Tellstick - Blå / Vit?

Moderator: Telldus

Post Reply
_patrikSE
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tellstick - Blå / Vit?

Post by _patrikSE »

Tjo, precis införskaffat mig en tellstick och blev lite konfunderad över en sak.
Var nämligen på Kjell & Co och köpte en "blå" först. Denna visade sig tyvärr då vara trasig (plasten runt själva radio-delen hade släppt så den hade inget skydd).

Gick tillbaka och han testade ett par till "blåa" vilket alla visade sig vara trasiga, så han gav mig en "Vit". - Denna kändes som äldre och jag frågade ifall det var någon skillnad. Till svar fick jag att "nej nej, det är bara höljet de bytt".

Är det så? eller skall jag tillbaka till Kjell & Co och byta till en "blå" igen?

Tack för lite hjälp.
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

Batch 5 & 6 av vita TellStick har samma hårdvara och firmware som batch 7 & 8 av dom blå.
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
jonaz
Posts: 46
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by jonaz »

jag har en vit batch 4, vad skiljer den mot de nyare?
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

Batch 4 och tidigare har firmware version 1, den kommer t.ex. inte att kunna styra Nexa/Proove selflearning-dimmrar absolut.
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
jonaz
Posts: 46
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by jonaz »

fredrik.jacobsson wrote:Batch 4 och tidigare har firmware version 1, den kommer t.ex. inte att kunna styra Nexa/Proove selflearning-dimmrar absolut.
Då sket det sig direkt för mig. Jag som varit och handlat sånna dimrar idag :(

måste jag gå och köpa en ny tellstick då? Finns ingen sätt att uppdatera firmware?

Känns dumt o slänga ut 699kr till på något som jag redan betalat för en gång.
Jaxån
Posts: 199
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by Jaxån »

Kanske tillbaka och tala om att det inte alls var samma sak som de bytte till? Att det inte bara är skalet som är olika.
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

@jonaz: PM
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
ollin
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by ollin »

Jag verkar vara drabbad av samma problem med höljet. Tellsticken känns igen i datorn men verkar inte kunna styra någon strömbrytare trots att det är listad modell som fungerar med fjärrkontrollen.
Lite surt när jag har åkt 20 mil till sommarstugan och hoppades kunna slå på värmen i förväg till nästa besök. :( Ska tipsa butiken (Kjell i Skärholmen) att öppna förpackningen och kolla pinnen innan nästa kund lämnar affären med en.
ollin
Posts: 4
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Post by ollin »

Kom precis (nåja) hem från Kjell med en ny sticka. Denna gången kontrollerade dom i affären att skalet inte satt löst i alla fall.
Funkar klockrent!! :clap:
Lite magiskt första gången man tänder ljuset med datorn. Skulle kunna bli en (o)vana :?
Nu återstår att meka in den i Dovadon för att fjärrstyra elementen i sommarstugan.
fredrik.gullberg
Site Admin
Posts: 285
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Lund
Contact:

Post by fredrik.gullberg »

:D
Fredrik Gullberg
Telldus Technologies
Post Reply