Logga luftfuktighet med Tellstick NET?

Moderator: Telldus

Tilt68se
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Logga luftfuktighet med Tellstick NET?

Post by Tilt68se »

Jag har nyligen införskaffat en Tellstick NET, mycket p g a jag vill logga temperatur/luftfuktighet på ett antal ställen i huset. Finns det något sätt att logga just luftfuktighet med en NET utan att koda själv? :help:


Jag måste säga att jag är besviken på hur lite man gör med sensor-data på Telldus Live, det finns ingen historik ö h. Och eftersom man inte kommer åt NET lokalt, kan man inte använda 3:e partslösningar som Switch King (utmärkt program!) för loggning, eftersom den tyvärr inte fungerar med NET, bara DUO. Man kan köra med en ("4:e parts'"! Tack till henkep!) fristående plugin som möjliggör temp-loggning i Switch King, men inte fukt.

Nu blir det troligtvis en retur av NET och invänta en DUO som ju är slutsåld överallt och ingen verkar veta när den dyker upp i butik igen, så då måste jag nog köpa en RFXtrx. Jag skulle gärna behålla NET:en, men jag vill inte vara beroende av att andra ska utveckla lösningar och som småbarnsföräldrar har jag inte tid att utveckla själv, hur kul det än skulle vara... :)

Telldus skulle behöva göra en rejäl insats när det gäller mjukvaran för att utveckla möjligheterna med NET:en!
peswe
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sv: Logga luftfuktighet med Tellstick NET?

Post by peswe »

Jag loggar temp data via Tellstick Net + Remotestick + Tasker. Data från valda givare skrivs automatiskt till en textfil var 3e minut. Dessa läser jag sen in i Excel för att göra diagram. Funkar bra!
Tilt68se
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sv: Logga luftfuktighet med Tellstick NET?

Post by Tilt68se »

peswe wrote:Jag loggar temp data via Tellstick Net + Remotestick + Tasker. Data från valda givare skrivs automatiskt till en textfil var 3e minut. Dessa läser jag sen in i Excel för att göra diagram. Funkar bra!
Tack för tipset, men jag har f n inte tillgång till någon Android-lur... :(
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sv: Logga luftfuktighet med Tellstick NET?

Post by pleterrobin »

peswe wrote:Jag loggar temp data via Tellstick Net + Remotestick + Tasker. Data från valda givare skrivs automatiskt till en textfil var 3e minut. Dessa läser jag sen in i Excel för att göra diagram. Funkar bra!
Låter som en mycket bra lösning.
Är rätt ny när det gäller Tasker. Hur har du skrivit in det? Vore väldigt snällt om du kunde dela med dig av det.

Mvh // PR
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Logga luftfuktighet med Tellstick NET?

Post by jorang »

Du trenger ikke Tasker for å logge. Da holder det med Remotestick.

Tasker er en påbygning på Remotestick som kan benyttes til å etablere hendelsesbasert styring av systemet. F.eks hvis temp faller under x grader skal en ovn slås på - eller slå på lyset når du kommer hjem etc
I tilleg kan Tasker benyttes til veldig mye annet også :-)
______________________________
Mvh/ BR JoranG
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Logga luftfuktighet med Tellstick NET?

Post by pleterrobin »

jorang wrote:Du trenger ikke Tasker for å logge. Da holder det med Remotestick.

Tasker er en påbygning på Remotestick som kan benyttes til å etablere hendelsesbasert styring av systemet. F.eks hvis temp faller under x grader skal en ovn slås på - eller slå på lyset når du kommer hjem etc
I tilleg kan Tasker benyttes til veldig mye annet også :-)
Jovisst du har ju rätt där. Men blir inte loggningen mer stabil och lättare att hantera om man kan göra det via Tasker? Eller har jag fel?

Har du förresten någon bra guide på hur man ställer in i Tasker när man vill att ett element ska slå av och på vid specifika temperaturer?

// PR
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Logga luftfuktighet med Tellstick NET?

Post by jorang »

Jeg har skrevet en liten guide i Remotestick tråden i forumet. Ca 2 uker siden. Søk etter mine poster ;-)
______________________________
Mvh/ BR JoranG
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Logga luftfuktighet med Tellstick NET?

Post by pleterrobin »

jorang wrote:Jeg har skrevet en liten guide i Remotestick tråden i forumet. Ca 2 uker siden. Søk etter mine poster ;-)
Ok. Tack tack :lol:
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Logga luftfuktighet med Tellstick NET?

Post by jorang »

Glemte å kommentere loggingen. Remotestick logger veldig bra - siste 24h, siste måned og min/max siste 10 døgn - for hver sensor du ønskrr å logge (alle sammen om du vil).
Ingen grunn til å bruke noe annet hvis du kan klare deg med disse. Selvfølgelig viktig å ha sensorer dom er kompatible og som gir hygro. CO 36 - 1797 er rimelige og fungerer bra, men har dårlig rekkevidde.
______________________________
Mvh/ BR JoranG
peswe
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sv: Logga luftfuktighet med Tellstick NET?

