Tellstick Net missar ofta att tänd och släcka

Moderator: Telldus

Post Reply
Kire012
Posts: 9
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Tellstick Net missar ofta att tänd och släcka

Post by Kire012 »

Hej


Jag har drygt 20 olika sorters Nexamoduler inklusive all julbelysning. Knappt hälften är permanent utebelysning. Jag bor i ett stenhus i 1 1/2 plan och har två st tellstick net med extra antenn från Conrad. Jag har under perioder upplevt systemet som ganska stabilt men strax innan jul tyckte jag mig märka en försämring. Kanske i samband med att jag la in fler moduler till julbelysningen. Nu är det nästan varje dag som 1 (aldrig fler) modul inte tänds eller släcks. Det kan vara samma modul under några dagar och sedan skiftar det. I live.telldus har jag lagt alla enheter i en grupp. I schemaläggaren har jag, under avancerat, maxat alla värden till 10. Min egen teori är att det kanske skulle hjälpa att det går att ställa in en paus mellan varje gång tellstick net skickar ett tänd eller släck kommando. Kanske det går för fort ibland?

Någon annan som har samma problem?

Erik
Masonit
Posts: 79
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net missar ofta att tänd och släcka

Post by Masonit »

Upplevde samma sak när jag testade gruppstyrning. Fick också för mig att orsaken till problemen var att tänd och släck följden var för tätt. Testade dock inte så mycket innan jag gick över till Tellevent appen som sköter det med mer "marginal".

\Masonit
ekensweden
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net missar ofta att tänd och släcka

Post by ekensweden »

Samma för mig 2 eller 3 st missar varje gång
Bamsefar
Posts: 13
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net missar ofta att tänd och släcka

Post by Bamsefar »

Jag har exakt samma problem med min Tellstick DUO - en mottagare får inte signalen. Det är slumpen som avgör vilken. Jag kan ha brytare på någon meters avstånd utan något som helst hinder mellan Duo och mottagare, som helt plötsligt inte vill vara med och fungera.

Något skumt är det. Och som sagt, EN enhet är det som inte fungerar - bara EN. Och jag kan ha påslag av upp till 7 stycken i samma schema i SwtichKing.
Post Reply