Tellstick NET, kommunikationsproblem.

Moderator: Telldus

Post Reply
n0z
Posts: 15
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tellstick NET, kommunikationsproblem.

Post by n0z »

Hej

Har haft min tellstick net sen i julas och det har funkat strålande! Har inte funnit något att klaga på tills nu. Nu har nämligen vissa av de nexabrytarna blivit väldigt svåra att kommunicera med. En av dem vill varken tändas eller släckas och den andra är otroligt svår att släcka. Prövat både i remotstick på min androidlur och via dator och ipad. Mina scheman tänder inte alla lampor i schemat utan bara vissa och utelämnar några. Tänder och släcker man lampan (fast den är tänd) i Live ett par gånger så släcks den tillslut.

De andra brytarna reagerar direkt.


Var ska jag börja felsöka?


MVH
Jerry
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Tellstick NET, kommunikationsproblem.

Post by etompau »

Några tips:
1. Öka sändningsrepetitionen i Tellstick.
2. Prova att vrida mottagaren 180 gr i eluttaget.
3. Flytta/ändra läge på ansluten elkabeln i mottagaren.
4. Ändra placeringen av Tellstick.
kenthie
Posts: 142
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick NET, kommunikationsproblem.

Post by kenthie »

Etompau, berätta gärna mer om punkt 1

/K
Lrnflk
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick NET, kommunikationsproblem.

Post by Lrnflk »

Ligger det några inkopplade sladdar i närheten av mottagaren? Jag har märkt att mina mottagare blir kinkiga om det är en inkopplad sladd i närheten.

Det etompau menar är förmodligen det du hittar om du i Live! går in Scheduler --> Trycker på ett schema --> Tryck på en händelse (ex. Bokhylla) --> Tryck på den specifika händelsen i schemat (ex. släck 7:30) och därefter trycker du på advanced settings längst ned i fönstret som dyker upp.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Tellstick NET, kommunikationsproblem.

Post by etompau »

Ja det är riktigt, om du har problem med att schemaläggaren missar, så kan du som beskrivet ändra antal utsändningar vid varje släck- och tändtillfälle under fliken "advanced".
Post Reply