Soluppgång i sovrummet?

Moderator: Telldus

Post Reply
Prahlis
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Soluppgång i sovrummet?

Post by Prahlis »

Är det möjligt att emulera en soluppgång med taklampan? Alltså dimma upp långsamt under typ en halvtimme?
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Soluppgång i sovrummet?

Post by krambriw »

Du berättar inte om du har en Duo eller Net....

Med en Duo eller Classic finns det möjlighet men bara med hjälp av olika applikationer samt att man inte kan dimma i hur små steg som helst. Här är ett exempel på en lösning/plugin som jag gjort och som klarar det:

http://www.telldus.com/forum/viewtopic. ... 454#p14282
Don MC
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Soluppgång i sovrummet?

Post by Don MC »

Jag har gjort det med NetHome, en Tellstick Duo och en Nexa dimmer. Taklampan i sovrummet dimmar sakta upp fr.o.m. en halv timme före väckning. Vid väckningstid når den full styrka. Kaffebryggaren sätter igång 10 minuter före väckning och bilen är färdiguppvärmd en timme efter (uppvärmningen påbörjas dessutom tidigare ju kallare det är ute). Till näst ska jag fixa en radio bredvid sängen som går i gång vid väckningstid.
loa46
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Soluppgång i sovrummet?

Post by loa46 »

Går det att få nåt liknande om man har en Net?
Prahlis
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Soluppgång i sovrummet?

Post by Prahlis »

Net har jag.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Soluppgång i sovrummet?

Post by etompau »

Kan du inte bara programmera ex. 3 eller 5 olika tändingstillfälle kopplat till solens uppgång och med några minuters förskjuten offset och olika dimningsnivåer för varje tändningstillfälle?

Testa lite och se hur det fungerar.
loa46
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Soluppgång i sovrummet?

Post by loa46 »

Så har jag lagt på ett par mottagare men det är ganska omständigt om man ska ändra och hålla på :)
Det bästa hade varit om man kunde ha ha en funktion där man ställer in slutvärdet i % och under lång tid uppdimningen ska ske...
c8h10n4o2
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: Soluppgång i sovrummet?

Post by c8h10n4o2 »

Jag gör just detta med powershell. Men det hade helt klart varit enklare med en färdig funktion...

Jag triggar "soluppgången" baserat på när köerna till jobbet släpper... :)

Mer info finns på:
http://dollarunderscore.azurewebsites.net/?p=951

Vill du bara sätta igång den baserat på tid behöver du bara slutet av koden. Nackdelen är att du måste ha en dator igång...
Post Reply