Telldus Live för vissa brytare

Moderator: Telldus

Post Reply
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Telldus Live för vissa brytare

Post by folkeorg »

Har en Tellstick DUO med Live men jag vill inte att alla brytarna ska gå att styra via appen. Morsan ska t.ex. bara kunna påverka lampor och inte uttag. Jag vill kunna komma åt allt etc.
Går det att "maska" bort vissa enheter för vissa inloggningar?
Går det att ha flera olika konton kopplade till samma Tellstick? Dvs olika inloggningar?
erijo
Posts: 22
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live för vissa brytare

Post by erijo »

Detta lät som en trevlig feature, så jag hackade in det i mitt program tellive_core_connector. Detta program ansluter en TellStick/TellStick Duo till Telldus Live precis som TelldusCenter, men utan att man behöver ha ett grafiskt program körande. Det kan du också starta två instanser av för att ansluta till olika konton och kan även välja vilka brytare som ska visas på vilka konton individuellt.

Det kräver python 3.2+. Är du intresserad kan jag bidra med instruktioner om hur man installerar det.
Python wrapper for Telldus Core: tellcore-py
Python wrapper for Telldus Live: tellive-py
erijo
Posts: 22
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live för vissa brytare

Post by erijo »

Jag laddade just upp en ny version, så nu är det bara att

Code: Select all

$ pip install tellive-py
$ tellive_core_connector ~/.config/tellive-user1.conf
$ tellive_core_connector ~/.config/tellive-user2.conf
Python wrapper for Telldus Core: tellcore-py
Python wrapper for Telldus Live: tellive-py
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live för vissa brytare

Post by folkeorg »

Måste man avinstallera ngt innan eller stänga ner Telldus Center?
Kan de fungera parallellt?
erijo
Posts: 22
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live för vissa brytare

Post by erijo »

De fungerar nog parallellt. Däremot är det nog lite onödigt att ha TelldusCenter kopplat till Live samtidigt, även om det borde fungera.
Python wrapper for Telldus Core: tellcore-py
Python wrapper for Telldus Live: tellive-py
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live för vissa brytare

Post by folkeorg »

Hur löser jag det i telefånen dvs olika inloggningar till olika "system"? Har idag stugan, hemma å morsan. Kör Telldus app mot morsans kåk (så hon kan ändra hos sig endast) å Remotestick appen för hemma å stugan. Snart kommer det en till "enhet" som andra ska ha tillgång till men hur gör jag då? Kan man samla flera inloggningar i en app? Hittar inget sånt..
erijo
Posts: 22
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live för vissa brytare

Post by erijo »

Du kan köra flera olika "locations" mot samma konto. Så om du lägger till stugan, hemma och morsan till ditt konto så kan du styra alla enheter från samma app. Sen kan du köra en till instans av tellive_core_connector för att ansluta morsa till hennes konto. Då kommer hon bara åt sina prylar. Vill du sen ge mor din tillgång till t.ex. en lamp hos dig kan du köra en till instans av tellive_core_connector, och ställa in att den bara ska "dela ut" lampan och koppla den till hennes konto.

Så: ett konto per person, flera locations per konto, och en location kan vara ansluten till flera konton.

Gick det att förstå det där?
Python wrapper for Telldus Core: tellcore-py
Python wrapper for Telldus Live: tellive-py
Post Reply