Leka med magnetbrytare och rörelsedeckare.

Moderator: Telldus

Post Reply
Ohlzzon
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Leka med magnetbrytare och rörelsedeckare.

Post by Ohlzzon »

Man kan ha mycket kul sedan Telldus släppte det gudabenådade Events. Själv har jag skaffat mig lite koll på huset. Installerade en Nexa rörelsedeckare riktad inåt från gatan mot min garageuppfart. Med hjälp av Tasker och Autoremote får jag en Notify i min Samsung S3:a samt att det görs en notering i min nyskapade kalender Huskoll i Google Calendar. Nästa steg är att inkludera fler deckare samt magnetbrytare.

Först köpte jag Autoremote och installade på min nyköpta 9-tums Denversniksurfplatta. Kostade bara 900 spänn. Kampanj hos Rusta i Linköping just nu. Vet ej hur det är på andra orter. Nåväl, för mina syften är den perfekt. Även om den saknar blåtand och är lite småtrött. I plattan finns även Tasker installerat.

Starta Autoremote på den enheten du vill ha som " kontrollcentral ". Nu skapas en web-adress som du kommer att använda för att låta ditt Event gå till just den enheten.

Installera rörelsedeckaren i Telldus Live enligt instruktionen i Nexans förpackning. På baksidan finns även en ställare för hur länge den ska ligga i cooldown efter att ha dragit. Först körde jag på 5 sek varpå jag fick 15 noteringar så fort någon rörde sig utanför. Går att ställa på 1 minut oxå. Men även det kändes lite snålt så jag valde 5 minuter. Jag är ju mest intresserad av att i första hand få reda på att det rör sig när vi inte är hemma.

Gå in i en dator på webadressen som Autoremote skapat åt dig. Fundera ut vad du vill kalla enheten i meddelandet som ska skickas till Tasker. Gå in i rutan för Skriv meddelande och skriv in nåt lämpligt. Själv valde jag Rörelse 1. När du skriver in t.ex. Rörelse 1 skapas en direktlänk i rutan under där du skrev meddelandet. Kopiera länken.

Gå nu in i Telldus Live och skapa en Event med din rörelsedeckare som trigger. I Action väljer du Call Url. ( Detta kräver Pro-abonnemang. ) Kopiera in länken och skapa din Event.

Nu börjar det skojjiga. Om det nu funkar kommer meddelandet Rörelse 1 skickas till Tasker när du triggar deckaren.

Gå in i Tasker på din " Kontrollenhet ". Skapa en Profile och välj State och Plugin - Autoremote. För att Profilen endast ska aktiveras vid rörelse hos din Deckare skriver du in, i mitt fall, Rörelse 1 i filter-raden.

Nur har du talat om för Tasker att den ska göra något när just meddelandet Rörelse 1 dyker upp. Själv gjorde jag en Task där jag får en pop-up med ljud innehållande texten Rörelse Uppfart. En notering läggs i Notify-fältet. Till slut får Tasker skapa en notering i min Google-kalender med namnet Huskoll. Vad just du vill göra vet du ju bäst själv. vill du lägga till fler saker upprepar du bara förfarandet. Tänk på att ge deckarna och magnetbrytarna unika namn så du kan filtrera ut vad som dragit.

En månads Pro kostar 3 Euro får betraktas som ok för nånting som hjälper dig att bygga övvakning och larm med grejor som du hämtar hos Kjelle till anständiga priser.

Kan väl lägga till att jag vid sidan av detta håller på att installera ett proffslarm med väktarkoppling pga att vi är borta mycket och det även innehåller rökdetektor och vattenskadedetektor. Men detta är ett roligt komplement.
M203
Posts: 51
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by M203 »

Autoremote innehåller även utökad funktionalitet för notifications om man vill ha det. Vill man stötta den utmärkta utvecklaren köper man då även autonotification trots att all eller i princip all funktionalitet även finns i autoremote.
Hobern
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Leka med magnetbrytare och rörelsedeckare.

