Telldus live läser status men kan inte styra själv.

Post by loa46 »

Vad jag kan se på din beskrivning så har du inte parat ihop mottagaren med telldus.
Nödvändigt för att telldus ska kunna styra den.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Telldus live läser status men kan inte styra själv.

Post by etompau »

Det borde fungerar som Nesemann beskriver det. Huskoden från sändaren är inläst i Live och skickas till mottagaren som är upplärde med just denna kod.
nesemann
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus live läser status men kan inte styra själv.

Post by nesemann »

Jag hade 5st mottagare att programmera så jag riggade upp mig på köksbordet för att det skulle gå smidigt, och när den första gjordes så fick jag problemet och startade inlägget men eftersom det funkade med att tända och släcka med knapparna så tänkte jag att det får bli så så länge iaf.
Men vid den sista uppsättningen så funkade det som tänkt och det gick att tända och släcka via live, men bara på den sista mottagaren.

Jag ska montera mottagarna under veckan och då kan jag testa lite mer, men det är ju klart märkligt att felet inte är konsekvent heller.

Så är det någon som har några fler teorier så är de tacksamt välkommna..
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Telldus live läser status men kan inte styra själv.

Post by etompau »

Kanske ett räckvidds- eller ett kompatibilitetsproblem med WMR-3500? Har sett en del inlägg där användare har haft problem med just denna mottagare.
nesemann
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus live läser status men kan inte styra själv.

Post by nesemann »

Sitter och provar lite till vid köksbordet..
Den jag provar just nu funkar till allt utom att släcka via live, alltså med sändaren funkar det att tända och släcka medans live tänder den men vill inte släcka den igen.

Förslag någon?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Telldus live läser status men kan inte styra själv.

Post by etompau »

Om du har säkerställt att det inte är ett räckvidds- eller signalproblem mellan din Net och WMR-enhet är där nog inte mycket mer du kan göra just nu.
Eftersom du kan tända men inte släcka så indikerar det att inkodningen är korrekt.

Hittade en annan tråd om dessa (nya) mottagare: http://www.temperatur.nu/forum/post21757.html#p21757
nesemann
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus live läser status men kan inte styra själv.

Post by nesemann »

Nu har jag installerat 5st WMR-3500 och de fungerar!
Alltså inte bara med väggsändarna utan via live med! Jag vet inte vad problemet var men kanske var det för mycket trådlöst i lägenheten(som är på andra våningen och mottagarna sitter nere i verkstan på bottenvåningen).
Några hamnade i proppskåp och ett par i apparatdosor, eftersom proppskåpen och apparatdosorna är gamla och i metall så trodde jag att det skulle skärma signalen för mycket när man stängde luckan men det har funkat bra än i iaf.
Och när jag ändå var igång installerade jag en WRR-1 i min garageportsöppnare så nu kan jag öppna garageporten med mobilen med. :D
Men det slog mig att säkerheten kanske inte är den bästa, speciellt när min mobil inte är lösenords skyddad :roll: visst kan man aktivera det, men helst vill jag slippa så slog det mig att jag skulle vilja ha appen lösenords skyddad, går det att ordna? Eller det kanske redan finns?
Post Reply