Självlärande dimmers?

Moderator: Telldus

fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

Som fjärrkontrollskod hittar man själv på en kod, och sedan är enhetskod vilken av knapparna på den fjärrkontrollen.

När man lägger in en enhet i TelldusCenter lägger man in en av "kanalerna" på en virtuell fjärrkontroll.

Fjärrkontroller kommer förprogrammerade med en unik(?) fjärrkontrollskod och eftersom att det inte är helt enkelt att läsa ut den koden får man hitta på en egen kod som man sedan lär upp motagaren.

Förstår inte riktigt hur du menar med "fjärrkontrollskod, enhetskod, knapp på fjärrkontroll"
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
Samme
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Samme »

Jo, jag menade som så här med "fjärrkontrollskod, enhetskod, knapp på fjärrkontroll"

"K1-Köksfönster, EYCR-2300, 1, 1, 1, fungerar"

Första ettan är fjärrkontrollskoden i TelldusCenter, andra ettan är enhetskoden och den tredje ettan är då vilken knapp som mottagaren är "mappad" mot på fjärrkontrollen, visste inte om det hade någon betydelse, men jag tog med det ändå, bättre lite extra info än för lite.

Hoppas du förstår hur jag har tänkt nu.

Men om jag tolkar dig rätt, så kan jag ange vilka koder som helst i TelldusCenter, oavsett om det handlar om fjärrkontrolls- eller enhetskod?

Vad händer om man tar samma till två mottagare, låt säg jag använder mig av fjärrkontrollskod och enhetskod, 1 & 2 till två mottagare, styr Tellsticken/TelldusCenter båda då som en och samma enhet?

Hänger du med?
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

Jag förstår inte hur du kan ange både enhetskod och knapp på fjärrkontroll i inställningen.
För mig är det nämligen samma sak.
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
Samme
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Samme »

Ahh, sorry, den sista "ettan" är alltså vilken knapp på den fysiska fjärrkontrollen som mottagaren är mappad emot. Jag har dock förstått det nu att det har inget med saken att göra, jag trodde nämligen från början att det på något sätt hängde ihop med konfandet i programvaran.

Hänger du med nu då - kanske uttryckte mig lite oklart ;)
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

En sak jag tänkte på med dimmern, var att man måste ha något inkopplat för att komma in i programmeringsläget.
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
Samme
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Samme »

Jo, det är jag med på - men det hjälper inte, förstår inte vad jag gör för fel, alternativt vad som är fel :(
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

Nä, det förstår inte jag heller...
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

Fungerar det om du konfigurerar enheten som en codeswitch, dvs. välj en hus- och enhetskod och lär sedan upp mottagaren genom att trycka on-knappen när den är i programmeringsläge?!
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
Samme
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Göteborg
Contact:

Post by Samme »

Okej, nu har jag testat lite mer då...

Jag lyckades få "K2-Kristallkrona" att fungera med codeswitch och sen också selflearning, så som det verkar just nu, jag är dock inte helt övertygad ännu. Ska testa lite mer...

Testade samma förfarande på "V1-Spottar" där fungerade det inte
avståndet mellan tellsticken och mottagaren var mindre än en meter - testade med min laptop, samma med "K2-Kristallkrona".

Ska fortsätta testa lite...
jasy
Posts: 10
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Göteborg

Post by jasy »

fredrik.jacobsson wrote:Fungerar det om du konfigurerar enheten som en codeswitch, dvs. välj en hus- och enhetskod och lär sedan upp mottagaren genom att trycka on-knappen när den är i programmeringsläge?!
Med den metoden fick jag igång de två (PBR-2300) jag testat
pfspontus
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by pfspontus »

Eftersom ni verkar ha kört fast så kanske detta kan hjälpa.

Har en aning om att det är någonting mellan OS och USB porten som gör att inlärningen inte kommer i sync. Har du många applikationer igång i bakgrunden? någon process intensiv applikation kanske?

Hade själv problem, dock inte med Nexa utan Proove, i början men såg att jag hade en del "tunga" applikationer igång. Stängde följaktligen ner vad jag tyckte var rimligt och fick allt till att fungera.

hoppas att det löser sig.

Pontus[/img]
Lundmark
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Lundmark »

Jag har exakt samma problem med Nexa EYCR-250 jag köpte idag. Den har funkat sporadiskt under kvällen men fungerar numera inte alls. Provat med två olika Macar.

S/N 775 och Batch 9. Ska returnera mottagaren imorn och se om ett annat exemplar funkar bättre. Har en annan silverfärgad Nexa/Proove som funkar OK, men EYCR-250 är att föredra då den har transformator för halogen och tonar in och ut ljuset (silverfärgade tonar endast in).
tom_rosenback
Posts: 779
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Contact:

Post by tom_rosenback »

fredrik.jacobsson wrote:TellStick från batch 6, 7, 8 samt kommande 9.
Vad är skillnaden mellan batch 8 & 9?
//Tom

Senaste info och release om/av HomeAutomation hittas här http://karpero.mine.nu/ha
Latest info and release of HomeAutomation can be found here http://karpero.mine.nu/ha
micke.prag
Site Admin
Posts: 2243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by micke.prag »

Det verkar vara lite förvirring bland batcherna. Egentligen är det ganska enkelt:

Batch 1-4: Vit TellStick, firmware 1
Batch 5-6: Vit TellStick, firmware 2
Batch 7-: Blå TellStick, firmware 2
Micke Prag
Software
Telldus Technologies
Lundmark
Posts: 44
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Lundmark »

Lundmark wrote:Jag har exakt samma problem med Nexa EYCR-250 jag köpte idag. Den har funkat sporadiskt under kvällen men fungerar numera inte alls. Provat med två olika Macar.

S/N 775 och Batch 9. Ska returnera mottagaren imorn och se om ett annat exemplar funkar bättre. Har en annan silverfärgad Nexa/Proove som funkar OK, men EYCR-250 är att föredra då den har transformator för halogen och tonar in och ut ljuset (silverfärgade tonar endast in).
Som jag skrev i en annan tråd: Bytte mottagaren mot en likadan och den har samma "fel" och det visar sig att det beror på räckvidd. Verkar som att min TellStick är lite för klen för att styra EYCR-serien, medan LYCR-serien som nu verkar vara utgående funkar bra.
Post Reply