Post by peswe »

jorang wrote:Glemte å kommentere loggingen. Remotestick logger veldig bra - siste 24h, siste måned og min/max siste 10 døgn - for hver sensor du ønskrr å logge (alle sammen om du vil).
Men Remotestick ger (idag) ingen möjlighet att spara historiken, om man vill jämföra mot föregående månad, förra året etc.
peswe
Posts: 63
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Sv: Logga luftfuktighet med Tellstick NET?

Post by peswe »

pleterrobin wrote:
peswe wrote:Jag loggar temp data via Tellstick Net + Remotestick + Tasker. Data från valda givare skrivs automatiskt till en textfil var 3e minut. Dessa läser jag sen in i Excel för att göra diagram. Funkar bra!
Låter som en mycket bra lösning.
Är rätt ny när det gäller Tasker. Hur har du skrivit in det? Vore väldigt snällt om du kunde dela med dig av det.

Mvh // PR
Skicka ett PM med din mailadress så kan jag skicka mina Taskerprofiler
Tilt68se
Posts: 7
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Logga luftfuktighet med Tellstick NET?

Post by Tilt68se »

Något sånt här vore önskvärt på Telldus live:

Image

Bilden visar Domoticz.
Jag skulle gärna se att man kan lägga in flera sensorer på samma graf för att enkelt kunna jämföra, och varför inte kunna göra enkla kalkyler som gör at man kan visa diff med två märvärden och/eller daggpunkt m h a temperatur och RH?

Skulle det vara problem med lagringsplats så kanske man kan koppla ett Dropbox-konto till sitt Telldus live?
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Logga luftfuktighet med Tellstick NET?

Post by pleterrobin »

jorang wrote:Jeg har skrevet en liten guide i Remotestick tråden i forumet. Ca 2 uker siden. Søk etter mine poster ;-)
Testade och skriva in dina uppgifter. Men det vill inte riktigt fungera som det ska. Fungerar det felfritt för dig?
Skev in att min värmefläkt skulle gå igång när graderna gick under 7 grader och slå av när det gått över 10 grader.
Testade köra igång det i går kväll. Tasker aviserade i mobilen att den startat fläkten, i morse när jag vaknade stod fortfarande fläkten igång. Tasker hade inte stängt av när temperaturen var uppnådd. Det kan inte ha varit att min Tellstick Net misslyckats att stänga av min mottagare som värmefläkten är ansluten till. För Tasker hade inte aviserat i mobilen att den ens försökt. Har testat lite idag med, men det är inte riktigt stabilt. Slår ibland av när det är 13 grader istället för 10 och slår ibland på när det gått ner till 2 grader. Lite onödigt att en 2000w värmefläkt har gått hela natten när den inte behöver det.
Tro nu inte att jag gnäller på dina konfigurationer, det kan lika gärna vara jag som mot all förmodan gjort fel. Därför jag frågar om det fungerat bra för dig.

// PR
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Sv: Logga luftfuktighet med Tellstick NET?

Post by pleterrobin »

peswe wrote:
pleterrobin wrote:
peswe wrote:Jag loggar temp data via Tellstick Net + Remotestick + Tasker. Data från valda givare skrivs automatiskt till en textfil var 3e minut. Dessa läser jag sen in i Excel för att göra diagram. Funkar bra!
Låter som en mycket bra lösning.
Är rätt ny när det gäller Tasker. Hur har du skrivit in det? Vore väldigt snällt om du kunde dela med dig av det.

Mvh // PR
Skicka ett PM med din mailadress så kan jag skicka mina Taskerprofiler
Med risk för att bli fullkomligt idiotförklarad, men hur PM:ar man?
bobbano
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Piteå, Sweden

Re: Sv: Logga luftfuktighet med Tellstick NET?

Post by bobbano »

peswe wrote:
pleterrobin wrote:
peswe wrote:Jag loggar temp data via Tellstick Net + Remotestick + Tasker. Data från valda givare skrivs automatiskt till en textfil var 3e minut. Dessa läser jag sen in i Excel för att göra diagram. Funkar bra!
Låter som en mycket bra lösning.
Är rätt ny när det gäller Tasker. Hur har du skrivit in det? Vore väldigt snällt om du kunde dela med dig av det.

Mvh // PR
Skicka ett PM med din mailadress så kan jag skicka mina Taskerprofiler
Är också intresserad av detta för att kunna koppla det till mitt befintliga Excel-ark med pelletsförbrukning. Men jag hittar för mitt liv inget ställe att klicka på för att skicka ett PM :/
Post Reply