Tulldus Live överbelastat igen?

Moderator: Telldus

Masonit
Posts: 79
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tulldus Live överbelastat igen?

Post by Masonit »

Falkens wrote:@Masonit:
Om jag köper en produkt där det enda alternativet är det som tillverkaren erbjuder så kräver jag 100% upptid. OM det skulle visa sig att tjänsten som de kräver att jag ska ha då det inte finns andra alternativ går ner så kan jag överleva det med såvida det inte händer ofta, det är ok 1-2 gånger om året en kortare stund.
Å här hade vi en till, du kräver 100 % upptid? Inte ens om du betalat 10 000 kr i månaden så hade du inte ens varit i närheten. 100 % upptid kan man ifrågasätta om det ens existerar. Det är bara en totalt oinsatt person som kan komma med ett sådant krav. Men klart din hemma NAS kanske har varit uppe i över 400 dagar så vad är problemet liksom??

\Masonit
trasa
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tulldus Live överbelastat igen?

Post by trasa »

Masonit wrote:
Falkens wrote:@Masonit:
Om jag köper en produkt där det enda alternativet är det som tillverkaren erbjuder så kräver jag 100% upptid. OM det skulle visa sig att tjänsten som de kräver att jag ska ha då det inte finns andra alternativ går ner så kan jag överleva det med såvida det inte händer ofta, det är ok 1-2 gånger om året en kortare stund.
Å här hade vi en till, du kräver 100 % upptid? Inte ens om du betalat 10 000 kr i månaden så hade du inte ens varit i närheten. 100 % upptid kan man ifrågasätta om det ens existerar. Det är bara en totalt oinsatt person som kan komma med ett sådant krav. Men klart din hemma NAS kanske har varit uppe i över 400 dagar så vad är problemet liksom??

\Masonit
Hade detta varit ett hobby projekt så hade folk inte krävt så mycket .... men nu är det något kommersiellt
Jag har inte haft min net så länge så jag har inte bildat mig en egen uppfattning än hur mycket problemen stör mig än.
Tror det är viktigt att man både ger ris och ros så man kan gå på det som är det viktigaste för att få systemet att fungera
Om man läser vad folk vill så är det blandat ända tills Live ligger nere för då vill alla att live ska fungera.
Jag tycker produkten är kanon och dom har en bra support (det jag har behövt hjälp med) .... men tyvärr är här lite barnsjukdomar i liven än.
svartöra
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tulldus Live överbelastat igen?

Post by svartöra »

Masonit wrote:Å här hade vi en till, du kräver 100 % upptid? Inte ens om du betalat 10 000 kr i månaden så hade du inte ens varit i närheten. 100 % upptid kan man ifrågasätta om det ens existerar.
\Masonit
Problemet är ju att Telldus designat systemet så att 100% upptid krävs, annars sitter folk med släckta lampor som borde varit tända. Det är det ingen som accepterar i längden utan man tröttnar på lösningen efter ett par misslyckanden om man inte är väldigt intresserad.

Eftersom 100% upptid är omöjligt i praktiken vore rätt lösning att net-burkarna fortlöpande hämtar sina scheman för de närmaste 1-2 timmarna och följer det lokalt om servern skulle vara dålig på att svara. Men så går det tydligen inte till idag.
Masonit
Posts: 79
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tulldus Live överbelastat igen?

Post by Masonit »

svartöra wrote:
Masonit wrote:Å här hade vi en till, du kräver 100 % upptid? Inte ens om du betalat 10 000 kr i månaden så hade du inte ens varit i närheten. 100 % upptid kan man ifrågasätta om det ens existerar.
\Masonit
Problemet är ju att Telldus designat systemet så att 100% upptid krävs, annars sitter folk med släckta lampor som borde varit tända. Det är det ingen som accepterar i längden utan man tröttnar på lösningen efter ett par misslyckanden om man inte är väldigt intresserad.

Eftersom 100% upptid är omöjligt i praktiken vore rätt lösning att net-burkarna fortlöpande hämtar sina scheman för de närmaste 1-2 timmarna och följer det lokalt om servern skulle vara dålig på att svara. Men så går det tydligen inte till idag.
Jo men det är ju knappast något unikt för Tellstick NET. Så funkar t ex mobilen, tv, radio osv. Om jag t ex jämför hur mycket strul det är med brutna mobilsamtal så framstår ju Tellsticken som stabil..

100 % upptid är dock ingen omöjlighet. Finns massor av system i världen som har 100 upptid. Men när man börjar kräva / garantera 100 % upptid. Det är då man är ute på tunn is.

Nu säger inte jag att Tellstick NET inte har problem. Det är bara att titta på deras Twitter för att inse. Det är dock inlägg om att de ska lägga ner skiten, att tjänsten är totalt värdelös som jag blir förbannad på. :evil:

\Masonit
svartöra
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tulldus Live överbelastat igen?

