tellstick net och readynas ultra server

Moderator: Telldus

Post Reply
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

tellstick net och readynas ultra server

Post by tjabas »

efter att ha köpt en tellstick net utan att egentligen vetat att den bara stödjs av telldus live har gjort mig lite illa till mods,jag trodde även att den skulle fungera lokalt utan uppkoppling till nätet, men tyvärr var det inte så.

jag har även kollat runt lite på detta forum och läst att man funderar på vad som händer den dagen telldus/live lägger ner sin verksamhet,om det nu händer? risken är om jag förstått rätt att man bilr stående med en tellstick net som inte fungerar.

Jag läste även att man jobbar på en lösning att faktiskt kunna få denna att fungera lokalt, men efter där vet jag inte så mycket mer hur det har gått med utvecklingen av en sådan mjukvara.

är tellnet sticken så kraftfull så att den kan ha en egen inbyggd mjukvara som tex. en router med ett eget webbinterface, så ,am därifrån kan sköta inställningar?

eller finns det någon form av programvara till NAS enheter likt readynas ultra servrarna som gör att man därifrån kan styra sin tellstick?

eller har tellsticken något webbinterface som man kan nå från datorn?
micke-71
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: tellstick net och readynas ultra server

Post by micke-71 »

Som jag förstått det så kan man inte räkna med att man kommer att kunna köra egna program på NET men jag hoppas i alla fall på ett webgränssnitt där man kan styra om den ska kommunicera lokalt, live eller annan server. Fast det är vad jag hoppas på.

Men det verkar finnas en lösning för den som vill ha sin egen lokala Live! server. http://developer.telldus.com/wiki/Java

Fast därifrån börjar det nog ett duktigt arbete ändå för att komma igång. Jag tänker direkt i banan kring en rasberry variant med Wlan mot internet och Ethernet porten mot Tellsticken. Den dirigerar då om till sin egen lokala live server. Fast jag måste erkänna att jag har inte kunskapen idag att ro i land ett sådant projekt från scratch.
tjabas
Posts: 261
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: tellstick net och readynas ultra server

Post by tjabas »

micke-71 wrote:Som jag förstått det så kan man inte räkna med att man kommer att kunna köra egna program på NET men jag hoppas i alla fall på ett webgränssnitt där man kan styra om den ska kommunicera lokalt, live eller annan server. Fast det är vad jag hoppas på.

Men det verkar finnas en lösning för den som vill ha sin egen lokala Live! server. http://developer.telldus.com/wiki/Java

Fast därifrån börjar det nog ett duktigt arbete ändå för att komma igång. Jag tänker direkt i banan kring en rasberry variant med Wlan mot internet och Ethernet porten mot Tellsticken. Den dirigerar då om till sin egen lokala live server. Fast jag måste erkänna att jag har inte kunskapen idag att ro i land ett sådant projekt från scratch.

jag har inte heller några programmerings kunskaper,men man får hoppas på att telldus fixar detta, det känns lite granna som en halvfärdig produkt detta.

Jag vet inte om man får fråga det här på detta forum, men jag chansar iaf, finns det något annat märke på marknaden idag som har bättre stöd för dessa saker vi diskuterar,något annat märke på liknade produkt?

jag har fortfarande öppet köp på tellnet:en
oden_de
Posts: 48
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Weingarten

Re: tellstick net och readynas ultra server

Post by oden_de »

ett lokal variant utan server:
http://www.marmitek.com/en/products/hom ... mation.php
Har jag haft innan Telldus, och fortfarande. Jag vill inte förstäla mig, ingen kontakt till servern och jalossie ga inte upp pa morgonen.
Min X10 fungera ochsa med Bang&Olufsen Beo4 och Beo 1000
Thomas

Tellstick NET 4v - X10
Windows 7 / XP
Android
Remotstick
Tasker
Windows Mobil 6.1
davka003
Posts: 187
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Sweden
Contact:

Re: tellstick net och readynas ultra server

Post by davka003 »

micke-71 wrote:Fast därifrån börjar det nog ett duktigt arbete ändå för att komma igång. Jag tänker direkt i banan kring en rasberry variant med Wlan mot internet och Ethernet porten mot Tellsticken. Den dirigerar då om till sin egen lokala live server. Fast jag måste erkänna att jag har inte kunskapen idag att ro i land ett sådant projekt från scratch.
Och vad är då nyttan med en net? Duo är ju byggd för det där användarfallet. (förutsatt att man inte sitter med en NET och vill använda den).
My home automation software: Automagically @ Raspberry Pi http://automagically.weebly.com
micke-71
Posts: 31
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: tellstick net och readynas ultra server

Post by micke-71 »

Idag så är inte en sådan lösning ett skit bättre än en duo. Tyvärr.

För egen del så var jag dåligt påläst o trodde på reklamen som står att läsa lite här o där. Dvs att den kan ta emot signaler från fjärrkontroller osv. Att den kan göra allt som en DUO och även köra online utan dator igång hemma. Någonstans i bakhuvudet räknade jag med att kunna ha en liten rasberry igång någon stans på nätverket o kunna plugga in Net i valfritt nätverksuttag, den tanken hade jag inte på allvar först men kom efter köpet.

Min primära tanke och "akuta" behov var "wakeup light" och så långt har Net fungerat klockrent. Inget snack om den saken. Att jag gick på den lösningen var att jag då hade tagit första steget mot min våta dröm med att automatisera hemmet med rörelsedetektor, brandvarnare osv o få pushmeddelanden till telefonen. Och det sa killen på Kjell att det var möjligt. Jo det finns ju folk som gjort det med en Duo men han visste nog inte att Net hade sådana begränsningar i dagsläget.

Förhoppningsvis så kommer sådana möjligheter om en inte allt för avlägsen framtid. Det ultimata vore om det fanns stabila servrar med full funktionalitet för pushmeddelanden, vilkorsstyrda händelser osv. Vidhåller att all "termometerdata" sätter en del käppar i hjulet för den utvecklingen.
Post Reply