12 volt Rele

Moderator: Telldus

Post Reply
tomm
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

12 volt Rele

Post by tomm »

Hei
Noen som har ett tips om ombygging av Jula s innfelte on/off bryter til 12v. Jeg skal veksle ett rele mellom NO og NC og ønsker ikke og koble til 230v.
Mener jeg har lest att noen har gjort dette.
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: 12 volt Rele

Post by tronde »

Det lar seg gjøre.
Original øverst i bildet.
Anslut_12V_mod.jpg
Anslut_12V_mod.jpg (101.68 KiB) Viewed 3503 times
Du må kortslutte den gule kondensatoren. Jeg valgte å ta bort tre av likeretterdiodene, og kortslutte en av dem også, men det er trolig ikke nødvendig. Fordelen er at man kan gå ørlite lavere på drivspenning, og fortsatt beholde beskyttelse for ompolarisering. Du kan kortslutte den siste dioden også. Da blir drivspenningen enda lavere, men man mister beskyttelsen. Prøv med å kortslutte kondensatoren først.

I tillegg må du bytte releet. Jeg fant noe hos Elfa, varenummer 37-037-91. Dette er et OMRON G5LE-14 (12VDC). Vær klar over at de fleste releene er noe høyere enn originalt, og at de kan bli for høye for originalkapslingen. Omron-releet har skiftekontakt, men kortet har kun plass til NO. Her må du tilpasse etter behov. Så lenge du ikke blander inn mer enn 12V på kontaktsettet bør ikke det medføre problemer.

På kortet er klemmen Nin minus, Lin pluss tilførsel og Lout blir +12V ut hvis man setter releet i de hullene som er der fra før. Da må man også kutte ett av benene på releet. Her er det mulig å kutte feil ben, fant jeg ut ... :oops: Det kan lønne seg å legge noe isolasjon under det benet som eventuelt kuttes.
tomm
Posts: 24
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: 12 volt Rele

Post by tomm »

Takker Tronde, akkurat hva jeg trengte. Frem med loddebolt
Tommy
Post Reply