Koppla två Tellstck net till en router?

Moderator: Telldus

Post Reply
MickeS
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Koppla två Tellstck net till en router?

Post by MickeS »

Hej,
Tänkte använda en Tellstick net på vardera våningarna. De ska inte styra samma brytare. Kommer jag få problem på något sätt om jag pluggar in dem i samma router och försöker styra dem med telldus live?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Koppla två Tellstck net till en router?

Post by etompau »

Borde inte vara något problem. Routern tilldelar dom varsin IP-adress, och du registrerar enheterna till Live med deras MAC-adresser.
MickeS
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Koppla två Tellstck net till en router?

Post by MickeS »

Tack för det svaret!
Det låter ju hoppingivande. Kan man lägga upp de bägge i Live så att man kan styra bägge våningarna på "en skärm" (eller mobilapp) eller behöver man loga in/logga ut etc för att hoppa emellan?
Finns det något ännu smartare sätt att styra på bägge våningarna i huset? (Med telldusprodukter givetvis)
//Micke
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Koppla två Tellstck net till en router?

Post by etompau »

Det du gör är att tillföra fler "Locations, dvs Tellstcik Net-enheter" för ditt inloggningskonto.
Sedan kommer dina enheter (lampor etc) dyka upp i en lång lista, som innehåller samtliga enheter för dina två enheter.
Jag vill dock reservera mig lite här, har själv inte satt upp flera Tellstick mot samma konto, så exakt hur det ser ut på bildskärmen kan jag inte gå i god för.

I mina öron låter det lite over kill att ha två Tellstick i samma hus. Är huset onormalt stort? Annars bör en Tellstick med rätt placering räcka för ett normalstort hus. Räckvidd ca 30-40 m i radie inomhus.
MickeS
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Koppla två Tellstck net till en router?

Post by MickeS »

Betonggolv och för säkerhets skull även golvvärme med plåtar under parketten på övervåningen. Skärmar fint :)
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Koppla två Tellstck net till en router?

Post by jorang »

Det går fint med flere Net på samme konto og samme router også om du ønsker.

Jeg har 3stk Net - 2 hjemme (i hver ende av huset pga dårlig dekning). og en på hytta.

Generelt bør du være forsiktig med å slippe for mange inn på kontoen dersom du benytter den til å styre varme eller styring av f.eks garasjedør. Selv har bruker jeg en Intertechno ITL-1000 til å styre garasjeporten. Lett å åpne garasjeporten ved vanvare. Skal den styre varme er det en dårlig ide om det f.eks ligger klær på ovnen....
______________________________
Mvh/ BR JoranG
Post Reply