Hur loggar man in egentligen?

Moderator: Telldus

Post Reply
h64
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Hur loggar man in egentligen?

Post by h64 »

Har kört fast.

I android appen ska man logga in, ingen referens till hur man skaffar ett konto.
På telldus samma sak, gå till live.... Klickar man där får man bara inloggningsfält, inget om skapande av konto.

Klickade runt på telldus.com men hittade inget.

Det står att det behövs bara tre steg för att komma igång, står det så snyggt att komma igång.

Connect
Create account
Connect gear

Inget som går att klicka på, det enda som finns är en länk till live. Där man måste logga in. Moment 22.

Surnade till och Googlade och hittade sida hos telldus för registrering. Hur illa är inte det när man behöver google för att hitta på webbsidan?

Loggade in med google konto och hittade min enhet, då började det kännas som att jag kommit igång.

Sen blev jag uppmanad att aktivera min tellstick, det skulle man göra med tellstick center. Fast det står att tellstick center inte är kompatibel med tellstick net.

Kraven för att köra tellstick net är endast internetkontakt, måste jag ändå fixa fram en PC och installera nåt för att aktivera på nåt vis?

Försöker logga in i android appen, funkar inte.
Försöker logga in på livet funkar inte.

Uppgivet funderar jag om det här verkligen är nåt att ha.

Hur aktiverar man tellstick net? Varför kan jag inte logga in?
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Hur loggar man in egentligen?

Post by etompau »

1. Skapa ett konto för Telldus Live: http://login.telldus.com/user/register/
Ett lösenord skickas till din epostadress.

2. Logga på Live-tjänsten med lösenordet som skickades till din epostadress. http://live.telldus.com/ Klicka på "My Devices" eller" My Location"

3. Aktivera din Tellstick Net under fliken "My Locations". Ange aktiveringskoden som står på undersidan av lådan.

4. Ange din platsinformation för din enhet.

5. Lägg till enheter under "My Devices".


Telldis Center används ej för Tellstick Net. Inna du går igång med diverse appar så gör dessa inställningar från en webbläsare.
h64
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur loggar man in egentligen?

Post by h64 »

2013-04-26-22-20-23.png
2013-04-26-22-20-23.png (110.8 KiB) Viewed 9159 times
När jag navigerar till länken för registrering kommer jag till en inloggningssida utan möjlighet till inloggning.
Se bifogad skärmdump.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Hur loggar man in egentligen?

Post by etompau »

När jag läser din beskrivning, ser det ut som du har lyckats skapa ditt Live-konto. Då ska du inte återupprepa denna process.

Vad händer när du följer länken http://live.telldus.com/ och klickar på "My Devices" eller "My Location".
h64
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur loggar man in egentligen?

Post by h64 »

Jag kommer till samma inloggningsfält som skärmdumpen. Mitt google konto jag angav på som konto (den sida jag hittade genom att söka på Google) funkar inte att logga in med.

Jag tror jag får lägga ner det här tills jag kan göra processen med en PC. Jag börjar misstänka att man behöver en dator ändå till Tellstick Net. Åtminstone för att komma igång.
peswe
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sv: Hur loggar man in egentligen?

Post by peswe »

h64 wrote:Jag kommer till samma inloggningsfält som skärmdumpen. Mitt google konto jag angav på som konto (den sida jag hittade genom att söka på Google) funkar inte att logga in med.

Jag tror jag får lägga ner det här tills jag kan göra processen med en PC. Jag börjar misstänka att man behöver en dator ändå till Tellstick Net. Åtminstone för att komma igång.
LIVE är ju ett webbgränssnitt... Och du måste ju göra inställningarna där inledningsvis.
h64
Posts: 5
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Hur loggar man in egentligen?

Post by h64 »

Webbgränssnitt använder man med webbläsare men det verkar inte funka med webbläsare på android.

Men det kan jag lösa.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Hur loggar man in egentligen?

Post by etompau »

Har testat att logga in på Live via en Android-tfn och från samma sida som du har på din skärmdump, fungerar OK.
Prova att använd det från Telldus tillsända lösenordet när du loggar in.
MrMad
Posts: 38
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sv: Hur loggar man in egentligen?

Post by MrMad »

Det som förvirrade mig var att man kan registrera sig med Googlekonto men att man ska använda ett annat konto sen. När du registrerade dig så skickades uppgifter till din Gmail. Leta upp dem, de kan ha hamnat i skräpmailen.
Post Reply