Tellstick Net - hva skal jeg bruke den til?

Moderator: Telldus

Post Reply
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Tellstick Net - hva skal jeg bruke den til?

Post by jorang »

Hallo

Har nylig mottat min Tellstick Net - fikk den registert i Live og eksperimenterte litt med den noen dager siden.

Det er ikke lett å se hvordan denne kan være nyttig - med den meget begrensede funksjonaliteten som pt er i Live. Ser ikke ut som jeg kan gjøre stort mere enn å styre av/på etter tid, soloppgang/solnedgang og lese av sensorer for temp/ humidity.
Finner ikke ut at jeg kan styre av/på etter andre hendelser - ikke engang av/på etter avlest temperatur fra sensor, bevegelsesdetektor, andre hendelser... Ønsker ikke å være avhengig av en PC som skal gå kontinuerlig for å styre dette (som jeg ikke får slått på fra fjernt om den skulle gå ned...)

Synes også at oppsettet for å styre av/på på mine Nexa og GAO plugger var frynsete i kanten. Måtte lære opp flere ganger for å få det til å virke, og noen fikk jeg ikke i drift i det hele tatt - selv om de virker mot samme fjernkontroll.
Rekkevidden på sendere var også vesentlig dårligere enn for den medfølgende fjernkontrollen fra GAO (fra ClasO). Avstanden mlm TellstickNET og pluggene var maks 10m - 3 innvendige vegger, men det virket ikke.

Synes dette konseptet ser ut til å ha mere substans - http://www.kickstarter.com/projects/sma ... ld-smarter. Det har ikke kommet like langt, men har definerte utviklingsplaner etc. Må bare vente på noen nøkkelbeslutninger før man investerer.

Mine spørsmål er da:
- Hvilke nyttige ting er det jeg overser?
- Eller er det riktig at TellstickNET er en gadget uten spesiell funksjonalitet - mere som et leketøy for spesielt interesserte?
- Har jeg valg feil? Kanskje jeg heller burde hatt en Duo?
- Hvorfor i all verden kan ikke Telldus ta en liten månedlig lisens for å speede opp utviklingen av systemet? Selv kr 10 pr mnd ville generert mye penger som kunne vært brukt til å utvikle f.eks Telldus Live

Lurer seriøst på om dette konseptet er så prematurt at jeg bør levere den tilbake før tidsfisten for retur går ut....
______________________________
Mvh/ BR JoranG
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Tellstick Net - hva skal jeg bruke den til?

Post by jorang »

Det forundrer meg mye at ikke Telldus (eller andre brukere) leverer svar på min tvil rundt produktet. Skulle tro de hadde stor interesse å besvare slik spørsmål for å sikre at alle brukerne markedsfører produktene - fremfor å fraråde dem.

Gjør meg i grunn sikrere i troen på at dette er en "tekno-gadget" - mye mer enn en "nytte-gadget"....
______________________________
Mvh/ BR JoranG
gjohns
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net - hva skal jeg bruke den til?

Post by gjohns »

Hei
Ser at du er misfornøyd med Tellstick Net...
Jeg for min del bruker denne til å slå på ovner på hytta ved behov.
Tellstick Net kan brukes uten at PC er påskrudd (Tellstick Net kun tilkoblet Router) og sytres via smatphone.

Jeg er snart på tur til en oppvarmet hytte!

God helg!
jorang
Posts: 259
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am
Location: Norway

Re: Tellstick Net - hva skal jeg bruke den til?

Post by jorang »

Heisann. Takk for svar.

Tenkte også bruke den til dette. Men hva gjør du med frostsikring?
Hadde det bare vært mulig å få 'ting' til å skje som følge av en hendelse. Feks slå på varmen hvis....
______________________________
Mvh/ BR JoranG
gjohns
Posts: 2
Joined: Fri Mar 17, 2023 9:45 am

Re: Tellstick Net - hva skal jeg bruke den til?

Post by gjohns »

Hei

Forstår hva du tenker på mhp. duppeditter, men det kommer vel slike etter hvert?
I dag løser jeg problemet med flere ovner...
Setter termostat på lavtemp./frostsikring når jeg drar fra hytta.
Starter ekstra ovn før jeg drar til hytta!
Post Reply