Tulldus Live överbelastat igen?

Moderator: Telldus

chrisse
Posts: 1
Joined: Thu Jan 18, 2018 11:08 am

Tulldus Live överbelastat igen?

Post by chrisse » Thu Jan 18, 2018 11:08 am

Är era servrar för Telldus Live överbelastade igen eller är det er ISP som spökar? Det är ju segaren än segt att komma in på sidan samt att släcka med iOS appen...
Detta är ju inte direkt första gången som vi alla vet. :?

Ser vi någon ljusning på detta återkommande problem?

Falkens
Posts: 68
Joined: Thu Jan 18, 2018 11:08 am

Re: Tulldus Live överbelastat igen?

Post by Falkens » Thu Jan 18, 2018 11:08 am

Jag upplever det inte som tungt via schemaläggaren att släcka men att komma in på http://live.telldus.com är segt som sirap

trasa
Posts: 29
Joined: Thu Jan 18, 2018 11:08 am

Re: Tulldus Live överbelastat igen?

Post by trasa » Thu Jan 18, 2018 11:08 am

Hoppsan! Google Chrome kunde inte ansluta till live.telldus.com

Herte
Posts: 42
Joined: Thu Jan 18, 2018 11:08 am

Re: Tulldus Live överbelastat igen?

Post by Herte » Thu Jan 18, 2018 11:08 am

Är det inte dags att ni lägger ner detta? Ni verkar inte lyckas få till ett någorlunda fungerande system.
Jag tycker att detta är riktigt uselt.

Carl

Elfrodo
Posts: 6
Joined: Thu Jan 18, 2018 11:08 am

Re: Tulldus Live överbelastat igen?

Post by Elfrodo » Thu Jan 18, 2018 11:08 am

+1

Blasse
Posts: 2
Joined: Thu Jan 18, 2018 11:08 am

Re: Tulldus Live överbelastat igen?

Post by Blasse » Thu Jan 18, 2018 11:08 am

+1

tjabas
Posts: 261
Joined: Thu Jan 18, 2018 11:08 am

Re: Tulldus Live överbelastat igen?

Post by tjabas » Thu Jan 18, 2018 11:08 am

Då ligger det nere igen då, jag fick dra ur 10 kontakter innan ja gick och lade mig.

MrXs
Posts: 12
Joined: Thu Jan 18, 2018 11:08 am

Re: Tulldus Live överbelastat igen?

Post by MrXs » Thu Jan 18, 2018 11:08 am

Var samma för mig...

Kommer hurra då min Net kan användas lokalt...

micke.prag
Site Admin
Posts: 2242
Joined: Thu Jan 18, 2018 11:08 am
Location: Lund
Contact:

Re: Tulldus Live överbelastat igen?

Post by micke.prag » Thu Jan 18, 2018 11:08 am

Vi stötte på en resurslimit som gjorde att anropen köades. Först märktes detta genom fördröjningar men kön byggdes på snabbt och sidan var oåtkomlig en stund. Schemaläggningar fördröjdes men utfördes vid tillfälle.
Tack för twitter-rapporterna, det hjälper oss att bedöma omfattningen även om vi inte hinner svara.
Micke Prag
Software
Telldus Technologies

T_ac_S
Posts: 5
Joined: Thu Jan 18, 2018 11:08 am

Re: Tulldus Live överbelastat igen?

Post by T_ac_S » Thu Jan 18, 2018 11:08 am

Hei!

Vet ikke om dette har noe med overstående problemer å gjøre, men når jeg logger meg inn på live.telldus.com, så får jeg ikke lagt til noen sensorer (jeg har kjøpt 3 nye temperatursensorer i dag).
Det ligger en der som viser -214 grader, og jeg får heller ikke fjernet den.. (ikke vet jeg hvor den kommer fra heller, siden jeg ikke har noen sensorer i dag..)

tronde
Posts: 601
Joined: Thu Jan 18, 2018 11:08 am

Re: Tulldus Live överbelastat igen?

Post by tronde » Thu Jan 18, 2018 11:08 am

T_ac_S wrote:Hei!