Post by svartöra »

Masonit wrote:Men när man börjar kräva / garantera 100 % upptid. Det är då man är ute på tunn is.
Ja, och det är därför det förvånar mig att man inte har valt en lösning som gör systemet mer feltolerant. Det är kanske svårt att göra någon lokal processning som klarar precis allt, men hålla ordning på ett par enkla tänd/släck-scheman för ett par timmar framåt vore nog inte svårt. Men före eller senare så kommer väl detta. Jag har svårt att tänka mig något annat.

Även om man håller sina egna servrar uppe och tillgängliga så kan det bli fel på nätverk och routrar mellan kund och telldus, och när det händer så skvätter det tyvärr på telldus i alla fall... kunden struntar oftast i var felet ligger...
Falkens
Posts: 68
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tulldus Live överbelastat igen?

Post by Falkens »

Vissa har ju redan svarat och det sammanfattar ganska mycket.

100% upptid är väl inte konstigt krav? Redundans kallas det, för går något ner så tar det andra vid, konstigare är det inte. Det är något jag utgår i från att Telldus har för som sagt, säljer jag en sak där det bygger på att kunderna ska använda "mina" servrar så är f-n inte 100% en konstigt krav. Det ska bara funka! Thats it! Vissa saker kan man inte rå över och det fattar väl jag med MEN i de här fallen så har det vart Telldus själva som haft problemen vilket gör att de faller i deras knä och är inte acceptabelt.

Tunn is, inte det minsta enligt mig!
svartöra
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tulldus Live överbelastat igen?

Post by svartöra »

Jo, 100% upptid (tillgänglighet) är ett mycket dyrt (men kanske inte "konstigt") krav. För en konsumentprodukt är det rent orimligt. Det är därför jag menar att Telldus borde designa hela systemet så att det inte beror helt av servarnas tillgänglighet.

Redundans är lätt att säga men svårare att genomföra och testa.

Jag tror inte att någon klagar för att utebelysningen tänds 10 minuter för sent, men om huset är helt släckt när man kommer hem från arbetet, eller om det inte går att tända en lampa därför att den går via Telldus Live, då blir man förtretad som kund. Men detta är ganska lätt för Telldus att fixa genom att Tellstick NET hämtar sitt schema en viss tid i förväg och sedan ansvarar lokalt för dess genomförande.

Men jag har ju själv en Tellstick Duo, så bråkar grejorna vet jag i vems bak jag ska sparka :)
Falkens
Posts: 68
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tulldus Live överbelastat igen?

Post by Falkens »

Jag förstår inte varför alla hakar upp sig på att jag tycker att 100% inte borde vara omöjligt.

Att det är en konsumentprodukt gör absolut ingen skillnad på om man ska uppnå 100% eller inte och sen vet ingen vad jag har denna saken till. Att en lampa tänder X antal minuter senare kanske inte är hela världen men sen vet man inte vad folk har dessa till, det ska typ alla skita i också. Jag tycker att man ska ha 100% och även den inställningen (vilket jag tror även Telldus har) och tillika jobba för att det ska vara så när man endast ger det alternativet på sin produkt. Jag skiter i om det är dyrt för Telldus att ha servrar samt redundans och nå 100% (missuppfatta mig rätt) för det är väl det man kalkylerar in när man säljer en produkt. Jag håller med dig Svartöra, det borde finnas något sätt att lösa det på och det kanske är så att jag ska ha DUO och jag vet inte hur man ska få det att vara stabilare för alla och hitta en mindre belastning, svårt är det i alla fall.

Personligen så upplever jag en del fel i mitt system, jag vet inte om det beror på mina mottagare eller om det är telldus men det är något jag får försöka komma fram till
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Tulldus Live överbelastat igen?

Post by jorang »

Jeg er vel antakelig ikke kritisk avhengig av at det er 100% oppetid på denne tjenesten ennå, men hvis en kunne stolt på oppetiden så hadde jeg nok kunnet tatt tjenesten i bruk til mere enn jeg i dag bruker den til...

Det er ikek urimelig at tjenesten skal fungere. Om dette løses gjennom oppetid eller en eller annen tidsmessig buffring i enheten selv spiller ingen rolle for meg.

Problemet her tror jeg er at for mange er teknisk kyndige og dermed "teknisk" opptatt av tjenesten. Da forsvinner kundeperspektivet på veien. Man etablerer en forståelse for tekniske problemer og dermed Telldus - fremfor å løse primærbehovet som er en pålitelig og fungerende tjeneste.

Jeg har tidligere sagt at jeg er villig til å betale for en pålitelig tjeneste. Dette mener jeg fortsatt.

MEN - det som uroer meg mest er at det tilsynelatende ikke skjer noe som helst (som jeg kan oppdage) når det gjelder å bedre brukeropplevelsen, påliteligheten og funksjonaliteten til løsningen. Det er vel i basis dette vi burde være opptatt av - eller......
______________________________
Mvh/ BR JoranG
Post Reply