HomeAutomation v2.0.2 och schemaläggning

Moderator: Telldus

Post Reply
gnagaren
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

HomeAutomation v2.0.2 och schemaläggning

Post by gnagaren »

Hej
Hur sjutton ska jag lägga upp schema med inblandning av solens upp/ned -gång för nedan önskemål i HomeAutomation v2.0.2 ?

Lampan ska vara tänd :
må-fre
06.00 - 08.00 (men inte nu på sommaren t.ex. när solen går upp 07 så ska alltså lampan slockna 07.00)
18.00 - 01.00 (samma här ska hänsyn tas till solens nedgång. går den ned 20.00 så ska den alltså inte tändas förrens 20.00)

Tack på förhand !
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: HomeAutomation v2.0.2 och schemaläggning

Post by tom_rosenback »

Hej,

Nu ska vi se här.

1. Välj måndag - fredag :D Detta var enkelt :D
Aktiverigar
- Statisk av 01:00, denna kommer först eftersom den är först på dagen. Detta kommer dock att ställa till lite problem på fredag då det slår över till lördag så då behöver du ha ett extra schema för lördag med enbart statisk av 01:00 i.
- Statisk på 06:00
- Solstyrd soluppgång av
- Statisk av 08:00
- Solstyrd solnedgång på. Här blir enda kompromissen för dina krav, dvs den blir enbart solstyrd på kvällen.

Hjälper detta dig?
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
gnagaren
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: HomeAutomation v2.0.2 och schemaläggning

Post by gnagaren »

Tack för hjälpen Tom.
Går det alltså inte att styra så att lampan aldrig tänds tidigare än 20.00 ?
Tänker då på när solen börjar gå ned tidigare än 20.00
svanstrom.com
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Uppsala, Sweden
Contact:

Re: HomeAutomation v2.0.2 och schemaläggning

Post by svanstrom.com »

gnagaren wrote:Tack för hjälpen Tom.
Går det alltså inte att styra så att lampan aldrig tänds tidigare än 20.00 ?
Tänker då på när solen börjar gå ned tidigare än 20.00
Jag tog en snabb titt på demot som ligger uppe, och det finns inte något som låter dig tända ljuset vid en viss tid om och endast om solen har gått ned; och inget smidigt sätt att fuska ihop det på heller.

För övrigt så fungerar inte heller Toms morgonlösning…

Tanken bakom morgonlösningen är att man skickar en på-signal 06:00, och sedan skickar en av-signal både vid soluppgång och vid 08:00; vilket "garanterar" att lampan bara är tänd mellan 06:00 och soluppgång, eller max fram till 08:00. Problemet är så klart att solen på sommaren går upp INNAN 06:00! Här hemma hos mig så skulle hans lösning i dag resulterat i det här:
* 04:13 Av-signal.
* 06:00 På-signal.
* 08:00 Av-signal.

Lampan skulle alltså varit på mellan 06:00 och 08:00 trots att solen är uppe. :/
# raspberry pi, tellstick classic and (finally!) tellstick duo.
# Varning för ett gott humör och dålig humor… =D
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: HomeAutomation v2.0.2 och schemaläggning

Post by tom_rosenback »

gnagaren wrote:Tack för hjälpen Tom.
Går det alltså inte att styra så att lampan aldrig tänds tidigare än 20.00 ?
Tänker då på när solen börjar gå ned tidigare än 20.00
Enligt den implementation som finns idag så är det inte möjligt nej att göra så att lampan tänds tidigast 20:00 även om solen går ner före.
svanstrom.com wrote: Jag tog en snabb titt på demot som ligger uppe, och det finns inte något som låter dig tända ljuset vid en viss tid om och endast om solen har gått ned; och inget smidigt sätt att fuska ihop det på heller.

För övrigt så fungerar inte heller Toms morgonlösning…

Tanken bakom morgonlösningen är att man skickar en på-signal 06:00, och sedan skickar en av-signal både vid soluppgång och vid 08:00; vilket "garanterar" att lampan bara är tänd mellan 06:00 och soluppgång, eller max fram till 08:00. Problemet är så klart att solen på sommaren går upp INNAN 06:00! Här hemma hos mig så skulle hans lösning i dag resulterat i det här:
* 04:13 Av-signal.
* 06:00 På-signal.
* 08:00 Av-signal.

Lampan skulle alltså varit på mellan 06:00 och 08:00 trots att solen är uppe. :/
Därav finns offset justeringen, men du har nog helt rätt angående regelsystemet för schemor, det är top-down enbart som gäller förtillfället. Hoppas få lite tid att fixa om detta.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
svanstrom.com
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Uppsala, Sweden
Contact:

Re: HomeAutomation v2.0.2 och schemaläggning

Post by svanstrom.com »

tom_rosenback wrote:Därav finns offset justeringen,
Om vi ignorerar att solen på vissa platser aldrig går ner vissa tider på året, och istället antar att soluppgång/solnedgång triggas när solen står som lägst (vilket under sommartid blir 1 på natten); och vi accepterar att lampan är tänd 10 minuter på morgonen även när solen är uppe, då blir det 6 gånger 5 timmar + en extra = 31 regler/av-signaler.

