Raspberry PI?

Moderator: Telldus

Falkens
Posts: 68
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Raspberry PI?

Post by Falkens »

Finns det någon färdig distribution till Raspberry PI som funkar bra till Telldus? Som kanske har en del mycket bra och fungerande program installerade i distributionen som är just optimerade för Telldus.

Någon som funderat på att kanske skapa en?
(Jag har ingen som helst kunskap i kodning)
davka003
Posts: 187
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: Raspberry PI?

Post by davka003 »

Jag har satt ihop precis det. Se min hemsida.
My home automation software: Automagically @ Raspberry Pi http://automagically.weebly.com
mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Raspberry PI?

Post by mickelin »

Www.domoticz.com ser också intressant ut för Raspberry men funkar nog bara med RFXtrx än så länge
Falkens
Posts: 68
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Raspberry PI?

Post by Falkens »

davka003 wrote:Jag har satt ihop precis det. Se min hemsida.
Kanon! Ska kolla in den :-)
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Raspberry PI?

Post by hekj »

Jag har fått igång NexaHome på RPi, men behöver ett extra minneskort för att kunna göra en ny minimal installation, kanske någon som vill sponsra mig?! :help:

Denna person skulle kanske kunna gå in i nedanstående webbutik och göra en beställning med mig som mottagare :!:
https://www.m.nu/kingston-snabbt-ultima ... p-565.html

Skicka ett mail till mig så får du namn och postadress.
Image
Falkens
Posts: 68
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Raspberry PI?

Post by Falkens »

Jag tror det funkar med vilket minneskort av SD typ som helst men ta ett Class 10 för att vara på säkra sidan
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=896859

Behöver du verkligen "donering" på 60:- för att kunna gå vidare? Tror inte det :wink: Jag skulle köpa in (om jag vore dig) 2-3 kort och lägga på Nexahome på dessa och sen sälja de klara dvs. jag behöver bara plugga in kortet i min PI, sälj de för 99:- ink. frakt eller kanske 150:- beroende på vad som ligger på. Eftersom du har PayPal så kan du ju ta betalningen den vägen.

Mitt tips :-)
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Raspberry PI?

Post by hekj »

Falkens wrote:Finns det någon färdig distribution till Raspberry PI som funkar bra till Telldus? Som kanske har en del mycket bra och fungerande program installerade i distributionen som är just optimerade för Telldus.

Någon som funderat på att kanske skapa en?
(Jag har ingen som helst kunskap i kodning)
Falkens wrote:Jag tror det funkar med vilket minneskort av SD typ som helst men ta ett Class 10 för att vara på säkra sidan
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=896859

Behöver du verkligen "donering" på 60:- för att kunna gå vidare? Tror inte det :wink: Jag skulle köpa in (om jag vore dig) 2-3 kort och lägga på Nexahome på dessa och sen sälja de klara dvs. jag behöver bara plugga in kortet i min PI, sälj de för 99:- ink. frakt eller kanske 150:- beroende på vad som ligger på. Eftersom du har PayPal så kan du ju ta betalningen den vägen.

Mitt tips :-)
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, du "har ingen som helst kunskap i kodning" och vill inte donera en struntsumma men däremot kan du tänka dig att köpa ett minneskort konfigurerat med NexaHome färdigt att pluggas in i din RPi ?! :wink:

Min tanke med föregående inlägg var att jag skulle fixa till en image som vem som helst utan kostnad kan ladda hem.
Falkens
Posts: 68
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Raspberry PI?

Post by Falkens »

För mig är det solklart!

Om jag donerar så har jag inget krav utan mer en förhoppning om att arbetet går vidare och man kommer fram till en lösning dvs. mina donerade pengar kanske hjälper arbetet vilket jag hoppas ta del av. Eller att jag donerar när arbetet är klart för att produkten är värd en summa (ett värde för mig) och jag hoppas att man har en support om det skulle skita sig... typ en gåva för gott arbete ELLER för superbra support.

Att jag köper ett kort, det ställer ju kravet på att det ska fungera som utsagt när jag pluggar in det i min PI... där support ingår :wink: Jag trots detta donera en summa, se ovan gällande superbra support!

Därför är skillnaden solklar för mig mellan att donera och köpa...

Varför inte testa här, http://www.kickstarter.com du kanske kan få en summa och göra ett grymt gränssnitt till alla funktioner osv.

Hoppas det är klarare nu :wink:
hekj
Posts: 992
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: Raspberry PI?

Post by hekj »

"Dä ä int så lätt å förklar för den som int begrip" /Ingmar Stenmark

Följande är solklart, donation = gåva för gott arbete ELLER för superbra support, dvs du tycker inte att något vilkor är uppfyllt.

