LWMR-210 - Måste manuella knappen vara på?

Moderator: Telldus

Post Reply
PontusM
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

LWMR-210 - Måste manuella knappen vara på?

Post by PontusM »

Hejsan,

Har just fått min LWMR-210 installerad bakom lysknappen (trapp, men används som kron)
Det går utmärkt att släcka och tända med manuella knappen, även dimra.
Däremot så måste jag ha tänt med manuella knappen för att kunna styra via telldus live.

Ska det verkligen vara så?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: LWMR-210 - Måste manuella knappen vara på?

Post by etompau »

Kort svar: nej.
Tänk på att enheten måste sitta i serie med lampan och vara spänningssatt hela tiden, detta för att en svag ström måste flyta genom enheten för korrekt funktion. Bryter du kretsen slutar mottagaren att fungera.
PontusM
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: LWMR-210 - Måste manuella knappen vara på?

Post by PontusM »

etompau wrote:Kort svar: nej.
Tänk på att enheten måste sitta i serie med lampan och vara spänningssatt hela tiden, detta för att en svag ström måste flyta genom enheten för korrekt funktion. Bryter du kretsen slutar mottagaren att fungera.
Jodå, fasen är kopplad till L på LWMR och det går en tråd till lampan från nexa enheten. De 2 vita kablarna är sedan kopplade till mekaniska knappen.
Men bra att jag vet att det ska fungera i vilket läge än mekaniska knappen är. Nu får jag det dock inte att fungera alls via live.telldus vilket är rätt irriterande. Tellsticken blinkar rött, men händer nada.

När man trycker på "self program button" och sedan på Learn i live.telldus ska visst lampan blinka 2 gånger, det sker inte hos mig. Börjar tro min nexa enhet är trasig.
PontusM
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: LWMR-210 - Måste manuella knappen vara på?

Post by PontusM »

PontusM wrote:
etompau wrote:Kort svar: nej.
Tänk på att enheten måste sitta i serie med lampan och vara spänningssatt hela tiden, detta för att en svag ström måste flyta genom enheten för korrekt funktion. Bryter du kretsen slutar mottagaren att fungera.
Jodå, fasen är kopplad till L på LWMR och det går en tråd till lampan från nexa enheten. De 2 vita kablarna är sedan kopplade till mekaniska knappen.
Men bra att jag vet att det ska fungera i vilket läge än mekaniska knappen är. Nu får jag det dock inte att fungera alls via live.telldus vilket är rätt irriterande. Tellsticken blinkar rött, men händer nada.

När man trycker på "self program button" och sedan på Learn i live.telldus ska visst lampan blinka 2 gånger, det sker inte hos mig. Börjar tro min nexa enhet är trasig.
Rättar mig själv, lampan blinkar. Provade att koppla ur kablarna till mekaniska knappen och då fungerar nexa utmärkt. När jag sedan kopplar in dom igen, så fungerar enheten bara när jag har knappen i ett visst läge.
Zapper
Posts: 212
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Där det är kallt

Re: LWMR-210 - Måste manuella knappen vara på?

Post by Zapper »

Är det inte så att man är tvungen att sätta en fjäder i den manuella knappen för att det skall fungera ?

Dvs knappen måste vara återfjädrande.
loa46
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: LWMR-210 - Måste manuella knappen vara på?

Post by loa46 »

Bara för att vara lite småpetig så går det inte att använda en trapp som en kron... :D
PontusM
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: LWMR-210 - Måste manuella knappen vara på?

Post by PontusM »

loa46 wrote:Bara för att vara lite småpetig så går det inte att använda en trapp som en kron... :D
Jodå, går fint. Hade tyvärr inte något alternativ då det är 2 lysknappar i dosan. En dubbelkron har bara en fas in som går till båda knapparna och det blir inge bra om man kopplar in 230v till de vita kablarna i nexa enheten.
Provade med en kronbrytare och samma fenomen. Går bra att släcka och tända med mekaniska brytaren i vilket läge än lampan är, men via live.telldus fungerar det bara om jag har knappen i ett visst läge.

......

Gick och testade genom att bara föra de 2 vita nexa kontakterna mot varandra och det fungerade fint i båda lägena, när jag sedan kopplade in min trapp (som används som kron) så vips fungerar det som det ska :)
Bra konstigt måste jag säga ändå, men kanske var dålig kontakt tidigare eller nåt....

Tack alla som klurat med mig.
loa46
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: LWMR-210 - Måste manuella knappen vara på?

Post by loa46 »

Aha, då är det en dubbeltrapp du har, det är lite skillnad det :lol:

Sen finns det ju inget som heter dubbelkron, en kron har 2 knappar (Är själv elektriker så jag vet) :D
PontusM
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: LWMR-210 - Måste manuella knappen vara på?

Post by PontusM »

loa46 wrote:Aha, då är det en dubbeltrapp du har, det är lite skillnad det :lol:

Sen finns det ju inget som heter dubbelkron, en kron har 2 knappar (Är själv elektriker så jag vet) :D
Så sant, ville bara inte förvirra genom att nämna dubbeltrapp. Gick ju sisådär :wink:
Post Reply