Problem med stora grupper.

Moderator: Telldus

Post Reply
Info
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Problem med stora grupper.

Post by Info »

Hej har upplevt ett problem med hanteringen av stora grupper.
Det brukar bli så att någon mottagare får oförändrad status.

Har en fråga till er som använt systemet med Telldus Live längre, har ni upplevt detta?
Har aldrig haft några problem då man styr en mottagare individuellt.

Min tanke på lösning av problemet är denna.
Låt Live göre en paus mellan varje transaktion.
Möjligen även upprepa denna transaktion ytterligare en gång innan den går vidare till nästa.

Då problemen jag upplevt framförallt rör mottagare på vissa platser så skulle man kunna dra detta ett steg ytterligare genom att göra det möjligt att individuellt ställa antalet gånger som Live genomför(Paus och omsändning) för varje enskild transaktions rad.

PS. genomför just nu ett prov med att ha delat upp mottagarna i mindre grupper får se hur detta fungerar. DS.
Info
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Problem med stora grupper.

Post by Info »

Hade ursprungligen 20 brytare i en grupp.
Bröt ner detta till 3 grupper om 4-10 brytare.
Men nu under kvällen så fungerade det inte heller utan att det var vissa som fick oförändrad status.
Så det var lampor som skulle vara släckta som lyste och lampor som skulle lysa som var släckta.

Jag valde mellan TellStick och Nexa Gateway.
Det blev TellStick då jag redan hade fjärrströmbrytare av ett antal märken samt behövde stöd för externa givar viket Nexa saknar.
Det känns som jag valde fel :(
seven01
Posts: 25
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Problem med stora grupper.

Post by seven01 »

Jag upplever också detta när man styr grupper, att vissa visar oförändrad status.

Jag tyckte att jag "suddade" ut en del av problemet genom att jag lagt till en on/off widget på skrivbordet på min android mobil. Då, slipper jag se fel status iaf, trycker jag off på all min belysning då så vet jag att allt släcks.
Info
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Problem med stora grupper.

Post by Info »

Har tills vidare löst det genom att helt sluta använda TellDus Live's system för grupper.

Utan nu kör jag bara gruppkodade mottagare.
de som inte går att gruppkoda får styras individuellt.

Så här långt så fungerar denna lösning.

Så jag tror att problemet är i TellDus Livs sätt att hantera och sända styrdata till grupper.

Bör vara ett fall av gör om gör rätt för utvecklarna!
Post Reply