Pelletsbrännarlarmsms

Moderator: Telldus

Post Reply
hwk
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Pelletsbrännarlarmsms

Post by hwk »

Idag gjorde jag ett sms larm till min viking bio-pelletsbrännare.

Vid fellarm ger brännaren ifrån sig 230V 1A på en sladd. Använde denna för att mata spolen på ett relä jag införskaffat för en tid sedan.
Anslöt en Nexa-sändare till kontaktsidan på relät (NO). Konfigurerade sedan ett event: när Vikingbio-sändaren är på så ska jag få ett sms i yuppienallen.

Sprättlätt!

Nu slipper man onödig elförbrukning pga felande brännare.

Ett litet tips, som jag säkert inte är först med.. :roll:
bobbano
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Piteå, Sweden

Re: Pelletsbrännarlarmsms

Post by bobbano »

Har ett liknande larm till min KMP PX-21 brännare. På den finns en potentialfri utgång som sluter vid driftstopp. Jag monterade dit en Nexa WBT-912 sändare som är kopplad till en lampa på markplan, som i sin tur då tänds när det blir driftstopp så att vi märker det.

Sen har jag även via Events lagt till en trigger. If pelletslampa = ON, skicka ett meddelande via Autoremote till min androidtelefon där Tasker i sin tur fixar en liten notis (via AutoNotification), så jag får reda på det även om jag inte är hemma.

Praktiskt! :)
hwk
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Pelletsbrännarlarmsms

Post by hwk »

Ja, jag har också funderat på just dedär vilken lampa som ska bli "pellets-larmlampan". Har du någon speciell typ av lampa eller placering?

:wave:
bobbano
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Piteå, Sweden

Re: Pelletsbrännarlarmsms

Post by bobbano »

WBT-912 funkar ju i princip som en "vanlig" fjärrkontroll till Nexa-systemet, vilket innebär att jag har en vanlig Nexa-mottagare inkopplad i ett vägguttag och i den sitter det en lampa. Själva lamphållaren köpte jag på conrad.se (art nr: 611310) för att kunna skruva fast den på väggen. Sen är det bara att lära upp mottagaren på vanligt sätt (fast då med WBT-912 istf en vanlig fjärr :))
hwk
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Pelletsbrännarlarmsms

Post by hwk »

Något liknande får det bli här också. Ska bara hitta en ful lampa som inte är snygg när den lyser.. :)
bobbano
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Piteå, Sweden

Re: Pelletsbrännarlarmsms

Post by bobbano »

Jag placerade min lampa nära taket i trappen. Man missar den inte när den tänds eftersom det normalt är lite mörkare just där :)
Min fru tyckte att vi skulle ta en svagare lampa, men jag kontrade med att man SKA ju märka att den tänds och att det inte ska vara en extra mysbelysning :)
hwk
Posts: 8
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Pelletsbrännarlarmsms

Post by hwk »

Det är exakt min tanke. Tänk så klokt folk det finns på detta forum! :wave:
Bigert
Posts: 61
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Pelletsbrännarlarmsms

Post by Bigert »

hwk wrote:Idag gjorde jag ett sms larm till min viking bio-pelletsbrännare.

Vid fellarm ger brännaren ifrån sig 230V 1A på en sladd. Använde denna för att mata spolen på ett relä jag införskaffat för en tid sedan.
Anslöt en Nexa-sändare till kontaktsidan på relät (NO). Konfigurerade sedan ett event: när Vikingbio-sändaren är på så ska jag få ett sms i yuppienallen.

Sprättlätt!

Nu slipper man onödig elförbrukning pga felande brännare.

Ett litet tips, som jag säkert inte är först med.. :roll:
Vilken sladd var det?
Tellstick Duo Batch3 FW5, Nexa/Jula-brytare, temp-mätare (Teknikmag), fuktmätare Ebay, HP MCE MS Remote, Efergy R2, Conrad-antenn.
EventGhost 0.4.1R1600, Telldus Center 2.1.1, SunTracker, EventPhone, websocketsuite, Win7x64, MySQL.

/Bigert
Bigert
Posts: 61
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Pelletsbrännarlarmsms

Post by Bigert »

bobbano wrote:Har ett liknande larm till min KMP PX-21 brännare. På den finns en potentialfri utgång som sluter vid driftstopp. Jag monterade dit en Nexa WBT-912 sändare som är kopplad till en lampa på markplan, som i sin tur då tänds när det blir driftstopp så att vi märker det.

Sen har jag även via Events lagt till en trigger. If pelletslampa = ON, skicka ett meddelande via Autoremote till min androidtelefon där Tasker i sin tur fixar en liten notis (via AutoNotification), så jag får reda på det även om jag inte är hemma.

Praktiskt! :)
Vilka av de 20 utgångarna var det?
Relä-utgång eller transistor-utgång?
Tellstick Duo Batch3 FW5, Nexa/Jula-brytare, temp-mätare (Teknikmag), fuktmätare Ebay, HP MCE MS Remote, Efergy R2, Conrad-antenn.
EventGhost 0.4.1R1600, Telldus Center 2.1.1, SunTracker, EventPhone, websocketsuite, Win7x64, MySQL.

/Bigert
benkoilovikka
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Pelletsbrännarlarmsms

Post by benkoilovikka »

Jag har precis beställt en tellstick Net för att göra samma sak!

Har dock inte löst signalen från pelletbrännaren ännu. Den ger ut 24vdc 0,5a Kanske man kan använda denna signal för att dra ett vanligt 24v "extraljusrelä" och sedan använda den slutande funktionen för att trigga en WMR-100

Eller har nån annan någon bra idé?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Pelletsbrännarlarmsms

Post by etompau »

benkoilovikka wrote:Jag har precis beställt en tellstick Net för att göra samma sak!

