Lösning på temperaturloggning

Moderator: Telldus

testsmurf
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by testsmurf »

Bigert, jag kör en Duo mot Eventghost och loggning till Mysql via Python. Jag kunde inget om Python tidigare så det blev lite pill innan jag fick till rätt kod då den inte alltid har samma logik som t.ex. java/c++ eller PHP som jag är mest vad vid.
Funkar klockrent =)
Bigert
Posts: 61
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by Bigert »

testsmurf wrote:Bigert, jag kör en Duo mot Eventghost och loggning till Mysql via Python. Jag kunde inget om Python tidigare så det blev lite pill innan jag fick till rätt kod då den inte alltid har samma logik som t.ex. java/c++ eller PHP som jag är mest vad vid.
Funkar klockrent =)
Härligt att få en bekräftelse att det fungerar.
Skulle mycket gärna vilja ta del av python-skripten så misstänker jag att det sparar mig mycket tid. Har du även exempel på presentation via webb vore det helt fantastiskt.

Om du kan tänka dig att dela med dig finns jag på "reklam snabel-a bigert.se", ja du förstår säkert adressen. Med lite tur lurar man någon spam-robot.
Tellstick Duo Batch3 FW5, Nexa/Jula-brytare, temp-mätare (Teknikmag), fuktmätare Ebay, HP MCE MS Remote, Efergy R2, Conrad-antenn.
EventGhost 0.4.1R1600, Telldus Center 2.1.1, SunTracker, EventPhone, websocketsuite, Win7x64, MySQL.

/Bigert
testsmurf
Posts: 32
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by testsmurf »

En annan kille här har jag också lovat att dela med mig av koden till så jag funderar på att kanske istället starta en tråd med det, kan ju vara fler som är ute efter det.

Jag skrev om samma sak här:
http://www.telldus.com/forum/viewtopic. ... 368#p17368

Image
Bigert
Posts: 61
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by Bigert »

testsmurf wrote:En annan kille här har jag också lovat att dela med mig av koden till så jag funderar på att kanske istället starta en tråd med det, kan ju vara fler som är ute efter det.

Jag skrev om samma sak här:
http://www.telldus.com/forum/viewtopic. ... 368#p17368

Så vackert att man blir tårögd.
Kan nog vara bra med en separat tråd då det känns som en parallell variant på denna tråds lösning.
Jag håller ögonen öppna.
Tellstick Duo Batch3 FW5, Nexa/Jula-brytare, temp-mätare (Teknikmag), fuktmätare Ebay, HP MCE MS Remote, Efergy R2, Conrad-antenn.
EventGhost 0.4.1R1600, Telldus Center 2.1.1, SunTracker, EventPhone, websocketsuite, Win7x64, MySQL.

/Bigert
Kallekloven
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by Kallekloven »

Noen oppdatering på dette?
henkepenka
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by henkepenka »

Jag jobbar på en helhetslösning för tillfället för både temperaturloggning samt XBMC-pluginnet som det går att läsa om i denna tråden: http://www.telldus.com/forum/viewtopic.php?f=1&t=2364

Då jag har ganska lite tid (heltidsjobb samt nyfött barn där hemma) så tar det tyvärr lite tid att få det färdigt...

Mvh
Henrik
Kallekloven
Posts: 14
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by Kallekloven »

Jeg skjønner :)
Er ikke alltid lett å få tid til alt.

Håpet uannsett at det blir ferdig på et tidspunkt :mrgreen:
Lykke til!
henkepenka
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by henkepenka »

Ok,

Då har jag satt upp en väldigt enkel och basic sajt där man kan regga sig och koppla sin tellstick. Sedan hämtas temperaturer varje kvart och visas i en graf.

Man kan ändra tidsintervall och släcka och tända de olika sensorerna. Man kan även exportera grafen till olika format.

Men som ni kommer att märka har jag inte lagt någon tid på design, men det kanske kommer om jag orkar framöver...

Adressen är: http://www.googleandroid.se/tellstick/index.php

Återkom gärna när ni testat och rapporterar eventuella buggar och önskemål här i tråden.
Ni kan även nå mig på henkepenka[a]gmail.com

Mvh
Henrik
perkabolo
Posts: 40
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by perkabolo »

Snyggt!

Återkommer när jag testat lite mer men en sak kommer jag på direkt. Jag saknar logning av luftfuktigheten.
henkepenka
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by henkepenka »

perkabolo wrote:Snyggt!

Återkommer när jag testat lite mer men en sak kommer jag på direkt. Jag saknar logning av luftfuktigheten.
Kul!
Luftfuktighet kommer. Jag loggar datan redan idag, ska bara presentera den också.

Vad är bäst, en ny graf eller presentera temperatur och
luftfuktighet i samma graf?

Mvh
Henrik
perkabolo
Posts: 40
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by perkabolo »

Jag tror på kanske samma graf med skalan för luftfuktighet till höger.

Sen kan man ju skilja ut genom att klicka bort de värden man inte vill se precis som idag.

Då får man lite både och liksom.
beppogg
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Lösning på temperaturloggning

Post by beppogg »

funkar det med alla tellstick (duo/net)?

/johan
henkepenka
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by henkepenka »

beppogg wrote:funkar det med alla tellstick (duo/net)?

/johan
Det fungerar så länge du har ett live-konto. När du reggar dig på sajten får du sedan koppla ditt live-konto.

Mvh
Henrik
henkepenka
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by henkepenka »

perkabolo wrote:Jag tror på kanske samma graf med skalan för luftfuktighet till höger.

Sen kan man ju skilja ut genom att klicka bort de värden man inte vill se precis som idag.

Då får man lite både och liksom.
Så, nu har jag lagt in även så att luftfuktighet syns i grafen.

Mvh
Henrik
beppogg
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Lösning på temperaturloggning

Post by beppogg »

tack för detta! kan man på nåt sätt få till så man alltid är inloggad? lite meckigt att behöva logga in var gång… /johan
Post Reply