Detta innebär dock inte att lampan kommer vara tänd precis 10 minuter varje morgon, utan det kommer vara ett tidsintervall mellan (som kortast) den av din sändare/mottagare som reagerar långsammast upp till 9 minuter och 59 sekunder.

För att få ner det intervallet så kan vi lägga avsignalerna på varje minut offset från när solen går upp som tidigast, vilket alltså blir 60 * 5 timmar + en extra = 301 regler/av-signaler. Det bästa vi kan nå blir alltså en lampa som bara blinkar till eller lyser upp till en minut varje morgon fast solen är uppe; och eventuellt så fungerar det ändå inte om vi råkar bo för långt norr (eller söder) över.

Så länge som du inte accepterar att lägga in upp till 301 extra regler, eller inte gillar en lampa som blinkar till olika lång tid på morgon, så blir offset-justeringen inte en vettig lösning.

Jag kan sedan tänka mig att mottagarna och sändarna inte är gjorda för att tåla över 100'000 extra signaler om året (jämfört med kanske 1'000-2'000 under normalt bruk); det finns helt enkelt massa småprylar i dem som kan vara billigt skräp under normalt bruk, men som ger upp under den extra stressen. Vidare så kan det vara irriterande om sändare/mottagare sitter så till att man reagerar på en ev. led som lyser vid sändning/mottagning; för att inte tala om att på vintern så skulle alla dessa av-signaler kunna komma i vägen för om man vill ha samma lampa tänd på em/kväll efter solnedgång.
Attachments
;-)
;-)
bitcheslovelogic.jpg (37.22 KiB) Viewed 7292 times
# raspberry pi, tellstick classic and (finally!) tellstick duo.
# Varning för ett gott humör och dålig humor… =D
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Re: HomeAutomation v2.0.2 och schemaläggning

Post by tom_rosenback »

svanstrom.com wrote:
tom_rosenback wrote:Därav finns offset justeringen,
Om vi ignorerar att solen på vissa platser aldrig går ner vissa tider på året, och istället antar att soluppgång/solnedgång triggas när solen står som lägst (vilket under sommartid blir 1 på natten); och vi accepterar att lampan är tänd 10 minuter på morgonen även när solen är uppe, då blir det 6 gånger 5 timmar + en extra = 31 regler/av-signaler.

Detta innebär dock inte att lampan kommer vara tänd precis 10 minuter varje morgon, utan det kommer vara ett tidsintervall mellan (som kortast) den av din sändare/mottagare som reagerar långsammast upp till 9 minuter och 59 sekunder.

För att få ner det intervallet så kan vi lägga avsignalerna på varje minut offset från när solen går upp som tidigast, vilket alltså blir 60 * 5 timmar + en extra = 301 regler/av-signaler. Det bästa vi kan nå blir alltså en lampa som bara blinkar till eller lyser upp till en minut varje morgon fast solen är uppe; och eventuellt så fungerar det ändå inte om vi råkar bo för långt norr (eller söder) över.

Så länge som du inte accepterar att lägga in upp till 301 extra regler, eller inte gillar en lampa som blinkar till olika lång tid på morgon, så blir offset-justeringen inte en vettig lösning.

Jag kan sedan tänka mig att mottagarna och sändarna inte är gjorda för att tåla över 100'000 extra signaler om året (jämfört med kanske 1'000-2'000 under normalt bruk); det finns helt enkelt massa småprylar i dem som kan vara billigt skräp under normalt bruk, men som ger upp under den extra stressen. Vidare så kan det vara irriterande om sändare/mottagare sitter så till att man reagerar på en ev. led som lyser vid sändning/mottagning; för att inte tala om att på vintern så skulle alla dessa av-signaler kunna komma i vägen för om man vill ha samma lampa tänd på em/kväll efter solnedgång.
Du har så rätt men tyvärr är det för tillfället detta vi hamnar att leva med. Jag hoppas få tid att bygga om detta än en gång.
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
svanstrom.com
Posts: 16
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Uppsala, Sweden
Contact:

Re: HomeAutomation v2.0.2 och schemaläggning

Post by svanstrom.com »

tom_rosenback wrote:Du har så rätt men tyvärr är det för tillfället detta vi hamnar att leva med. Jag hoppas få tid att bygga om detta än en gång.
Mitt tips är att du tittar på crontab, där har du ett enkelt format som är ganska lätt att "översätta" till enradersregler via ett webbUI; och där du då får med enkel logik som att reglerna bara triggas vissa (sommar)månader.
# raspberry pi, tellstick classic and (finally!) tellstick duo.
# Varning för ett gott humör och dålig humor… =D
gnagaren
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: HomeAutomation v2.0.2 och schemaläggning

Post by gnagaren »

Tack så mycket för svaret, men jag är alldeles för oerfaren, så jag vet inte hur jag ska göra då
Post Reply