Post by Hobern »

Postade det här under engelska forumet/beta testing, men det kan ju haka på här också.

Har alltså gjort något liknande som TS men skickar istället ett mail som triggar Tasker mha notifiering i min Android-telefon. Texten i mailet är olika för olika event -> de triggar olika åtgärder. Kruxet är ju hur man använder informationen på ett smart sätt om det nu är ett larm man vill bygga (jag vill det!). Förslag bollas gärna.



Bought my Tellstick Net a month ago and I am very happy so far. Controlling the light is very convenient, but the possibilities with the Events released in Tellstick net Pro is what really makes it interesting. Adding the flexibility that comes with Tasker, a lot of useful applications can be developed.

I have set up an "alarm" using Nexa magnet switches, Events and Tasker. Instead of triggering via Autoremote I send a mail to my Gmail. The message is flagged according to incoming rules, shows up as a notification which triggers events in Tasker - vibration, flash LED, loud sound - to make sure I take note. Works very well.

Next steps is to set up network cameras, possibly with microphone, a siren or speaker system that I can control via Nexa powerplugs. I might also use an old Android device as an "inverted" doorcam (e.g. google idoorcam) to give people that enter the house a chance to identify themselves. Happy for any inventive input I can get from others here, designing functionality of an alarm is not straightforward as there will be a lot of people in my house that actually are there for legal purposes

Connecting fire alarms will be the folowing project, I am currently trying to figure out how people have manipulated them to communicate with Tellstick
Ohlzzon
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Leka med magnetbrytare och rörelsedeckare.

Post by Ohlzzon »

Vad gäller brandvarnare kanske pojkarna på Telldus eller nån annan händig person kanske kunde knäcka protokollet på dessa : http://elbutik.se/product.html/housegar ... are-2-pack

Classe har just nu kampanj på D-links dcs-930 och dcs-932. Den senare med mörkerseende. De är rörelsekänsliga och sköter sig själva. Borde alltså gå att fixa ihop med en Nas eller motsvarande för inspelning om det händer något. De tar oxå bilder vid rörelse och mejlar direkt till dig. Du kan naturligtvis titta i realtid via en App. De är smidiga då du kopplar upp dem mot D-links servrar och slipper således att hålla på att adressera dem lokalt.

En schysst ute- eller innesiren bygger du med en hederlig biltuta. Sätt en fjärrstyrd brytare först, sedan en 12-volts trafo och sist en helvetes stark tuta. Låt Tasker sedan köra tutan valfritt antal minuter när din Nexa-detektor känner av rörelse.

Själv valde jag en stationär platta med Tasker i som lokal larmcentral. För att smidigt larma på och av kan du göra så här : låt Tasker i din Android-mobil känna av när du kopplas upp mot ditt Wifi. Alltså när du är hemma. Skicka meddelande på lämpligt sätt till Tasker i din larmcentral för att avaktivera hela klabbet. När du sedan lämnar kåken låter du Tasker känna av att du lämnar ditt trådlösa nätverk. Ett meddelande skickas till Tasker i larmcentralen som sedan aktiverar rubbet. Allting sköter sig självt när du kommer och går.

Vill du köra överkurs så skaffar du en sådan där historia som pumpar ut disko-rök. När en magnetbrytare eller rörelsedeckare drar fyller du hela kåken med diskorök. Detta desorienterar busen och gör det jävligt svårt att leta efter saker att stjäla. Fantasifullt ? Javisst, men fullt genomförbart.

Själv jobbar jag på järnvägen så jag fick för mig att försöka sätta upp en tågtyfon i kåken. Dock föll det på att få tag i själva tutan samt åstadkomma tillräckligt högt lufttryck. Därför funderar jag på att ställa en kompressor nånstans och sedan skaffa marknades värsta starkhorn. Tillsammans med diskoröken borde det få bra effekt. Får se hur det går...

