Vad är syftet med erat system?

Moderator: Telldus

Post Reply
Falkens
Posts: 68
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Vad är syftet med erat system?

Post by Falkens »

Jag är lite nyfiken på hur alla har det. Ja om man vill dela med sig av det.
Jag skaffade detta bara för jag tyckte det var en rolig grej och sen lite för att "lura tjuven" men som man märker så finns det ganska mycket "hardcore" vilket jag tycker är kul. Så därför slänger jag ut en fråga om någon vill dela med sig.

Hoppas ni vill dela med er :)

Skulle vara kul om man kunde skapa en samlingsida för alla utvecklade program för just Telldus, jag tror Telldus skulle gynnas av att göra det (inte bara i ett forum) för att se om det finns något som skulle passa mig (jag vet inte riktigt vad jag behöver)
Falkens
Posts: 68
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vad är syftet med erat system?

Post by Falkens »

145 tittar och ingen är sugen på att berätta.

Kul forum!
trasa
Posts: 29
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vad är syftet med erat system?

Post by trasa »

Hade funderat ett tag på en net .... men så när tanten plockade fram adventsljusen så slog jag till.
Första tanken var alla fönsterljus .... men efter att kommit på mer vad man kan ha den till så blir det fler enheter och sensorer hela tiden
Har en lampa i källaren som inte hade strömbrytare vid trappan ... blev en infälld mottagare + trådlös brytare + automatisk släckning var natt för ungarna glömde alltid släcka den lampan.
Har 12 enheter och 3 sensorer aktiva idag och 10 enheter som inte är inkopplade än.

Dagens projekt är att styra 2 st LDR-911 i ett uthus på tomten. Både med fjärr och rörelsevakt. idag har jag ingen täckning dit så det blir en signalförstärkare oxå .
Yoda
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vad är syftet med erat system?

Post by Yoda »

Jag har en Tellstick net som jag kopplat ett dussin Nexa on/off brytare till:

Styr:
- Utebelysning (även just nu flera julbelysningar)
- Belysning inne (diverse lampor) schemalagda
- Värmekabel inkommande vatten under huset
- Fläkt i krypgrund
Loggar:
- 6 st Sensorer i och utanför huset som loggar temp o fukt.

Det bästa med detta är att var jag än befinner mig där Internet finns. Kan jag kolla om det står rätt till med huset. Smidigt att via telefonen kunna slå på och av saker på distans. Man har koll ...

Kommer att bygga vidare med infällda brytare för belysning och dimmning så småningom.

Har en webbsida med aktuell temp och fukt. http://www.lautensack.se webbsidan ligger på en liten enkortsdator (Raspberry PI). Ett litet Python skript hämtar info från Live och en PHP sida visar det på siten.
Melonernas
Posts: 1
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vad är syftet med erat system?

Post by Melonernas »

Hej,
Jag har 13 olika lampor inne resp. ute som jag kör via telefoner etc. funkar väldigt bra utom när Live dyker :(

Nästa projekt är att försöka få några Switch dim att funka men det vet jag inte hur det skall gå till, jag har ett antal sådana och där finns ingen 0-10 v signal
Masonit
Posts: 79
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vad är syftet med erat system?

Post by Masonit »

Styr just nu 8 nexa brytare. Mesta dels via schema. Planen är att utöka med fler brytare. Framför allt inbyggnadsbrytare. Men tycker dagens utbud är för dåligt. Inväntar vad Nexa ska släppa i februari. Till våren har jag planer på att styra ute lampor samt ett bevattningssystem jag tänkt bygga. :)

\Masonit
pleterrobin
Posts: 96
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Vad är syftet med erat system?

Post by pleterrobin »

Har 12 fjärrbrytare av olika märken. 6 Nexa självlärande och 6 Anslut (Julas) självlärande. Fungerar klockrent.
Kör med 7 sensorer, 6 en i varje rum (kök, sovrum, tv-rum etc) och 1 ute som jag delar med mig av på temperatur.nu http://www.temperatur.nu/viken.html

Rekommenderar om man ha Androidlur att skaffa appen RemoteStick. Där kan man göra väldigt mycket. För exempel behöver jag hålla koll på temperaturerna hemma. Eftersom jag bor i ett dåligt isolerat hus mitt ute på en åker, då kan jag då hålla koll på om temperaturen blir lite för låg, så jag kan dra igång en värmefläkt ett tag som är kopplad till en fjärrbrytare.
Post Reply