Men denna respons,
Falkens wrote:"Varför inte testa här, http://www.kickstarter.com du kanske kan få en summa och göra ett grymt gränssnitt till alla funktioner osv."
när jag skrev nedanstående förstår jag inte.
hekj wrote:"Min tanke med föregående inlägg var att jag skulle fixa till en image som vem som helst utan kostnad kan ladda hem."
Jag ser att du kan uttrycka dig och inte verkar främmande för att skriva en massa ord, en tanke som slår mig är att du som inte har någon kunskap i kodning ändå skulle kunna vara till nytta, vad sägs om att välja en tredjepartsprodukt här i Telldus forum och skriva en komplett manual (det är bara att sammanställa alla tips/svar samt testa samtliga funktioner)?
krambriw
Posts: 654
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Raspberry PI?

Post by krambriw »

En utmärkt ide, så får vi äntligen något tillbaka av alla dessa gratisätare...

"È finita la cuccagna!"
trasa
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Raspberry PI?

Post by trasa »

Detta är små pengar vi pratar om .... 118 kr
Hade jag haft en Raspberry PI så hade jag gärna betalt dom pengarna om någon ville hjälpa mig med ett problem jag inte själv kan lösa
Gratis är bra men någon måste alltid betala i början... och det kan inte vara rätt att det alltid är den som tycker det är skoj och brinner för skapa för andra.
Falkens
Posts: 68
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Raspberry PI?

Post by Falkens »

trasa wrote:Detta är små pengar vi pratar om .... 118 kr
Hade jag haft en Raspberry PI så hade jag gärna betalt dom pengarna om någon ville hjälpa mig med ett problem jag inte själv kan lösa
Gratis är bra men någon måste alltid betala i början... och det kan inte vara rätt att det alltid är den som tycker det är skoj och brinner för skapa för andra.
Med tanke på det så utgår jag i från att du skickat dina uppgifter.... eller snackar du bara? :wink:
Falkens
Posts: 68
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Raspberry PI?

Post by Falkens »

krambriw wrote:En utmärkt ide, så får vi äntligen något tillbaka av alla dessa gratisätare...

"È finita la cuccagna!"
Ja med den inställning går det nog framåt... ta betalt direkt i stället. Gnälla på gratisätare om det är gratis känns ju som en bra kombination eller så har man bara missat hela grejen med gratis. Om det är betalat man vill ha så ska man ta det, vill man ge något gratis och hoppas på att användare uppskattar det och bidrar med något som som en donation så ska man trots det inte gnälla om det inte rullar in pengar... man har ju valt den vägen.
Falkens
Posts: 68
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Raspberry PI?

Post by Falkens »

hekj wrote:
Falkens wrote:Finns det någon färdig distribution till Raspberry PI som funkar bra till Telldus? Som kanske har en del mycket bra och fungerande program installerade i distributionen som är just optimerade för Telldus.

Någon som funderat på att kanske skapa en?
(Jag har ingen som helst kunskap i kodning)
Falkens wrote:Jag tror det funkar med vilket minneskort av SD typ som helst men ta ett Class 10 för att vara på säkra sidan
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=896859

Behöver du verkligen "donering" på 60:- för att kunna gå vidare? Tror inte det :wink: Jag skulle köpa in (om jag vore dig) 2-3 kort och lägga på Nexahome på dessa och sen sälja de klara dvs. jag behöver bara plugga in kortet i min PI, sälj de för 99:- ink. frakt eller kanske 150:- beroende på vad som ligger på. Eftersom du har PayPal så kan du ju ta betalningen den vägen.

Mitt tips :-)
Nu förstår jag inte riktigt vad du menar, du "har ingen som helst kunskap i kodning" och vill inte donera en struntsumma men däremot kan du tänka dig att köpa ett minneskort konfigurerat med NexaHome färdigt att pluggas in i din RPi ?! :wink:

Min tanke med föregående inlägg var att jag skulle fixa till en image som vem som helst utan kostnad kan ladda hem.
Jag har absolut inga problem med att sponsra dig med 60:- för ett minneskort, jag tycket det mer var lite lustigt att den vidare utvecklingen för en dist till PI hängde på ett minneskort. Jag ska gå till din sida och donera 60:- för man vill ju inte vara en gratisätare och observera, jag använder inte detta program idag så egentligen är det lite mycket skit kastat på mig utan egentligen någon anledning.

Du kan ju höra av dig när doneringen kommer in! :wave:

Att jag var beredd på att köpa ett kort som var klart och bara plugga in, ja det kanske var ett litet affärstips för att på så sätt underlätta för den som köper genom att allt är klart (för sådana som mig) och då kan man betala för det för att det är just behändigt... men det kanske inte var så solklart som jag trodde men jag tar till mig det och kommer vara tydligare i mina inlägg
trasa
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Raspberry PI?

Post by trasa »

Falkens wrote:
trasa wrote:Detta är små pengar vi pratar om .... 118 kr
Hade jag haft en Raspberry PI så hade jag gärna betalt dom pengarna om någon ville hjälpa mig med ett problem jag inte själv kan lösa
Gratis är bra men någon måste alltid betala i början... och det kan inte vara rätt att det alltid är den som tycker det är skoj och brinner för skapa för andra.
Med tanke på det så utgår jag i från att du skickat dina uppgifter.... eller snackar du bara? :wink:
Men som jag skrev har jag ingen Raspberry PI så därför har jag inget intresse i det än så länge
Post Reply