Har dock inte löst signalen från pelletbrännaren ännu. Den ger ut 24vdc 0,5a Kanske man kan använda denna signal för att dra ett vanligt 24v "extraljusrelä" och sedan använda den slutande funktionen för att trigga en WMR-100

Eller har nån annan någon bra idé?
Visst kan du via ett relä, styra en WMR-1000, men det blir smidigare och flexiblare om du istället använder en WBT-912 (också via ett mellanrelä).
Du kan då ta in signalen i din Net och skapa de händelser som du önskar.
benkoilovikka
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Pelletsbrännarlarmsms

Post by benkoilovikka »

etompau wrote:
benkoilovikka wrote:Jag har precis beställt en tellstick Net för att göra samma sak!

Har dock inte löst signalen från pelletbrännaren ännu. Den ger ut 24vdc 0,5a Kanske man kan använda denna signal för att dra ett vanligt 24v "extraljusrelä" och sedan använda den slutande funktionen för att trigga en WMR-100

Eller har nån annan någon bra idé?
Visst kan du via ett relä, styra en WMR-1000, men det blir smidigare och flexiblare om du istället använder en WBT-912 (också via ett mellanrelä).
Du kan då ta in signalen i din Net och skapa de händelser som du önskar.
Upptäckte också senare att wbt-912 borde fungera bättre (Y)

Nu kan det verka bli en lite trådkapning, men det hör ju till ämnet!

Finns det någon produkt som sluter en krets utan att vara strömförande? Behöver en slutande krets för att ge min pelletsbrännare startsignal ifrån min acktank. I nuläget använder jag en vanlig termostat. kopplad direkt till brännarens styrning

Vill istället ha en termometer med lös probe som klarar av att mäta upp till +100 grader för att kunna se acktankstempen, och därifrån starta pelletsbrännaren via min Tellstick Net
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Pelletsbrännarlarmsms

Post by etompau »

benkoilovikka wrote:
etompau wrote:
benkoilovikka wrote:Jag har precis beställt en tellstick Net för att göra samma sak!

Har dock inte löst signalen från pelletbrännaren ännu. Den ger ut 24vdc 0,5a Kanske man kan använda denna signal för att dra ett vanligt 24v "extraljusrelä" och sedan använda den slutande funktionen för att trigga en WMR-100

Eller har nån annan någon bra idé?
Visst kan du via ett relä, styra en WMR-1000, men det blir smidigare och flexiblare om du istället använder en WBT-912 (också via ett mellanrelä).
Du kan då ta in signalen i din Net och skapa de händelser som du önskar.
Upptäckte också senare att wbt-912 borde fungera bättre (Y)

Nu kan det verka bli en lite trådkapning, men det hör ju till ämnet!

Finns det någon produkt som sluter en krets utan att vara strömförande? Behöver en slutande krets för att ge min pelletsbrännare startsignal ifrån min acktank. I nuläget använder jag en vanlig termostat. kopplad direkt till brännarens styrning

Vill istället ha en termometer med lös probe som klarar av att mäta upp till +100 grader för att kunna se acktankstempen, och därifrån starta pelletsbrännaren via min Tellstick Net
För temp.mätning med prob skulle jag rekommendera Niklas Multi sensor (http://foogadgets.tictail.com/products/hardware) med en passande givare.
Potentialfri reläslutning kanske Nexa WRR-1 skulle duga, eller en LCMR-1000 kopplat till ett 230V relä.
bobbano
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Piteå, Sweden

Re: Pelletsbrännarlarmsms

Post by bobbano »

Bigert wrote:
bobbano wrote:Har ett liknande larm till min KMP PX-21 brännare. På den finns en potentialfri utgång som sluter vid driftstopp. Jag monterade dit en Nexa WBT-912 sändare som är kopplad till en lampa på markplan, som i sin tur då tänds när det blir driftstopp så att vi märker det.

Sen har jag även via Events lagt till en trigger. If pelletslampa = ON, skicka ett meddelande via Autoremote till min androidtelefon där Tasker i sin tur fixar en liten notis (via AutoNotification), så jag får reda på det även om jag inte är hemma.

Praktiskt! :)
Vilka av de 20 utgångarna var det?
Relä-utgång eller transistor-utgång?

Relä-utgång. Tror det var nummer 4-5 eller 6-7. Kommer inte ihåg nu och problemet är att jag har flyttat nu, så jag kan inte kolla :)
MEN du kan lätt kolla det genom att använda en multimeter i "kontinuitetsläge" (oftast på samma som ohm-läge) och hålla på de två skruvarna. När det sen blir driftstopp så blir det en sluten krets och det syns på multimetern.
Bigert
Posts: 61
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Pelletsbrännarlarmsms

Post by Bigert »

Toppen.
Har andra indikationer på att det är 5-6 som gäller och enligt hur du har gjort låter det som en relä-utgång.
Anledningen till att jag frågar är att jag byggt en mikroprocessor-lösning som skickar ett email/sms vid driftstopp.
Den kommer att drivas av strömförsörjningen till styrkortet, så med enbart två trådar till min enhet kan man man få ett mail.
Enheten kopplar upp sig via sitt WiFi, kopplar upp mot en mailserver och sätter ihop ett mail som beskriver problemet med pannan i klartext.
I nästa version kommer jag komplettera med en pellets-mätare så man vet om det börjar ta slut.
Tellstick Duo Batch3 FW5, Nexa/Jula-brytare, temp-mätare (Teknikmag), fuktmätare Ebay, HP MCE MS Remote, Efergy R2, Conrad-antenn.
EventGhost 0.4.1R1600, Telldus Center 2.1.1, SunTracker, EventPhone, websocketsuite, Win7x64, MySQL.

/Bigert
Post Reply