Vet ikke om dette har noe med overstående problemer å gjøre, men når jeg logger meg inn på live.telldus.com, så får jeg ikke lagt til noen sensorer (jeg har kjøpt 3 nye temperatursensorer i dag).
Det ligger en der som viser -214 grader, og jeg får heller ikke fjernet den.. (ikke vet jeg hvor den kommer fra heller, siden jeg ikke har noen sensorer i dag..)
Du kan ikke legg til sensorer selv. De dukker opp automatisk hvis de på en eller annen måte gjenkjennes. Den du ser, kan du fjerne ved å trykke på "edit" nederst på sien som viser sensorer. Velg den i så fall bort ved å fjerne haken for "show in list". Denne sensoren kan godt være hos en nabo, og bruke en protokoll som ikke er kompatibel med tellstick.

T_ac_S
Posts: 5
Joined: Thu Jan 18, 2018 11:08 am

Re: Tulldus Live överbelastat igen?

Post by T_ac_S » Thu Jan 18, 2018 11:08 am

tronde wrote:
T_ac_S wrote:Hei!

Vet ikke om dette har noe med overstående problemer å gjøre, men når jeg logger meg inn på live.telldus.com, så får jeg ikke lagt til noen sensorer (jeg har kjøpt 3 nye temperatursensorer i dag).
Det ligger en der som viser -214 grader, og jeg får heller ikke fjernet den.. (ikke vet jeg hvor den kommer fra heller, siden jeg ikke har noen sensorer i dag..)
Du kan ikke legg til sensorer selv. De dukker opp automatisk hvis de på en eller annen måte gjenkjennes. Den du ser, kan du fjerne ved å trykke på "edit" nederst på sien som viser sensorer. Velg den i så fall bort ved å fjerne haken for "show in list". Denne sensoren kan godt være hos en nabo, og bruke en protokoll som ikke er kompatibel med tellstick.
Takker tronde, jeg som tok feil.. Trodde man måtte legge til sensoner på samme måte som feks brytere/dimmere, men skjønner at de nå dukker opp automatisk!
Har kjøpt meg en Oregon THGN132N og ser at den kommer inn nå (selv om jeg tror at den ikke er helt korrekt på temperatur)

Masonit
Posts: 79
Joined: Thu Jan 18, 2018 11:08 am

Re: Tulldus Live överbelastat igen?

Post by Masonit » Thu Jan 18, 2018 11:08 am

Herte wrote:Är det inte dags att ni lägger ner detta? Ni verkar inte lyckas få till ett någorlunda fungerande system.
Jag tycker att detta är riktigt uselt.

Carl
Nu får du fan ge dig. Du är så gnällig så man bara vill spy på dig. Du har ingen månadskostnad, inte ens betalat 1000 kr och ändå kräver du vadå? 99,999 % upptid??? Du har absolut ingen kostnadsmedvetenhet överhuvudtaget. Du vill inte betala något men ändå få det bästa. Det fungerar inte så...

För ett par månader sedan var det mycket strul men nu har de fungerat helt utan strul i allafall 1 månad. Tydligen en lite dipp den 3:e som löstes fort. Några få här står för allt gnäll och tyvärr smittar det av sig. Tillslut vet folk inte vad de gnäller om, eller jo just det. Lamporna släcktes inte som de skulle en kväll i månaden...

Jag tycker tjänsten blir bara stabilare så det känns som det går åt rätt håll. Bra jobbat Telldus! :)

\Masonit

MrXs
Posts: 12
Joined: Thu Jan 18, 2018 11:08 am

Re: Tulldus Live överbelastat igen?

Post by MrXs » Thu Jan 18, 2018 11:08 am

Masonit wrote:
Herte wrote:Är det inte dags att ni lägger ner detta? Ni verkar inte lyckas få till ett någorlunda fungerande system.
Jag tycker att detta är riktigt uselt.

Carl
Nu får du fan ge dig. Du är så gnällig så man bara vill spy på dig. Du har ingen månadskostnad, inte ens betalat 1000 kr och ändå kräver du vadå? 99,999 % upptid??? Du har absolut ingen kostnadsmedvetenhet överhuvudtaget. Du vill inte betala något men ändå få det bästa. Det fungerar inte så...

