Lösning på temperaturloggning

Moderator: Telldus

henkepenka
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by henkepenka »

beppogg wrote:tack för detta! kan man på nåt sätt få till så man alltid är inloggad? lite meckigt att behöva logga in var gång… /johan
Varsågod! :)

jag har tänkt att sätta längre tid på cookien. Kommet en uppdatering inom kort som löser detta.
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by etompau »

Vad tjusigt! Djupt imponerad av ditt arbete.
Är lite nyfiken på hur detta hänger samman rent tekniskt, skulle du kunna förklara hur du hämtar informationen från Live-kontot och hur du sedan lagrar densamma - hur informationsflödet går helt enkelt ....

Ett förslag för framtida uppdateringar; kanske någon form av max/min-värdesvisning.
henkepenka
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by henkepenka »

etompau wrote:Vad tjusigt! Djupt imponerad av ditt arbete.
Är lite nyfiken på hur detta hänger samman rent tekniskt, skulle du kunna förklara hur du hämtar informationen från Live-kontot och hur du sedan lagrar densamma - hur informationsflödet går helt enkelt ....

Ett förslag för framtida uppdateringar; kanske någon form av max/min-värdesvisning.
Hej, kul att du gillar lösningen.

Det är inte så komplicerat. Jag använder telldus API för att hämta ut sensor-datan. Varje kvart körs ett cron-job som sparar ner alla registrerades sensor-data i en MySQL-databas.
Själva graf-renderingen görs med hjälp av javascriptbiblioteket highchart. Eftersom det blir rätt mycket data i databasen hämtar jag ut varje sensor-data via json asynkront så att inte webläsaren hänger sig. Blir spännande att se prestandan om några månader när databasen innehåller flera hundra tusen poster...

Det kommer att komma mer statistik framöver. Precis som du skriver så är max och mintemperatus nästa funktion på listan.
henkepenka
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by henkepenka »

Ok, då har jag lagt upp en lite uppdatering. Nu får man små "info-boxar" för varje sensor som innehåller lite information. Temperatur just nu, max, min och luftfuktighet just nu. Men även tid då sensorn senast skickade information till din tellstick. Finns det mer info som ni är intresserade av?

Återigen är inte design min starkaste sida, så om någon har kunskap/möjlighet att hjälpa till med de bitarna är ni välkomna!
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by etompau »

Kanon! Perfekt med visning av max och min-värde.
En liten tanke bara; det vore kanske bra att placera datumangivelserna och "sensorrutan", som nu finns på höger sida, under max/min-fönstret på vänster sida, och på så vis spara på utrymmet. Bilden tenderar att bli lite bred nu.
beppogg
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Lösning på temperaturloggning

Post by beppogg »

i dagsläget syns, ovanför graferna, max- och minvärden. detta är vad jag förstår för allt sedan mätningen startades. det skulle kunna vara intressant att få välja period den visar max och min när man får upp lite volym. ex se max och min förförra veckan för januari eller förra året. eller går det nu, bara att jag inte fattar hur?

/johan
bobbano
Posts: 52
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Piteå, Sweden

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by bobbano »

Snajsigt värre!

Jag saknar dock en funktion att kunna exportera mer i "klartext" istf bilder/pdf för att t.ex sen kunna importera datan i Excel och göra egna grafer där.
Jag skulle nämligen vilja kunna få in temperaturloggningen till mitt befintliga excelark för pelletsförbrukning för att snabbt kunna se förhållandet mellan förbrukning och temperatur.

I övrigt är det en kanonlösning!
henkepenka
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by henkepenka »

beppogg wrote:i dagsläget syns, ovanför graferna, max- och minvärden. detta är vad jag förstår för allt sedan mätningen startades. det skulle kunna vara intressant att få välja period den visar max och min när man får upp lite volym. ex se max och min förförra veckan för januari eller förra året. eller går det nu, bara att jag inte fattar hur?

/johan
Nu har jag uppdaterat sajten igen. De max och min-värden som visas är på det som syns i grafen. Så ändrar man intervall i grafen, ändras även min och max i rutorna över.
beppogg
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Lösning på temperaturloggning

Post by beppogg »

fasen va flott! grymt jobbat!

/johan
X3M King
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by X3M King »

Shit va coolt.
Grymt bra jobbat.

Jag är nybliven ägare till en Telldus NET.

Jag vill ju se statistik på mina sensorer inte bara aktuellt.

Det jag vill se är

Valbart vilka sensorer som grafen skall visa.
Senaste 24 tim
Senaste veckan
Senaste månaden
Senaste året
Sedan start

Plus.
Skillnad mellan dagens 24 timmar och gårdagen
Skillnad på senaste veckan jämförd med veckan innan
Skillnad på senaste månaden jämförd med månaden innan
Skillnad på senaste året jämförd med året innan


Då är det både temp och luftfuktighet.

Om du behöver hjälp med design så säg till så hjälper jag dig.

Ser möjlighet för olika grafiska lösningar
En design för dator pc och mac
En för android
En för iphone
En för ipad
En för andra tablets.

Det är samma information som skall fram. Bara olika skal.
henkepenka
Posts: 86
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by henkepenka »

Hej på er,

Det kliar lite i mina utvecklingsfingrar och jag funderar på nya funktioner.

Jag har stört mig lite på att man inte kan styra enheter beroende på temperatur eller luftfuktigthet. Har själv behovet i vår tvättstuga. Det blir lätt fuktigt där inne och har tänkt att sätta in en sensor där för att se temperatur och luftfuktigthet. När luftfuktigheten når en viss gräns, skulle jag vilja starta en fläkt, för att få ut fukten.

Jag har tänkt att man ska sätta upp vilkor och sedan var 5 minut kolla om något av dessa vilkor infaller och sedan utföra den händelsen man valt.

Ungefär så här:
If sensor tvättstuga humidity is greater than 60% turn device 32234 on
If sensor tvättstuga humidity is less than 20% turn device 234232 off
If sensor sovrum temperature is greater than 20 C turn device 23423 off
If sensor sovrum temperature is less than 15 C turn device 23423 on

Vad tror ni om detta? Har ni andra förslag?

Mvh
Henrik
X3M King
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by X3M King »

Det låter toppen. ser fram emot första utkastet :-)

Kämpa på
X3M King
Posts: 27
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by X3M King »

Kan man lägga in så texten blir röd på latest update om det är en givare som inte chackar in på typ 2 timmars avvikelse från de övriga.
dannel
Posts: 11
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by dannel »

Låter ju som fina ideer, som jag tycker borde finnas i Telldus Live!
etompau
Posts: 2405
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Skåne

Re: Lösning på temperaturloggning

Post by etompau »

Kanske skulle henkepenka kontakta grabbarna på Telldus och inleda ett samarbete. Det skulle vara kanon om det gick att integrera temp.logg och andra funktioner i Telldus Live-tjänst.
Post Reply