Feature Request: Sensor update lag

Moderator: Telldus

Post Reply
marcus.kempe
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Feature Request: Sensor update lag

Post by marcus.kempe »

Hej,

jag skulle vilja kunna trigga ett event, baserat på att last update time för en sensor blir för hög.

Dvs egentligen under Edit sensor trigger, borde det under Select type of value, förutom Temperatur också finnas Sensor update delay

Och då sätter man ett threshold i sekunder.


Anledningen till detta är att jag vill använda event-systemet för att skicka ut SMS om temperaturen i ett hus blir för låg. Men för tillfället, om strömmen går, så får jag inget larm (eftersom den sist rapporterade temperaturen fortsätter att gälla).


Mvh
Marcus
M203
Posts: 51
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Feature Request: Sensor update lag

Post by M203 »

marcus.kempe wrote:Hej,

jag skulle vilja kunna trigga ett event, baserat på att last update time för en sensor blir för hög.

Dvs egentligen under Edit sensor trigger, borde det under Select type of value, förutom Temperatur också finnas Sensor update delay

Och då sätter man ett threshold i sekunder.


Anledningen till detta är att jag vill använda event-systemet för att skicka ut SMS om temperaturen i ett hus blir för låg. Men för tillfället, om strömmen går, så får jag inget larm (eftersom den sist rapporterade temperaturen fortsätter att gälla).


Mvh
Marcus
Lite off topic men ändå inte. Billigt sätt att få reda på om strömmen går kan vara en Android mobil + Tasker + kontantkort. Skicka sms om telefonen inte längre laddar. Skicka sms när telefonen åter laddar. Sen kan man ju bygga på ännu fler saker om man vill givetvis med Tasker...
marcus.kempe
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Feature Request: Sensor update lag

Post by marcus.kempe »

M203 wrote: Lite off topic men ändå inte. Billigt sätt att få reda på om strömmen går kan vara en Android mobil + Tasker + kontantkort. Skicka sms om telefonen inte längre laddar. Skicka sms när telefonen åter laddar. Sen kan man ju bygga på ännu fler saker om man vill givetvis med Tasker...
Bra tips, ett smart sätt att använda tasker på, helt klart.

Men iom att jag redan har internet och en tellstick net på plats, känns det onödigt att behöva ha massa extra hårdvara. Det enda som behövs är möjligheten att trigga på update delay.
matska
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Feature Request: Sensor update lag

Post by matska »

Någon form av inställbar delay skulle vara toppen. T.ex. om man fjärrstyr tillslag av värmen i sommarstugan så vill man kanske att den skall stänga av sig automatiskt efter ett dygn om man har råkat slå på av misstag. Även för olika typer av larm (temperatur, nätspänning m.m.) behövs delay för att minska risken för falsklarm. Eller varför inte för att kunna göra en vanlig kaffetimer, som stänger av kaffebryggaren efter t.ex. en timme.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Feature Request: Sensor update lag

Post by etompau »

matska wrote:Någon form av inställbar delay skulle vara toppen. T.ex. om man fjärrstyr tillslag av värmen i sommarstugan så vill man kanske att den skall stänga av sig automatiskt efter ett dygn om man har råkat slå på av misstag. Även för olika typer av larm (temperatur, nätspänning m.m.) behövs delay för att minska risken för falsklarm. Eller varför inte för att kunna göra en vanlig kaffetimer, som stänger av kaffebryggaren efter t.ex. en timme.
I "Event" och med ett pro-abonnemang finns möjlighet till en fördröjningsfunktion som bör göra det du önskar.
När det gäller värmestyrning i i en sommarstuga skulle jag dock ha ett traditionellt kopplingsur som backup ifall något skulle fallera med internetförbindelsen eller radiosignalerna.
Post Reply