För ett par månader sedan var det mycket strul men nu har de fungerat helt utan strul i allafall 1 månad. Tydligen en lite dipp den 3:e som löstes fort. Några få här står för allt gnäll och tyvärr smittar det av sig. Tillslut vet folk inte vad de gnäller om, eller jo just det. Lamporna släcktes inte som de skulle en kväll i månaden...

Jag tycker tjänsten blir bara stabilare så det känns som det går åt rätt håll. Bra jobbat Telldus! :)

\Masonit

Håller med om att visst finns det gnäll, mycket är dock fakta.
Att saker går ned är en sak, sånt händer absolut.

Men jag och flera andra hade gladeligen betalat för att få Net versionen lokalt styrd.
Jag tycker också att det är för lite action på support på saker, kollar man ärendesystemet är det månader sedan som saker gjordes. Små saker kunde ordnas för att hålla kunder nöjda. (Tittar man på forumet är tempsensorer en sådan het sak som folk vill ha mer support på. Det hade lugnat människor om bara versions nummer gått framåt med små steg, tex en sensor eller 2, men det händer inte)
Jag vet inte om det har med att Proove köpte upp dem och de kanske har en ny enhet som skall säljas... Vad vet jag.
Jag har även svårt för att se att Net skall bli som Duo, vad är anledningen till att Net ens började säljas isåfall?
Jag gick tyvärr på att orden "Net är den mest avancerade enheten" tyvärr är den avancerad så att det verkar vara svårt att få till lokal styrning och inte att den kan hantera mer än Duo..som jag tolkade orden som, Duo är för mig den mest avancerade enheten i mina ögon.
Det enda jag vet för min del är att jag lätt hade gett dubbelt pris på Net för att ha en möjlighet med lokalstyrning IOM live! är smidigt för enkel saker. Men vill man ha in scenarion med temp, rörelsesensorer dvs saker som många vill ha om man har ett teknik intresse, well då är live! tjänsten både underdimensionerad pga trafiken dit, men även funktionsmässigt tyvärr.
Jag känner att Net är en investering som inte är säker IOM jag inte själv har kontroll över om den kommer att fungera imorgon.
Läggs live ned så står alla vi med Tellstick Net där med långa näsor.. De är isåfall endast en oanvändbar plastbit.
Duo enheten rullar på iom där har man själv kontrollen.

Det jag känner för tredjepartare utanför telldus att utveckla Net är ett scenario som telldus vill för att få mer rull på försäljning och lugna Net ägare. Men jag har svårt att se varför de vill börja om från början med Net då de kommit långt med Duo?

Well funderingar jag vet, men det gnager mig så mycket att jag antagligen kommer köpa en Duo fastän jag har en fungerande Net.

Jag hade nöjt mig med kod till live sidan så jag kunde satt upp den lokalt. Jag kunde enkelt lurat tellstick Net enheten att live! tjänsten finns på en helt annan Dns/adress än vad som den egentligen gör. Det är enbart NAT och/eller dns förändringar lokalt på mitt nät som hade ordnat det.

Då hade jag ivfl varit säker på att ha en fungerande tellstick net om live tjänsten går ned eller om den läggs ned helt.

//Håkan

Falkens
Posts: 68
Joined: Thu Jan 18, 2018 11:08 am

Re: Tulldus Live överbelastat igen?

Post by Falkens » Thu Jan 18, 2018 11:08 am

@Masonit:
Om jag köper en produkt där det enda alternativet är det som tillverkaren erbjuder så kräver jag 100% upptid. OM det skulle visa sig att tjänsten som de kräver att jag ska ha då det inte finns andra alternativ går ner så kan jag överleva det med såvida det inte händer ofta, det är ok 1-2 gånger om året en kortare stund.

@MrXs
Jag tycker du sammanfattar vad många tycker, bra skrivet!

Jag vet inte eller om jag bara missat det men jag skulle vilja att man från Telldus sida är lite mer öppna.
Hur ser det ut?
Vad kommer?
Vad kommer ske?

@Telldus
Kanske lättare sagt än gjort men öppna gärna lite mer för 3:e partstillverkare som sitter och kodar i stugorna. Ge de en bättre plats på forumet (eller sidan) att visa och erbjuda sin produkt då er inte är den bästa (Ja till skillnad från vissa 3:parts)

Post Reply