Nexa LEST-701 signalförstärkare

Moderator: Telldus

Post Reply
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Nexa LEST-701 signalförstärkare

Post by folkeorg »

Har lite för stor kåk/för mkt väggar mellan sändaren (DUO) och brytaren längst bort. Ibland når inte signalen fram och det blir "driftstörningar" i belysningen.

Köpte därför en repeater från NEXA. Men när jag öppnat och läser beskrivningen så verkar de bara fungera med fjärrkontroller och brytare. Ser inte att de ger eller beskriver exempel på hur man synkar en Tellstick.
Är det så illa att den inte fungerar som repeater till just Tellstickan? Hur löser man då räckviddsproblem?

Tycker Nexa kunde varit mer tydliga på sina beskrivningar..
Videonisse
Posts: 70
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Nexa LEST-701 signalförstärkare

Post by Videonisse »

I detta fall fungerar ju din Duo som remotekontroll så det borde fungera utmärkt. Har du testat följa guiden för att lära upp repetern?
mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa LEST-701 signalförstärkare

Post by mickelin »

Jodå, det funkar bra. Att Nexa inte inte skriver i sin manual hur man gör är inte så konstigt, det är ju ett annat företag. Men du gör på samma sätt som med andra koder, bara att trycka på knappen och lära in.
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa LEST-701 signalförstärkare

Post by folkeorg »

Måste jag lära upp den med alla enheter som jag styr från Tellstickan eller räcker det med en enhet för att repeatern ska förstå att den ska repetera från just den stickan?
PerA
Posts: 39
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa LEST-701 signalförstärkare

Post by PerA »

folkeorg wrote:Måste jag lära upp den med alla enheter som jag styr från Tellstickan eller räcker det med en enhet för att repeatern ska förstå att den ska repetera från just den stickan?
Reportern repeterar bara ett visst antal inlärda koder. Dvs du måste manuellt lära in de koder den ska repetera.
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa LEST-701 signalförstärkare

Post by folkeorg »

Så hur många koder klarar den. Framgår inte riktigt mer än att man kan radera 6 koder på en gång. klarar den då bara 6 inlärningar? Det är inte så mkt. trodde den repeterade alla Nexa-sändningar den "hör"..
mickelin
Posts: 107
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa LEST-701 signalförstärkare

Post by mickelin »

Saxat från manualen: "5. LEST-701:s minne rymmer sex programmerade koder. Upprepa punkt 2 till 4 för att programmera tillgängliga minnesplatser."
Monterat
Posts: 3
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa LEST-701 signalförstärkare

Post by Monterat »

Kalla det en repeater är åt helvete, for idag och köpte en som sista ugväg. En repeater skall skicka vidare en signal och inte behöva programmeras. Allt 433 är bara leksaker och jävla EPA smäck.
folkeorg
Posts: 201
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Nexa LEST-701 signalförstärkare

Post by folkeorg »

Jag bytte ut min mot en GP-antenn på DUO. Fungerar bättre..
Post Reply