Skumt beteende

Moderator: Telldus

Post Reply
Yoda
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Skumt beteende

Post by Yoda »

Jag köpte två stycken infällda on/off brytare på Jula. Monterade dem innanför två ljusarmaturer i mitt kök.

Har haft problem till och från med att det inte går att släcka/tända som jag vill. Vare sig med "Krone" fjärrkontroll som jag köpte samtidigt, eller Tellstick net.

Nu har jag sett att de beror på vilken ordning jag väljer att slå på eller av, konstigt. :shock:

Om jag försöker slå på belysning A så funkar det inte, men om jag tänder beslysning B innan, så fungerar det att tända belsysning A.

Mao om jag gör saker i en viss ordning fungerar det.

Är det någon som vet varför det kan vara så här? :help:
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Skumt beteende

Post by Zaman »

Låter som om A har hamnat i serie med B av någon anledning.
Typ så här:

Code: Select all

|---------B----|---------A-------|
~              O                 O
|--------------|-----------------|
Bryter du B kommer ingen lampa lysa oavsett vad du gör med A, sluter du B kommer A att styra den högra lampan.
Hur du lyckats få till det vet jag inte dock...

Det borde vara:

Code: Select all

|--------------|-----------------|
|              B                 A
|              |                 |
~              O                 O
|--------------|-----------------|
Yoda
Posts: 12
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Skumt beteende

Post by Yoda »

Tack för svaret

Har testat lite mer kontrollerat nu och kommit fram till följande:

1 Jag måste tända belysning B för att tända A

2 När jag släcker B fortsätter A att lysa och går att släcka med remote

Det jag aldrig kan är att tända A utan att först tända B?

Kan det vara så att Nollan och Fas är omkastade i armaturen så att fjärrmottagaren inte har styrström när lyset är av men får det vi påslag av B. (felkoppling av fas o nolla)
Eller är det någon skum koppling i den vanliga strömbrytaren på väggen. Både belysningarna sitter på samma "slinga"
tronde
Posts: 625
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Skumt beteende

Post by tronde »

Noen brytere kan forstyrre hverandre hvis de står for nær hverandre. Det kan gi slike problemer også.
Zaman
Posts: 243
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Skumt beteende

Post by Zaman »

Yoda wrote:Kan det vara så att Nollan och Fas är omkastade i armaturen så att fjärrmottagaren inte har styrström när lyset är av men får det vi påslag av B. (felkoppling av fas o nolla)
Eller är det någon skum koppling i den vanliga strömbrytaren på väggen. Både belysningarna sitter på samma "slinga"
Enkelt att testa med en http://www.jula.se/elektronisk-testpenna-404114 eller liknande
Post Reply