Telldus Live Events problemer

Moderator: Telldus

Stig-Arne
Posts: 40
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Telldus Live Events problemer

Post by Stig-Arne »

Hei.

Har laget en event som skal sørge for å holde jevn temperatur på soverommet gjennom natten, mellom klokken 2100 og 0600
Men dette fungerer ikke.
Det er satt opp på følgende måte:

Trigger: Temp under 12 grader
Action: Ovn Soverom PÅ
Condition: Klokkeslett mellom 2100 og 0600 (bruker denne lokal tid eller GMT tid?)

Dette fungerer da altså ikke. Ingenting skjer, temperaturen er nå 9,2 grader etter sensoren.

Forslag til felårsak?
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live Events problemer

Post by tronde »

Problemet er nok at temperaturen er under 12 grader i utgangspunktet. Trigger må passere grensen for å gi beskjed.

Klokkeslettet er lokal tid.

Edit: Se også siste svaret i denne tråden http://www.telldus.com/forum/viewtopic. ... 604#p22604
micke-71
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live Events problemer

Post by micke-71 »

Du fick väl ett bra svar?

Vänd på det...

Eller så gör du så att du lägger till ett ytterligare event med tiden som trigger 21:01 och den slår på elementet om temperaturen är under 12 grader. Då slår den igång om temperaturen redan är under 12 grader vid start. Övriga kvällen/natten så har du precis som som du redan gjort.

Eller kan du inte bara lägga till en trigger i det eventet du har klockan 21.01 och ett "och" vilkor om temperaturen är under 12 grader?

Dvs
Trigger = Temp<12grader OR Klockslag 21.01
Vilkor = Klockan 21-06 AND Temp<12grader
Event = element på

Sedan får du du göra det omvända för att stänga av värmen. Glöm inte en hysteres. Dvs slå av vid typ 13-15 grader eller vad du vill. Vill du ha värmen igång hela natten bara den startat så lägger du en enkel trigger klockan 6.01 som slår av.
Stig-Arne
Posts: 40
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live Events problemer

Post by Stig-Arne »

Da skal jeg forsøke det.
Vil at ovnen skal slåes av ved 14 grader, da den har en gammel type termostat som ikke viser temperatur, og vil jo ikke ha det for varmt heller på rommet.

Så forsøker oppsettet i kveld :)

Er det mulig å få logget hendelsene i oppsettet? Ser det går ann å få sendt mail, men ønsker egentlig en logg som jeg kan hente inn i Excel f.eks
micke-71
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live Events problemer

Post by micke-71 »

Det borde gå, men inte via Live. Min tanke är att man skickar något över http o kan logga det som skickas via en extern sida eller någon custom pushklient. Jag vet inte exakt hur, men omöjligt är det inte.
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live Events problemer

Post by arneolav »

Du kan legge inn mail i TelldusLive MyEvents,
i samme event hvor du slår av/på.

Eller.... du kan lagen en ekstra event som utføres ved on/off på bryter,
ved endring av temp eller den hendelse du ønsker.

Dra og slipp mail ikon (@) og legg inn mailadressen din og meldingen du ønsker.

Execl har jeg ikke sett noen kobling til, men du får fine grafer i http://www.templight.se
Stig-Arne
Posts: 40
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live Events problemer

Post by Stig-Arne »

Nå har jeg testet ut dette noen dager, og opplevelsen er blandet.
Ovnen slår seg på hver dag klokken 21.00 om temperaturen er under 12 grader, men et problem har plutselig dukket opp.
Den vil ikke slå seg av når temperaturen er nådd 14 grader, her om dagen våknet jeg om natten med en temperatur på 19,9 grader, og jeg skjønner ikke helt hvorfor.

Oppsettet er som følger:

Triggers: When soverom is Equal to 13
Conditions: ingen oppsett
Actions: Ovn Soverom: AV and send a mail.

Det jeg registrerer fra mailen jeg har fått er følgende:
Klokken 21.01 fikk jeg mail om at Ovn Soverom slo seg på.
Men klokken 22:32 fikk jeg en ny mail om at Ovn Slo seg på. Her skulle det egentlig vært Ovn slo seg av.
Dog fikk jeg mail da på lørdag, klokken 12:33 om eventen Ovn slo seg av. Dette er jo helt ute av tidspunktene hvor systemet normalt fungerer.
Så hva har skjedd her egentlig? Ting har fungert bra til og med fredagen, etterpå det har spesielt eventen for å slå av sviktet meg.

Ønsker også å kunne få sensordata på mail, slik at jeg vet hvilken temperatur som faktisk utløste eventen.