Det borde även gå att skaffa en sån där järnrullgardin som affärerna har. Ett litet problem är styrningen. Men det går nog att lösa. Skruva dit en på insidan av ytter- och ev. källardörr. När dina rörelsedeckare utomhus drar förvandlas ditt hus till Fort Knox. Jag har även en ide om att bygga en liten manick som sprutar tårgas inifrån mot ytterdörren när den öppnas. För den som inte är så nogräknad ( jag är det inte ) finns tårgasspray och pepparspray att få tag i i Tyskland. Jag får för mig att en inbrottstjuv aldrig lär anmäla att han fått tårgas eller pepparspray i nyllet när han varit ute på "jobb". Skulle han mot förmodan göra det tar jag hellre det än att få mina pinaler stulna.
Hobern
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Leka med magnetbrytare och rörelsedeckare.

Post by Hobern »

Tackar så mycket för förslagen! Från mitt perspektiv var det en del bra och en del "överkreativa" ideer :D

Hos oss är det allt som oftast folk som ska komma in som är hos oss (städhjälp, farmor och farfar etc), så uppsättningen med en andra Android-enhet som larmcentral är inte alls dum.

Sekvensen triggat larm - kamera startar - telefonen larmar hos mig och på larmcentralstelefonen borde vara en bra start. Då kan valet att avbryta fortsättningen på larmet göras av mig (efter att ha kollat film) eller lokalt. Görs det lokalt och med fel kod skickas en videosnutt från larmcentralen till någon lagringsplats + meddelande till min telefon. Om jag inte avbryter så drar sedan biltutan igång och jag själv kan larma granne/polis.

Disco-röken pratade jag med en kollega om. Han hade sett det i en butik och det var väldans effektivt. Jag har inga intentioner att installera det, men för den som är riktigt rädd att prylar ska bli stulna kan det nog vara ett alternativ.
Ohlzzon
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Leka med magnetbrytare och rörelsedeckare.

Post by Ohlzzon »

Ska man vara lite seriös har jag precis fått hem ett väktarkopplat proffslarm som ska installeras då vi är borta i perioder. Dock funkar det så bra att jag kanske behåller det i drift hemma. Annras var tanken att prova ut det för att ha koll på min sommarstuga.

Som "larmcentral" valde jag som sagt Denvers 9-tummare för 900 spänn just nu. Den saknar blåtand, men har å andra sidan micro-usb. Visserligen är den ingen monstermaskin, men puttrar på hyggligt och gör vad den ska. Ett par små datorhögtalare fick oxå följa med hem. Samt att Kjelle har en serie med universalfästen så att man kan enkelt kan plocka ihop ett kit för väggmontering.

Varför platta i stället för telefon då ? Eftersom nu Tellstick Net och Event tillsammans med Tasker ger en oändlig mängd både skojjiga och praktiska lösningar så tänkte jag göra det snyggt. Vi har bägge ( sambon och jag )gått över till att använda Google Calendar som vi delar med varandra. Jag har ett antal tempgivare som jag får via widgets i Remotestick. Dessutom kör vi Spotify och Internetradio.

Nu sitter plattan på väggen i hallen som en liten infocentral där vi har kalenderwidget, ute- och innetemp och väderprognoswidget på framsidan. En annan sida innehåller ett par widgets från Bankdroid andra samt ekonomi-appar. Jag har fixat en resesida där läget över tågen i realtid på stationen visas när vi ska stressa iväg till jobbet. Även en musiksida finns med genvägar till olika internetradiostationer samt Spotify. Detta är bara en del av det jag stoppat in i den. Alltså, den håller ständigt reda på och visar de viktigaste sakerna i min vardag. Allt är bara en fingersvepning bort. Har vi gäster rullar de senaste familjebilderna i ett bildspel. Jag har visserliggen skrivit det i en annan tråd men kan väl åter nämna att Tasker loggar allt som händer i en kalender i Google Calendar.

Vill du säkra din uppkoppling, och väljer platta, kan du ku alltid skaffa en med sim-kort. Rasar den fasta linan slår den ju över på 3g.
Post Reply