Telldus Pro och events

Moderator: Telldus

maglin12
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Pro och events

Post by maglin12 »

tror att jag har gjort det.... får prova igen .... det borde ju i min värld kunna gå att tidstyra ir en med conditions tack för tipset ska prova
janegils
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Pro och events

Post by janegils »

Er det noen som får temperaturstyring til å fungere med Telldus Events?

Jeg har en temperatusensor i et rom hvor jeg ønsker å styre temperaturen.
Har laget to events, en som skal slå på varme når temperatur faller under 22.5 grader (<22.5), og en som slår av varmen når den går over 22.7 grader (>22.7).

Det fungerer bare av og til, ca 25% av tilfellene.
F.eks. når varme faller under 22.5 grader hender ofte ingenting (har satt opp events til også å sende en email når den trigger, men får hverken email eller aktivert varme).

Noen som har samme/bedre erfaring?
ivarka
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Pro och events

Post by ivarka »

janegils wrote:Er det noen som får temperaturstyring til å fungere med Telldus Events?

Jeg har en temperatusensor i et rom hvor jeg ønsker å styre temperaturen.
Har laget to events, en som skal slå på varme når temperatur faller under 22.5 grader (<22.5), og en som slår av varmen når den går over 22.7 grader (>22.7).

Det fungerer bare av og til, ca 25% av tilfellene.
F.eks. når varme faller under 22.5 grader hender ofte ingenting (har satt opp events til også å sende en email når den trigger, men får hverken email eller aktivert varme).

Noen som har samme/bedre erfaring?
Hei,

Jeg slet litt med det samme. Hva har du som triggere og conditions?`

Jeg har to (egentlig fire) event'er:
En som slår på:
Trigger: Sensor under 22. Conditions: dag og tid
En som slår av:
Trigger: Sensor over 23. Conditions: dag og tid

Siden temperaturen så og si alltid er under 22 på tiden dette skal skje vil ingen av disse slå til. Har derfor en ekstra event som slår på varmen først:
Trigger: Tid (et minutt før tiden på eventene over) Condition: Temperatur (under 22) og dag.
Til slutt har jeg en event som slår av varmen fast ved midnatt.


Dette virker for meg. Litt kronglete synes jeg.

Ivar
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Telldus Pro och events

Post by etompau »

janegils wrote:Er det noen som får temperaturstyring til å fungere med Telldus Events?

Jeg har en temperatusensor i et rom hvor jeg ønsker å styre temperaturen.
Har laget to events, en som skal slå på varme når temperatur faller under 22.5 grader (<22.5), og en som slår av varmen når den går over 22.7 grader (>22.7).

Det fungerer bare av og til, ca 25% av tilfellene.
F.eks. når varme faller under 22.5 grader hender ofte ingenting (har satt opp events til også å sende en email når den trigger, men får hverken email eller aktivert varme).

Noen som har samme/bedre erfaring?
Ja det virker OK for mig, dock har jeg ikke brugt decimaler på temperaturverdiet. Et nöjaktighet på temperaturen på 0,2 grader - kan måske bruges i et laboratorium ...
Pröv at ha ON på <22 og OFF på >23 så får systemet lidt hysteres.
maglin12
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Pro och events

Post by maglin12 »

hej hej igen jo det var så att både ir ute och nexa skymningsrelä låg inlästa i mottagarna.... när jag rensat dom o läst in ir o skymningsrelä i telldusen så funka inget :( , verkar inte som telldus kan hantera ir o skymningsrelä så jag verkar få leva med en funktion som inte är tillfredställande .. till dom löser det :(
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Telldus Pro och events

Post by etompau »

Jo det ska fungera med IR.
1. Lägg upp en ny självlärande enhet, som du kallar ex IR. Scanna in enhetens huskod, så att Live vet vilken kod den har.
2. Lägg upp din mottagare i Live, lär upp den med huskoden som Live slumpar fram.
3. Nu skapar du dina händelser i Event som du vill ha det.

När sedan ir-detektorn aktiveras ser du att lamp-ikonen tänds i Live, händelsestyrningsfunktionen i Live dra sedan igång och skickar ut till eller frånslag som du har lagt upp med mottagarens huskod.
Tänk på att IR-sändaren kan ligga och sända till/frånsignal under några sekunder, som gör att sändningen från Tellstick "kvävs". Labba lite med fördröjning i Event eller lägg till två till/frånslags-händelser.
maglin12
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Pro och events

Post by maglin12 »

hmmmm blir inte riktigt klok på det här.... ska inlärningsknappen stå i set eller del när den är inläst?? :?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Telldus Pro och events

Post by etompau »

Låt den stå i Set-läget.
maglin12
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Pro och events

Post by maglin12 »

tack igen mäster etompau :wink: verkar funka nu :D då är det samma historia med skymningsrelät antar jag ?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Telldus Pro och events

Post by etompau »

Kul att du fick ordning på detta också.. Du menar att den sänder i några sekunder - ja det skulle jag tro. Jag har bara labbat med IR-det. och det var där jag noterade att sändningarna kunde krocka .
janegils
Posts: 6
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Pro och events

Post by janegils »

etompau wrote:
Ja det virker OK for mig, dock har jeg ikke brugt decimaler på temperaturverdiet. Et nöjaktighet på temperaturen på 0,2 grader - kan måske bruges i et laboratorium ...
Pröv at ha ON på <22 og OFF på >23 så får systemet lidt hysteres.
Takk for tips, har tatt bort desimalene, og det ser ut til å fungere nå. :)

ivarka wrote:
Siden temperaturen så og si alltid er under 22 på tiden dette skal skje vil ingen av disse slå til. Har derfor en ekstra event som slår på varmen først:
Trigger: Tid (et minutt før tiden på eventene over) Condition: Temperatur (under 22) og dag.
Til slutt har jeg en event som slår av varmen fast ved midnatt.

Dette virker for meg. Litt kronglete synes jeg.

Ivar
Gjør noe lignende jeg også, men bruker Scheduler for å "sparke det i gang".

Ellers sånn generelt er systemet litt sårbart under normal operasjon synes jeg, hvis f.eks. på-kommando til varmen feiler (radiostøy feks.) så vil ikke temperaturen passere triggepunktet igjen og det blir bare kaldere og kaldere......og varmen slås aldri på.
Burde ihvertfall vært mulig å legge inn repetisjon av kommando, sånn som i Scheduler.
maglin12
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Pro och events

Post by maglin12 »

Någon som har testat om Nexas signalförstärkare funkar ihop med telldus net ??
Nexauser
Posts: 59
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Telldus Pro och events

Post by Nexauser »

maglin12 wrote:Någon som har testat om Nexas signalförstärkare funkar ihop med telldus net ??
Det fungerar - den skickar ju bara en kopia på ursprungsmeddelandet. Jag kör en Nexa rörelsesensor (LMDT-810) sittande ute på väggen och där signalen inte blev tillräcklig för NET. Då köpte jag signalförstärkaren som jag placerade i rummet innanför och då går det bra.
Post Reply