Noen gode ideer?
seattlegrunge
Posts: 26
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live Events problemer

Post by seattlegrunge »

Stig-Arne wrote:Triggers: When soverom is Equal to 13
Det är här det blir del skulle jag tippa. Sätt den istället till "When soverom goes over 12.9" så får du rätt effekt. För så som du har det nu måste tempsensorn skicka exakt 13,0 grader till din Tellstick för att stänga av. Men tempsensorn skickar jag stötvis, med några minuters mellanrum, information. Dvs ena minuten är tempen 12,8 grader, nästa gång den skickar har tempen stigit till 13,1. Dvs Tellsticken får aldrig information om när tempen är exakt 13 grader.

Hänger du med? :)
ru_the
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live Events problemer

Post by ru_the »

Hei

Har forsøkt å få "Events" til å fungere for å regulere temperatur i 5 ulike rom i huset.
Har sensor på alle rommene, og disse oppdateres hvert 5 - 10 minutt, når jeg sjekker tidspunktene i telldus Live.
Har satt trigger til å slå av når temperaturen er over en grense og motsatt, at varme slås på hvis temperaturen er under en nedre grense.
Har også satt tidsrom i "event" for nedre grense som "condition", slik at varmen ikke slås på utenfor dette tidsrommet, selv om temperaturen blir lav, for å spare strøm når rommet ikke er i bruk.

Problemet er at dette synes å fungere litt tilfeldig. Stort sett så har det fungert, men en god del ganger, så har ikke varmen slått seg på eller av, med resultat at temperaturen i det aktuelle rommet blir veldig høy, eller veldig lav, og at aktuelle "event" ikke kobler inn eller ut en enhet, selv om den er satt til å koble inn f.eks. ved temperatur under 18 grader.

Som det er nå, så må jeg selv passe på at rommene er innenfor riktig temperatur, og da mister selvfølgelig "Events" hele hensikten.....

Noen forslag til hvordan sette dette opp slik at det fungerer? Er alle bugs luket ut i betatestene? Er det testet om "events" oppfører seg annerledes hvis man har mange "events" (jeg vil ha ca. 20 events)?
Stig-Arne
Posts: 40
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live Events problemer

Post by Stig-Arne »

Har nå oppdaget hva som skjer når mitt system svikter.

Som påpekt av seattlegrunge, at innstillingen må være >13 grader, i stedet for =13 grader for å slå av ovnen.

Systemet mitt har fungert fint siden jeg justerte det, altså siden søndag, men i dag så skjedde dette på nytt, ovnen står på selv om temperaturen er 13.6 grader.
Går så inn i Events å sjekker, da står plutselig parameteret på =13 i stedet for >13 grader. Med andre ord så har denne justert seg selv, og mest sansynlig er dette det samme som skjedde sist gang også.

Så dette bør fikses asap.!
knuhen
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live Events problemer

Post by knuhen »

Sliter også med event, shitt
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live Events problemer

Post by arneolav »

Stig-Arne wrote: .......... plutselig parameteret på =13 i stedet for >13 grader.
Hos meg løp en event "løpsk"... fikk mail hver 2 minutt.
Oppdaget det heldigvis, og fikk deaktivert det aktuelle event.
Bare flaks, ellers hadde jeg fått 100... eller 1000-vis av mail.
Sendte meldng til Telldus.
De svarte ganske omgående, og beklaget;
Det var lagt ut en ny versjon som måtte rulles tilbake.
Dette var desember 4, 2013, Ticket: 7683
.......
En mulig forklaring kan være at noe av kundebasen er blitt rullet tilbake av en eller annen grunn.
arneolav
Posts: 281
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live Events problemer

Post by arneolav »

ru_the wrote:Hei
...................., men en god del ganger, så har ikke varmen slått seg på eller av,
Mest sannsynelig dårlig bryter. (Nexa ?)

Det er lett å konstantere i TelldusLive, MyDevices.
Hvis av/på signal vises rett, da er det bryteren som ikke har fanget opp signalet.
Hvis av/på signal er feil, da har event feilet.

Noen få Nexa brytere er dårlige(?), men noen ganger kan det hjelpe med litt endret plassering.
Hvis samme bryter stadig feiler må den byttes ut.
knuhen
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live Events problemer

Post by knuhen »

Plutselig har jeg bare en event i events under telldus live ?
Zeta_R
Posts: 104
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Live Events problemer

Post by Zeta_R »

knuhen wrote:Plutselig har jeg bare en event i events under telldus live ?
Samme her, og den er i tillegg uten noe innhold..
Har ingen mulighet til å lage nye event heller :(
Post Reply